דבר העורך כסליו תשע"ח

חמש שנים חלפו מאז הונחה אבן הפינה לבית הכנסת בשדה נחמיה והיום, יום ראשון ראש חודש כסליו יחנך ברוב עם בנין בית הכנסת אותו מכנה הפעיל המסור גדעון שלח: "חמוד חמוד, ממתק אמיתי".

בית הכנסת שנבנה בסיועה של עמותת איילת השחר בראשות הרב שלמה רענן, ישא את שמה של הנווטת הדתייה הראשונה בצה"ל תמר אריאל זכרה לברכה. פרטים על האירוע בכתבה שיוחדה לכך.

סיפור פחות משמח ארע לבית הכנסת מוסאיוף שבשכונת הבוכרים. בית כנסת נפלא זה, שכתבה מקיפה אודותיו פורסמה בעבר בגיליון זה, נפל קרבן לפני מספר שבועות למעשה וואנדליזם, הרב וחורבן. גבאי בית הכנסת שוחח עם 'מעט בית מקדש'.

הרב יצחק פנגר, הינו אחד מהרבנים האהובים והפופולאריים ביותר והרצאותיו מאוזנות על ידי רבבות בני אדם. הרב כיבד אותנו בראיון מיוחד סביב בתי הכנסת.

בחלק ניכר מבתי הכנסת מוכרת התופעה הבאה: בין מנחה למעריב, נמסר שיעור על ידי מגיד השיעור המקומי, במשניות או בעין יעקב אך חלק מן המתפללים יוצאים החוצה ומשוחחים. היועץ רבי אלון חאמי תוקף בחריפות תופעה פסולה זו. התנהגות לא ראויה נוספת מצוינת ברשימתו של הגבאי, המתאר את התנהגותם של מתפללים, גבאים ואפילו רבנים שמקפידים על מסורת ועל מנהג בית הכנסת גם במחיר פגיעה בזולת.

בשנים האחרונות נבנים עוד ועוד בתי כנסת בבנייני מגורים מה שמוביל לשאלה האם הדבר ראוי. לשאלה זו היבטים מוסריים, חברתיים והלכתיים. בגיליון זה בחרנו לעסוק בשאלה בפן המשפטי והעלינו סקירה מקיפה ורחבה של הצדדים השונים.

סדרת ההיסטוריה אודות 'מקהלה בבית הכנסת' נחתמת בגיליון זה, כשהפעם תתואר המקהלה שפעלה בפרנקפורט בבית מדרשו של הרש"ר הירש, מנהיג יהדות מערב אירופה.

במדור ההלכתי הועלתה שאלה מרתקת אודות מימוש התחייבות שניתנה בבית כנסת של 'עשירים', ופינת הכלכלה והחדשות מופיעים כסדרם.

בברכת חודש טוב, אליעזר היון, עורך.