מחלה ועד מפטיר: הקראוון היהודי שיגיע עד אליכם

הידיעה בחודש סיוון אשתקד היתה קשה וכואבת: קראוון בית כנסת של חב"ד החונה בתחנת דלק בכביש 6 סמוך לבאקה אל-גרבייה, עלה באש. מחקירה ראשונית עולה חשד להצתת הקראוון.

כל ספרי הקודש ותשמישי הקדושה שהיו בקראוון נשרפו כליל. לדברי גורם במשטרה, ריח הבנזין במקום הביא לחשד שמדובר בהצתה מכוונת, שהייתה יכולה להסתיים באסון כבד בשל קרבתה לתחנת הדלק.

לקראוון הזה, הפועל בכביש 6 אחראי אדם עמרי פרטוש העומד בראש עסק לקרוואנים [עולם הקרוואנים המציע קראוונים לכל מטרה, קראוונים עם גלגלים אתם יכולים להגיע לכל מקום טיולים, חנויות, וגם בתי כנסת.

"שמעתי שחב"ד רוצים להקים בית כנסת בכביש 6 למנחה, ערבית, וכו', והחלטתי לתרום את העבודה חינם. השריפה היתה של כמה חברה מבאקה אל גרבייה. הקרוון נמצא בחנייה במקום צדדי כך שלא קשה כל כך לעבור שם בלילה, לזרוק לשם משהו דליק כמו בקבוק תבערה ופשוט לנסוע הלאה.

בית הכנסת בינתיים שופץ, והפעילות חזרה לסדרה.

פרטוש מספר על קראוון שנרכש על ידי יהודי בשם גלעד חותר שרכש קראוון לו הוא קרא 'נסייעתא דשמיא' ואתו הוא עושה פעילות ברחבי הארץ.

­­­­­­­­­גלעד, מה הביא אתכם לרעיון הקרוון שלכם?

"הקרון הזה זהו בית יהודי נייד. יש לנו 'בית יהודי' ביפו. בית יהודי הקמנו גם בהודו שם הייתי בשליחות, וכשהגענו לארץ ביקש הרב שלי שנקים דבר כזה בארץ. עשינו זאת בשכונת עג'מי ביפו על הים".

הבית היהודי של משפחת חותר מעניק שיעורי תורה, סדנאות, חינוך, וייעוץ זוגי לעשרות יהודים מידי שבוע.

השבתות מלאו באנשים שבאים להתארח בבית ומחפשים יהדות, ובחגים מבקרים ב'בית היהודי' מאות אנשים. במהלך הזמן התגבשה סביב הבית קהילה המונה כ-400 אנשים.

ותר החליט לקחת את הרעיון שלו צעד קדימה, והתקין בעזרת פרטוש, קראוון שיכלול את כל הציוד אתו ניתן לצאת לפעילות יהודית. ומה כוללת הפעילות? "אנחנו מתכוננים לצאת לעשרות קיבוצים, לאזורים שאינם דתיים, עם הקרוון עם כל הציוד, ולפתוח שם שולחן שבת, פעילות, תפילה וכן הלאה. הרעיון שאנחנו נבא אליהם, הם לא צריכים לבא אלינו.

מה כולל הקרוון?

"הכל, 'מחלה ועד מפטיר'. יש לנו סידורים, ארון קודש לספר תורה, וכמובן אוכל, פתילייה גדולה, שולחנות כיסאות וכו'. הרעיון הוא שלא נזדקק לשום דבר, אנחנו מביאים הכל אתנו. סביב הקארוון תתגבש הפעילות ואנשים יוכלו להגיע בכיף שלהם".

מי יצא לפעילות?

"כעת אנחנו עובדים על רשימה של רבנים שיצאו עם הקרוון, ניתן לקחת אותו גם ליום חול ולעשות פעילות. המיזם שלנו אינו למטרת רווח כמובן. אנחנו מתכננים גם לשתף פעולה עם 'איילת השחר' המתמחה בקיבוצים וביישובים שאינם דתיים המבקשים מעט 'יהדות', ובעזרתם להגיע לכל מקום בו רוצים אותנו".

עולם הקראוונים

טלפון: 03-7793004