נמצאים על אם הדרך ולא התפללתם מנחה? איילת השחר מנסה לעזור לכם

מי שיעבור ליד מושב אחיהוד בגליל המערבי לכיוון מירון לא יוכל להחמיץ את השלט הגדול שמוצב כ-100 מטרים לפני היישוב: זמן תפילת מנחה ביישוב כרבע שעה לפני השקיעה, תפילת ערבית רבע שעה לאחר השקיעה.

 

מאחורי השלט עומד יושב ראש הארגון הרב שלמה רענן, שכמו עוד אחד מעשרות היזמות שהניע, גם זו הגיעה במקרה.

 

"באחד הימים נכנס הרב רענן לבית הכנסת שלנו", מספר לנו איתן דמתי מהמושב אחיהוד, "והתפלל אתנו מנחה. לאחר התפילה הוא שוחח עם הציבור וניסה לעניין אותם בהכוונה של הנוסעים לתפילה ביישוב".

 

האנשים בקהל, ידעו שדמתי, פעיל מוכר לכל דבר שבקדושה הוא הכתובת הנכונה והפנו אליו את הרב רענן. הרב הציג בפני דמתי את הרעיון שהגה: שילוט על אם הדרך המורה על תפילה ביישוב סמוך.

 

הרציונל העומד מאחורי הרעיון, מסביר הרב רענן, מתחלק לשנים, ההביט הרוחני, וההיבט הבטיחותי. אנשים שנוסעים ממקום למקום, בפרט כאלו שעבודתם מאלצת אותם להגיע ממקום למקום, ומצאים את עצמם פעמים רבו בסמוך לשקיעה ללא מנין לתפילה. מאחר שהם אינם מודעים לעובדה כי כמעט בכל נקודה, או לפחות במקרים רבים, קיים ישוב סמוך בו פועל בית כנסת, הם נאלצים לדומם את המנוע, ולהתפלל ביחידות בשולי הדרך. השלטים הללו יסייעו להם.

 

בנוסף קיים ההיבט הבטיחותי. התפילה בשולי הדרך, בכביש מהיר מסוכנת עד כדי פיקוח נפש. תאונות של רכבים שעמדו בצד הדרך אינם דבר נדיר, ולצד מצוות התפילה קיימת מצווה לא פחות חשובה של 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם'.

 

וממחשבה למעשה. הרב רענן ואיתן דמתי ארגנו את השלט והציבו אותו על גדר של אדם שתרם את המקום לעילוי נשמת יקיריו. תקופה חלפה, והשנים החליטו להציב שלט גם מן העבר השני, לטובת הנהגים שנוסעים אל הכיוון ההפוך ועלולים להחמיץ את השלט הישן. בנוסף הציבו שלט שלישי בפתח היישוב עם זמני בית הכנסת ומיקומו.

 

האם השלטים הללו עוזרים?

"בוודאי. יש לנו ביישוב שלשה מניינים למנחה ולערבית, והם 'התעבו' מאד לאחר השילוט. פעמים רבות אני ניגש לאנשים לא מוכרים לאחר התפילה ושואל אותם איך הם ידעו על המנין כאן ביישוב. התשובה היא כמובן באמצעות השלטים. זה זיכוי הרבים שאין כדוגמתו".

 

דמתי מספר על אפיזודה מעניינת שארעה לו: "לפני תקופה היתה לנו סוכת אבלים ביישוב, אליה הזדמן רב שהובא למקום על ידי שני צעירים שהיו בדרך לאן שהוא. הרב שהזדמן למקום במקרה לא הכיר לא אותי ולא את הקהל אך לאחר התפילה כובד לדבר והוא סיפר: "נסענו, כאשר היושב לצידי אמר לי שהשקיעה מתקרבת ועלינו להתפלל ביחידות מנחה. הודעתי לו שאני לא רוצה להתפלל ביחידות בשום אופן, ודקות ספורות לאחר מכן אנו רואים את השלט שלכם. אין לכם מושג כמה זכויות יש לכם. אדם עושה משהו והוא אפילו אינו יודע מה ההשלכות של המעשים שלו. כשהוא יגיע לשמים הוא יגלה מצבור גדול של זכויות. הוא ינסה לשאול מהיכן זה הגיע, אך התשובה תהיה מכח מעשיו שהוא אפילו לא היה מודע אליהם כמו במקרה שלכם.

 

יש לכם תכניות נוספות?

"בימים האחרונים הזמנו שלט למושב עמקא, יישוב שאינו רחוק מאתנו, גם כן עם זמני התפילות, עוד מעט הם יהיו מוכנים. אלא שהרב רענן 'חטף' לי את המצווה. הוא התקשר והודיע שהוא מממן את השלטים, ניסיתי להגיד לו שהם כבר הוזמנו, אך הוא התעקש לשלם את עלותם".