סיור בתי הכנסת – צ'אסטר פילד, ואגודת ישראל

בסיור הקודם סיפרנו על העיר סנט לואיס הממוקמת במדינת מיזורי שבמרכז ארה"ב. שני בתי כנסת עמדו במוקד הכתבה: יאנג יזרעל, ויו סיטי שול. בכתבה הנוכחית נסייר בבית הכנסת שבצ'אסטר פילד, ואגודת ישראל – הכולל.

כפי שסיפרנו, בסנט לואיס למעלה מ-3 מיליון תושבים, מתוכם כ-60 אלף יהודים. רק 700 משפחות בהם 'שומרים שבת'. החלוקה המסורתית בין חרדי, חילוני, ודתי המוכרת מישראל לא רלוונטית שם. המקומיים אוהבים להבדיל בין 'שומר שבת', ל'שאינם שומרים'.

באחד ממחוזותיה של סנט לואיס קיים מחוז בשם צ'אסטר פילד. זהו האזור הנוסף בו פועלת קהילה אורטודוקסית מלבד מחוז 'יוניברסיטי סיטי' עליו סיפרנו בכתבה הקודמת.

בצ'אסטר פילד ישנם 50 משפחות שומרות שבת.

בית הכנסת הוקם לפני כ-40 שנים והוא ממוקם ליד האגם המקסים הקיים במקום [קשה לתפוס כמה אגמים מרהיבים ישנם בסנט לואיס בכלל...].

הקהילה הוקמה לפני כ-27 שנים על ידי רב כריזמטי בשם הרב אהרן וינטר. הרב, שהגיע עם רעייתו למקום פתח בתנופה של פעילות, הוא הרים את המחיצה הנמוכה במיוחד שהפרידה בין נשים לגברים בבית הכנסת, דאג לתלמוד תורה, בנה מקווה, ארגן עירוב, מקווה כלים ועוד.

"אנשים היו מצאים לעוד רוחניות ואידיש קייט, והרב ממש הרים את הקהילה", מספרים התושבים ל'מעט בית מקדש'.

לאחר מספר שנים הקים הרב את ישיבת חפץ חיים המפורסמת הפועלת במקום. הישיבה מוכרת גם בשם אם טי אי, והיא מהווה סניף של ישיבת חפץ חיים שבניו יורק: "נוצר צורך למקום לימודי המשך באווירה מתאימה לתלמידים שסיימו את בית הספר התורני", אומרים התושבים, "לכן הרב הקים את הישיבה".

הישיבה מורכבת משני חלקים: ישיבה תיכונית לגילאי תיכון בה לומדים לימודי קודש וחול, ובית מדרש בו לומדים הבוגרים יותר רק לימודי קודש. בישיבה ישנם 50 תלמידים, ובבית המדרש עוד 38 תלמידים. בארה"ב המודל של ישיבות בהם לומדים רק לימודי קודש כמעט ואינו קיים, שכן חלק מן התלמידים ממשיכים את לימודיהם בקולג' והם זקוקים ללימודים כלליים.

במקום פועל גם כולל אברכים מזה כשמונה חדשים. האברכים הגיעו מליקווד ומישיבת חפץ חיים, ובראשו עומדים בנו של הרב וינטר, ובן דודו, בן לאחיו של הרב וינטר המשמש גם כן כרב במרילנד. במקום גם תלמוד תורה לילדי המשפחות.

בקהילה פעילות רחבת היקף כמו שיעורי תורה, שיעור לנשים בתהילים בכל יום רביעי, שיעורים שבועיים להלכה לנשים באמצעות הטלפון, סדרי מלווה מלכה וסעודות ראש חודש, שיעורים בליל שישי, סעודה שלישית וקידוש, אבות ובנים ועוד.  

 

 

chaster2 chaster3 chaster4 chaster6

 

אגודת ישראל – הכולל

כפי שתואר בכתבה הקודמת בסנט לואיס פועל בית כנסת בשם יאנג יזרעל. בית כנסת זה פועל עשרות שנים.

לפני קצת יותר מ-30 שנים החליטה קבוצה לא גדולה של חברים לפרוש ולהקים קהילה חרדית יותר. לקהילה החדשה הם קראו בשם 'אגודת ישראל'.

זמן קצר לאחר מכן הוזמן אברך צעיר מירושלים, אמריקאי ותלמיד חכם בשם הרב מנחם גרינבלאט לשמש כרב במקום. הרב מנחם גרינבלאט הוא בנו של הרב אפרים גרינבלאט זצ"ל מגדולי פוסקי ההלכה בארה"ב ובישראל, שחיבר שו"ת בשם 'רבבות אפרים' הנחשב לאחד מספרי השו"תים היסודיים.

"כשהגעתי הקהילה היתה קטנה מאד", נזכר הרב גרינבלאט, "היה חשוב לי להקים כולל כדי שיהיה בית מדרש". הקהילה צמחה במהירות והיום היא מונה מאות חברים. הרב גרינבלאט גם עומד בראשות ועד כלל הקהילות של סנט לואיס עם הרב לנדא רב קהילת חב"ד. המנהל האדמיניסטרטיבי של הוועד הוא הרב צבי זוריבין.

לקהילה תלמוד תורה גדול המונה מאות תלמידים, וגם בית יעקב המונה כמה עשרות בנות. בבית הכנסת שיעורים רבים, וכמקובל בחו"ל קידוש, סעודה שלישית, ימי גיבוש גמ"ח, מתן בסתר, חנות יודאיקה, חנות ספרים ועוד.

 

 

mizuri10 mizuri11 mizuri6 mizuri7 mizuri8 mizuri9

 

בבית הכנסת מתקיימים בכל יום שני מנייני שחרית ובבין הזמנים חמישה מניינים, תפילת מנחה, ושני מנייני מעריב. בכל לילה מתקיים סדר לימוד בבית המדרש, והמקום מלא. תופעה מרתקת נוספת מתרחשת ביום שישי בו לומדים בצוותא 200 חברותות. בכל שבת מגיעה רבנית ומוסרת שיעורים לילדות מכיתה ב' עד כיתה ח', מה שמוכר בשם 'בתיה'.

 

לבית כנסת שם נוסף – הכולל. הסיבה היא הכולל הוותיק שפועל במקום, אותו הקים הרב גרינבלאט זמן קצר לאחר תחילת כהונתו. הכולל מחזיק אברכים מופלגים המקיימים גם פעילות תורנית בקהילה ומוסרים שיעורים בבתי כנסת שונים ברחבי העיר.

 

 

mizuri1 mizuri2 mizuri3 mizuri4 mizuri5 mizuri6