אין פיצוי לספר תורה

 

אין תחליף לספר תורה שאבד או נגנב הן במובן הערכי והן בהיבט הסנטימנטלי, ובכל זאת חברות ביטוח מבטחות גם ספרי תורה. הרב ישראל יוד על ביטוח ספרי תורה.

 
אין פיצוי לספר תורה
ביטוח בהגדרתו הוא, אפשרות לפיצוי כספי עבור כל חפץ שהינו בעל ערך כספי, כאשר חברת הביטוח מבטיחה כי יעלם החפץ מכל סיבה שהיא, ניתן לקבל מהביטוח החזר כספי ולרכוש מחדש את החפץ שנחסר או בדומה לו.
 
כשמדברים על ספרי תורה הדברים שונים. וכל כך למה? משום שספרי התורה הנמצאים בבתי הכנסת מקורם בנסיבות שונות, לפעמים הספר תורה נתקבל בירושה מהורים לילדים, ולעתים מהסבים לנכדים,
 
כמו כן ישנם ספרי תורה שניצלו בניסי ניסים מאש התבערה שבערה בשנות השואה והגיעו לבתי כנסת,, ועל כך כבר המליצו חז"ל כי  'הכל תלוי במזל אפילו ספר תורה שבהיכל'. כמו כן ספרי תורה שנכתבים, נכתבים על פי רוב לעילוי נשמת הורים סבים, ורבים מהם נכתבים לעילוי נשמת חיילים שנפלו בעת הגנתם על הארץ הקדושה.
 
כאשר מדובר בספרי תורה שנכתבו לעילוי נשמות קדושות וטהורות השוכנות בגן עדן, מחוייבים אנו להניח ולקבוע בוודאות כי הערך הכספי בספר תורה כזה אפסי לעומת הערך הרגשי והנפשי אל ספר התורה, ובוודאי שאין ביטוח שיוכל לפצות על העדרותו של  ספר תורה שכזה, וגם אם קיים פיצוי על הערך הכספי, לא ניתן להשיב או להרגיע את עגמת נפש המרובה הנגרמת מאותו קשר נפשי עמוק אל ספר תורה.
 
ביטוח ספרי תורה
העצה הטובה ביותר  לבטוח ולהגנה על ספרי תורה היא בניית כספת מוגנת בבית הכנסת, וכאשר ספרי התורה מונחים בכספת מוגנת היטיב, הנסיון מוכיח כי גניבות ספרי תורה מבית כנסת שכזה כמעט ולא קיימות, ולכן העצה היעוצה היא לכל גבאי בית כנסת למגן את ארון הקודש, ואם אין קופת בית הכנסת מספקת לכך, בוודאי בעלי ספרי התורה ותורמיהם יהיו מוכנים להשתתף בהגנת ספריהם בארון קודש מוגן.
 
משאילי ספרי תורה לבתי כנסת
במכון 'פאר' שבניהולי אנו מקפידים לכתוב על ספרי התורה כי מדובר ב'משאילי' ספר תורה ולא ב'תורמי' ספרי תורה, מכיוון וידועה היא מצוות כתיבת ספר תורה למי שידו משגת, כמו שכתוב בפרשת והאזינו 'ועתה כתבו לכם את השירה הזאת', ומכיוון שהמצווה חלה על כל אחד, אם וכאשר כותב ספר התורה תורם את ספר התורה לבית הכנסת בתור תרומה ולא בתור השאלה, הוא מבטל בכך את קיום המצווה של כתיבת ספר תורה, ולכן עליו לעשות תנאי עם בית הכנסת כי הספר תורה נמצא בבית הכנסת בהשאלה בלבד, ובכל עת שירצה יוכל להעבירו משם. 
 
"מכון פאר" בהשבת ספרי תורה
מזה שנים עוסק "מכון פאר" - מלבד הפעילות העסקית של מכירת בדיקת ותיקון ספרי תורה תפילין ומזוזות - גם בפעילות אינטנסיבית להשבת ספרי תורה ותפילין הנעלמים לבעליהם בכל דרך שהיא, והנסיון הרב שנרכש בנושא מעיד כי כוונתם של גונבי ספרי תורה הינו להפיק רווח כספי ע''י מכירת ספר התורה, ולעתים נשלחים גנבים לפרוץ לבתי כנסת ולגנוב ספרי תורה, ע''י מי שהתמחה במכירת ספרי תורה בשוק החופשי. במקרה כזה המכשלה גדולה במיוחד, מכיוון והמומחים יודעים להציע לרוכשים פוטנציאלים [כמובן שלא דרך סוחרים היודעים לברר בדיוק מה מקורו של ספר התורה] ספר תורה במחיר זול ולפעמים זול מאוד, והלקוחות התמימים מתפתים לרכישה, מבלי שיחשדו כי מדובר בספר תורה גנוב, בפרט שה'מומחים' יודעים לספר כי בעליו של הספר תורה מעוניין למכור את הספר תורה עקב מצוקה כספית קשה, או עקב מחלה קשה הדורשת מימון רב, וכן הלאה. 
 
לסיום אחזור על עצתינו לגבאים וראשי הקהלות, עצה שאולי עולה מעט כסף אך היא שווה זהב: פעלו למיגון ארונות הקודש
 
במאמר הבא בעז''ה נסביר על השיטות המתקיימות לביטוח ספרי תורה בחברות הביטוח, כמו כן ניתן לקבל ייעוץ חינם  ב"מכון פאר" בכל עניני "ספרי תורה" "תפילין" "מזוזות" ע''י ראש "מכון פאר" הרב ישראל יוד
 
ייעוץ חינם ניתן לקבל ב"מכון פאר" בני ברק, בראשות הרב ישראל יוד 0527-616166 
 
דוא''ל:   This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.