עלוני השבת לילדים: כן גם לילדים מגיע עלון משלהם

 
בעשר השנים האחרונות התפתח לו תת זרם בתחום עלוני השבת הקרוי 'עלוני השבת לילדים', כלומר עלונים המיועדים לילדים בלבד. עלוני שבת שיצאו בתחילה בעיקר כדי לתת מענה לאב המשפחה שלא תמיד הכיר את פירושי פרשת השבוע [ולעתים גם לא את פרשת השבוע בעצמה] כפי שהסביר לנו הסופר שאול מייזליש בגליון שעבר, קיבלו טרנספורמציה והחלו לכלול גם מדור לילדים כמו סיפור וחידונים.
כעת כאמור עלה המדור שלב, וגליונות פרטיקולריים לילדים החלו להופיע בשנים האחרונות. אחד הגדולים שבהם נקרא 'מטעמים לשולחן שבת', המחולק למנויים רבים ברחבי הארץ וכולל סיפורים לילדים בלשונם הייחודית.
 
העורך האחראי על העלון הוא הרב שאול טחן, והוא מספר כי הוא מקפיד שהטקסט יהיה כתוב בלשון צחה ונקייה על טהרת הקודש.
 
נושאי הכתיבה משתנים לפי פרשת השבוע, אך הסיפורים שהם מרתקים באופן מיוחד – תמיד אקטואליים.
בפרשת השבוע קורח למשל תחת הרעיון 'ההיסטוריה חוזרת על עצמה' מובא הסיפור הבא [הכל מנוקד, ומילים מסויימות מודגשות]: יום אחד שומעת האם צרחות וצווחות. זיהתה את קולו של בנה. מיהרה החוצה ומצאת את זאטוטי השכונה מגלגלים חבית בקול צהלה ומהחבית בוקעות צרחות שבר. כשראוה, ברחו. חלצה את בנה משביו ושאלה מה ארע. בין פרצי הבכי סיפר שפתוהו להיכנס לחבית והגיפו עליו את המכסה. כעסה ואמרה: "כלום שוטה אתה לעולם אל תתפתה להיכנס לחבית"! הבטיח בדמעות. למד את הלקח. למחרת היום שמעה צרחות וצוחות. הקול היה מוכר.. רצה לחוץ והילדים נפוצו לכל עבר בהשאירם שק קשור, נע וזע... התירה את השק וחילצה את בנה. "הלא הזהרתיך" התמרמרה. "אמרת שלא אכנס לחבית" התיפח "ובקשו שאכנס לשק".. לאחר הסיפור מובא ההסבר והקישור לפרשת קורח עם קישור לחיינו היומיומיים כך שגם זאטוט עשוי להבין.
 
 
על איזה צורך עונה העלון לילדים?
צוות מטעמים: עם ישראל יושב בערב שבת על יד שולחן "מטעמים" אשר אם הבית עמלה ובשלה עבור המשפחה. זו חוויה מיוחדת שאבא, אמא, והילדים (לפעמים גם נכדים ואורחים) יושבים יחד בשלווה ומשוחחים על דא ועל הא. אווירה זו משרה אושר ושמחה על כל הנוכחים. אלא ש'דני' בן ה- 15 "מת" לעזוב לכיוון החברים, ולרונית יש פגישה קבוצתית ללכת לסרט חצות. למרות זאת אף אחד מהם לא יתנגד לשמוע 5 דקות של דברי תורה בנושאי פרשת השבוע. אם תעיינו אפילו 5 דקות במאמר הפתיחה של העלון תיווכחו לדעת עד כמה המילים סוחפות, ועד כמה הן יכולות לגרום לכל בני המשפחה להישאר עוד כמה דקות וליהנות משולחן השבת של אמא.
 
הציור השבועי לילד
אחד מהמאפיינים המרכזיים של העלון הוא הציורים הססגוניים המלווים את העלון. אי אפשר להיוותר אדישים אל מול השרטוטים הללו והסיבה לכך היא מי שאחראי עליהם: הצייר המפורסם יוני גרשטיין. גרשטיין מהקריקטוריסטים הגדולים והמוכרים בארץ מצייר מידי שבוע מספר ציורים שהמסר הטמון בהם מחוכם לעתים אף יותר מהטקסט.
עם ההתפתחות הטכנולוגית הקים 'מטעמים' אתר אינטרנט ידידותי הכולל בתוכו את עלון השבת השבועי, ואת כל הגליונות מן השנים הקודמות. קריאת העלונים באתר הינה בחינם, אך להדפיס את העלון יש צורך להירשם כמנוי.
 
את העלון הפופלארי ניתן לקרא בחמש שפות: עברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, רוסית. כמו כן ניתן לרכוש באתר מוצרים לילדים ברוח היהדות.
 
 

ציורים: י. גרשטיין, כל הזכויות שמורות