בית כנסת חדש נחנך בגבול ישראל עזה מצרים: קיבוץ כרם שלום

קיבוץ 'כרם שלום' קיבל את שמו בשל קירבתו לגבול מצרים – ישראל, המדינות שחתמו על הסכם שלום ביניהם כפי ששאפו מייסדי הקיבוץ עשרים שנה קודם לכן. אבל בשנים האחרונות נדמה, שניתן למצא משמעות נוספת לשם המיוחד של הקיבוץ:החיים המשותפים והיפים של התושבים הדתיים והבלתי דתיים שהגיעו לשיאם עם חנוכת בית הכנסת והכנסת ספר תורה ביישוב.

היישוב 'כרם שלום' נוסד בשנות ה-50 של המאה הקודמת על ידי גרעין שהשתייך לצד השמאלי של המפה ושאף להביא את בשורת השלום, וכבר מראשיתו סבל מירי בלתי פוסק מתוך רצועת עזה. בחודשים האחרונים עלה שמו של הקיבוץ לכותרות שוב ושוב כאשר 'מעבר ארז' הפועל בסמוך לו על מנת להעביר ציוד הומניטרי וסחורות, נסגר בשל  אירועי טרור באזור.

במהלך שנות ה-90 התפרק הקיבוץ בשל משברים חברתיים וכלכליים, ומרבית חבריו עזבו אותו. בשנת 2001 הוקם הקיבץ מחדש, כאשר עד שנת 2013 מנה הקיבוץ עשרות בודדות של חברים. בשנים האחרונות, בעזרת משרד החקלאות, החטיבה להתיישבות, התנועה הקיבוצית יחד עם המועצה האזורית אשכול הקיבוץ מתחזק וקולט משפחות רבות אל חיקו. לקיבוץ קשר הדוק עם תנועת הקיבוץ הדתי, וגרעין של משפחות דתיות מתגוררות כיום ב'כרם שלום'.

 

הקמת בית הכנסת

מאורע הקמת בית הכנסת ביישוב הדרומי התאפשרה בעקבות פעילותה של עמותת איילת השחר, שכמו עוד עשרות בתי כנסת החלה מטלפון קטן שהגיע אל הרב רענן, יו"ר העמותה:"ביקרתי במושב בעת סיקור מבצע צוק איתן", מספר העיתונאי שמואל גרינוולד, כתב העיתון הדתי 'יתד נאמן', "כאשר אחד מן התושבים בשם לירון שוחח איתי על בית הכנסת, חייגתי לרב רענן ושכחתי מהסיפור". ארבע שנים חלפו, ובסוף אפריל 2018, יכלו אנשי הקיבוץ לחגוג עם הרב רענן ואנשיו את חנוכת בית הכנסת והכנסת ספר התורה.

אבל, איילת השחר מסתבר, פעלה במקום עוד קודם לטלפון מגרינוולד. במסגרת פעילות העמותה, בה נערכים מאות מניינים בקיבוצים וביישובים בימים הנוראים, גם כרם שלום זכה למשלחת של מתפללים מידי שנה. ועם זאת, בית כנסת לא היה. "להבדיל ממקומות אחרים", נזכר הרב רענן, "התושבים בכרם שלום, ממש שיוועו לבית כנסת, התחננו, לא רק ביקשו". מנכ"ל העמותה, הרב אריה סירוקה מוסיף כי, "היה חשוב לנו, שבמקום כמו 'כרם שלום' המהווה משולש המורכב מגבול מצרים, עזה, ישראל יבנה בית כנסת לתושבים שכל כך רצו אותו".

רבש"ץ המקום, חיים חימוביץ מספר גם הוא על הרצון לבית כנסת שנרקם בלבבות התושבים וקובע: "כמו שבית בלי מזוזה מסוכן להתגורר בו, כך גם קיבוץ ללא בית כנסת אינו מקום בטוח". איש הביטחון המקומי מתברר, יודע היטיב על מה הוא מדבר. 'כרם שלום' כמו יישובים נוספים בדרום סובל בעת האחרונה מ'עפיפוני נפץ', בקבוקי תבערה, ויריות בלתי פוסקות והצתות יזומות של גורמי טרור באזור. רק לפני מספר ימים [12 למאי] התגלתה מנהרת טרור של החמאס בסמוך ליישוב והמעבר נסגר.

"זוהי התשובה למצב הבטחוני", אומר חיימוביץ, "המענה שמסיר את הפחד מעפיפני הנפץ שנוחתים כאן חדשים לבקרים".

בית הכנסת הוקם במבנה מכבסה ישן ששופץ והוסב לכבוד האירוע, באמצעות עמותת איילת השחר שליוותה את ההליך מראשיתו. עם חנוכת הבית, הופיע שר החקלאות אורי אריאל ותרם לבית הכנסת ספר תורה שליווה את משפחת אמו בימי השואה.

 

הכנסת ספר תורה

באירוע הכנסת ספר התורה, השתתפו יו"ר עמותת איילת השחר – הרב שלמה רענן, שר החקלאות אורי אוריאל, ראש החטיבה להתיישבות גואל גרינוולד ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר. השר אריאל שהיה נרגש מאד אמר: "נמשיך לפעול, למען חיזוק יישובים ולעודד התיישבות. קיבוץ כרם שלום מהווה את החלוציות של 2018. יישוב ישראל שקול לכל המצוות. אני מוקיר את השותפים ואת תושבי הקיבוץ על עשיית חלוצית ועל חיזוק הקיבוץ.  התרגשתי לתת תרומה ספר תורה שהיה שייך לקהילת אמי בפולין בזמן בשואה".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "לא צריך להיות דתי שומר מצוות כדי להתרגש עד כלות בטקס הכנסת ספר תורה. אני מודה לשר אורי אריאל שתרם ספר תורה היסטורי ויקר ערך סנטימנטלי לקיבוץ כרם שלום ומסייע לחיזוק ההתיישבות באזורנו בעת הזו. ולרב שלמה רענן שתרם את מבנה בית הכנסת. קיבוץ כרם שלום מתחדד, מחדש את פניו והופך לקיבוץ מעורב של חילוניים ודתיים החיים יחד במרקם חיים משותף במשולש הגבולות. זוהי הציונות של 2018".

באירוע נשאו דברים גם התושבים, שדבריהם על רצונם בבית הכנסת ריגשו את כל הנוכחים: "ניתן היה לראות כי בית הכנסת הינו חלק מהוויתם היהודית, ואנחנו כל כך שמחים על כך שהדבר התאפשר ויצא אל הפועל", אומרים באיילת השחר.