לשחזר את בתי הכנסת שנשרפו.. מגפרורים

היצירות המופלאות המוצגות כאן עשויות כולן מגפרורים מודבקים והם מספרות את סיפור בתי הכנסת באירופה שנשרפו והושמדו במהלך מלחמת העולם השניה. הצילומים צולמו על ידי הצלם המוכשר גדעון לוין, והסיפור הובא על ידי האדריכלית ענת ציגלמן.

את הדגמים בנה חנן ויסמן, ניצול שואה שנולד על גבול רוסיה-פולין. הוא עלה לארץ בגיל 49 עם אשתו ובתו היחידה והתגורר בעיר גבעתיים.

לאחר שיצא לפנסיה בגיל 69 הקדיש את עשרים השנים הבאות לבניית מפעל הנצחה של בתי הכנסת. כל מודל ערך חודשים, עד שבסופו של דבר הורכבה קולקציה של 50 דגמים.

לפני כחמש שנים נפטר ויסמן, והוא בן 89 שנים.

אירית שניר כהן נכדתו מספרת כי סבה אהב תמיד אמנות, והיה יוצר קונסטרוקציות ממסגרות עץ וזכוכית. באחד הימים ראה דגם של אניה העשוי מגפרורים והוא החליט לעשות משהו דומה, רק שא תהאניה החליף בית הכנסת בעיירה ודוביציה.

ויסמן חקר את נושאי עבודתו, קרא חומרים, אסף תמונות, והצליח לשחזר עשרות בתי כנסת שהיו ואינם עוד באירופה העשנה. יוצא דופן הוא דגם אחד שאינו בית כנסת – הבית בגרמניה בו נולדה בתו.

הדגמים נעשו מגפרורים אבל לא רק. גם מוטות דקים, ומקלות של ארטיקים הפכו לחלק מן החומרים. כשנשאל ויסמן למה דווקא בית כנסת ענה: 'לא שואלים יהודי שאלה כזו'. 

 

צילום: גדעון לוין