הרב הלבן בקהילה השחורה

איך הופך צעיר בעל עור 'לבן' מארצות הברית לרב של עדה... אתיופית?

הרב חנניה בלומרט נולד בעיר ניו יורק שבארצות הברית, והוא כיום כבן 40. לאשה נשא בת לעדה האתיופית, ולהם ששה ילדים. בקרב בני קהילתו הוא מכונה 'הקס הלבן' [אנשי ההלכה מכונים בעדה 'קסים'].

לפני כשלש שנים מונה הרב חנניה לרבה של העדה האתיופית בבת ים, והחליף בתפיקדו את הרב שלום דמרי זצ"ל ששימש גם רבה של העדה התימנית.

הרב בלומרט מתגורר בקהילת 'אורות התורה' בבת ים, בראשותו של הרב דוד חי הכהן שליט"א.

הליך בחירתו של הרב בלומרט לרב הקהילה האתיופית נתקל בלא מעט קשיים. הסיבה: הרב לא שייך ביולוגית לעדה. צבע עורו הצח מוכיח זאת היטיב... אלא שמהר מאד התברר כי הצעיר מדבר את השפה האמהרית לא פחות טוב מאתיופים מלידה והמינוי אושר לאחר שהרב זכה במכרז.

במהלך שנות רבנותו חיתן הרב חנניה למעלה ממאה זוגות אתיופים, כולל כאלו שעלו בעליית משה. במהלך החופה פונה הרב אל החתן והכלה כמו גם אל הקהל ומשוחח אתם בשפה האמהרית באופן שוטף. בני העדה האתיופית שעדיין לא התוודעו אליו נותרים בכל פעם המומים כשהם רואים רב 'לבן' מדבר בשפת אמם באופן השוטף ביותר.

מלבד היותו נשוי לאשה בת לעדה האתיופית החל הקשר של הרב כבר בעודו רווק ולומד בישיבה בירושלים. מסתבר שהצעיר היה לאיש הקשר בין עולם הציונות הדתית והעולים החדשים ששכנו במלון שסמוך היה לבית הוריו. בהמשך כאמור הוצעה לו אחת במנות העדה והוא נשא אותה כאשר כמסדר קידושין משמש הרב אברהם שפירא – הרב הראשי לישראל וראש ישיבת מרכז הרב.

בראיון שנערך עם הרב באתר ynetלפני מספר שנים סיפר הרב כי בתחילה ידע אמנם מעט מילים אך הוא השתמש בעיקר 'בשפת הלב', בכל יום 'כשעתיים שלש'. הרב מדבר גם על הגזענות בה נתקל בקרב החברה הישראלית: "מישהו מהאנשים שאני נתקל בהם יום-יום רמז לי ברמזים עבים מאוד: 'אתה מקבל את החופות של האתיופים. מה שאף אחד לא רוצה - קיבלת אתה'. נפגעתי בתור אתיופי, זה זלזול כזה. איך אפשר לדבר ככה על הקהילה?"

וכיצד למד הרב בלומרט את השפה? מכריו מספרים על כישרון מופלא לשפות. מלבד עברית ואנגלית שוטפת דובר הרב גם אמהרית, רוסית ושפות נוספות.

לא פעם מתבל הרב את דברי התורה שמוסר בהברקות מן השפה הפרסית... שכן חלק משומעי לקחו הינם יהודים שעלו מאיראן. הרב נחשב לדרשן מבוקש ולא מכבר הופיעו אנשי ערוץ 140 המשדר לעדה אתיופית וביקשו ממנו להצטלם לתכנית עבור בנ העדה.

הרב משמש בבית הכנסת 'בית ישראל'. בית כנסת זה מזכיר את קהילת ביתא ישראל והפלשמורה.

פורסם בנוסח שונה גם בגליון כנישתא.