דבר העורך, לחודש תמוז

ימי תמוז מהווים תקופה עגומה משהו במחזור החיים של היהודי. אין בחודש זה כל חג או מועד, מלבד הצום על הפורענויות הרבות שארעו לאבותינו ביום זה, ואפילו חופשות הקייץ העליזות של סוף השנה נדחים אל מול 'שלשת השבועות' וימי 'בין המצרים' העצובים. חסר זה השפיע גם על חלק מן המדורים שלנו כמו 'מנהגי הקהילות' הכולל מנהגים עתיקים ויפהפיים מקהילות שונות ברחבי תבל שחדלו מלהתקיים, שכן לא מצאנו חומר רב העוסק בימים אלו.
 
למרות זאת גם גליון זה, תודה לאל, גדוש במדורים מעניינים ומרתקים סביב נושאים שונים. לאור ההצלחה והעניין הרב שעורר הגליון הקודם שעסק בעלוני השבת, החלטנו לעסוק עוד מעט בנושא זה, וסקרנו את אחד מגליונות השבת לילדים הנפוצים ביותר המוכר בשם 'מטעמים לשולחן השבת'. גליון ייחודי זה התברך גם בציורים מקוריים ובעיקר מתוחכמים של אחד מגדולי הקריקטוריסטיים במדינת ישראל, כפי שתוכלו לראות בגוף הכתבה.
 
על נושא גליונות השבת לילדים עוסק גם טורו של ר' אלון חאמי, יועצינו המסור, שאף כתב על ימי בין המצרים ועל הפוליטקה של עלוני השבת. מדור חדש שנוסד בגליון זה נקרא 'מכתבים למערכת'. מתוך התגובות שהגיעו אל מערכת 'מעט בית מקדש' בחרנו להציג שלשה שנראים לנו מעניינים המעלים נושאים חדשים ותגובות על הנאמר בגליונות הקודמים.
 
לסיור בית הכנסת בחרנו את בית הכנסת 'איצקוביץ' בבני ברק. בבית כנסת זה מבקרים ביום 17000 אנשים, ובמילים: שבע עשרה אלף אנשים מידי יום. בעינינו דובר באחד מבתי הכנסת המיוחדים ביותר בעולם. מלבד התמונות היפות שצילמנו במקום, שוחחנו גם עם האיש שמנהל כמעט לבד את המפעל האדיר הזה ושמענו ממנו כיצד למשל הוא נשמר מגנבים, מסוממים, ושאר יצורים משונים האופייניים למקומות כאלו, וגם... איך הוא שומר על הניקיון של המקום.
 
המראויין החודשי שלנו הוא כבוד סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, אתו שוחחנו על יחסו ויחס המשרד שבראשו הוא עומד לבתי הכנסת, וגם על הרפורמה [מהפכה בלשונו] שהוא מבקש לחולל בשירותי הדת.
 
דוד דווק הגבאי מספר על בחירה בלתי שגרתית של רב בית הכנסת, ורואה החשבון סנדרוביץ בטור על 'רואה חשבון מבקר'. בגליון זה מתפרסם גם מאמר על 'כבוד בית הכנסת' – חלק ראשון מתוך סדרה של שני מאמרים העוסקים בשאלה זו הן ברמה ההלכתית והן מבחינה אקטואלית.
 
חודש טוב

אליעזר היון. עורך.