דבר העורך תשרי תשע"ח

חודש תשרי, כמו בכל שנה הוא החודש שלנו, של בתי הכנסת, של הגבאים, הרבנים, המתפללים. עם ישראל בהמוניו נוהר לבתי הכנסת, שופך את צקון לחשו לפני ריבון העולמים ומתחנן לשנה טובה ומתוקה.

אבל בעם ישראל ישנם גם לא מעט אתרים, יישובים וקיבוצים בהם אין בית כנסת והיהודים במקום החפצים להתפלל פשוט לא יודעים היכן לעשות זאת. ארגון איילת השחר בראשותו של הרב שלמה רענן שליט"א, נכנס בדיוק ללקונה הזו ובשנים האחרונות הקים קרוב לארבעים בתי כנסת ביישובים וקיבוצים הרבים, היה מעורב בעוד כמה עשרות, ולפני ראש השנה ויום כיפור מארגן ביחד עם פעיליו המסורים מאות מניינים במאות אתרים בהם מעולם לא פעל מקום תפילה יהודי.

בגיליון זה מובאת סקירה רחבה על פעילות איילת השחר בקיבוצים ובתי הכנסת בכלל, כמו גם תיאור של ארבעה בתי כנסת מתוכם. לצד סיקור זה, יספר מנכ"ל הארגון, הרב אריה סירוקה, על סיורו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, עם ראשי הארגון בקיבוצים השונים בשבוע האחרון.

במהלך שבע השנים בהם מופיע הניוזלטר 'מעט בית מקדש', התראיינו במסגרתו אישים ודמויות מרתקות שסיפרו ושיתפו את הקוראים בחוויית בית הכנסת הפרטי שלהם. בין המרואיינים הרבים הופיעו זמרים, פוליטיקאים, אמנים, חוקרים, אנשי רדיו, סופרים, שחקנים, עסקנים, מרצים מפורסמים וכמובן רבנים דגולים.

לקראת השנה החדשה, בחרנו עבורכם חמישה ראיונות מרתקים בהם ענו חמישה אישים על השאלון הקבוע שלנו סביב בית הכנסת הפרטי שלהם.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און בטור מיוחד על קביעת רף מסוים למקומות ישיבה בימים הנוראים, והגבאי דוד דוואק בטור לוחמני סביב תופעת כתבות 'עשרת בתי הכנסת היפים בישראל'.

האם מותר להתפלל בלובי הבניין או בחדרי מדרגות כמו שנוהגים רבים, בעיקר במוצאי שבתות אך גם בחגים ובשבתות? המדור ההלכתי מבקש לענות על כך, והיועץ המיוחד רבי אלון חאמי בטור מרגש על שכירת חזנים מתאימים וסיוע לעניים [בהזדמנות זו נאחל מכל צוות האתר שנה טובה לרב אלון המסור והנכבד].

פינת ההיסטוריה עוסקת בדעתם של גדולי רבני אשכנז – רבי יעקב עטלינגר, רבי מאיר להמן, רבי עזריאל הילדסהיימר אודות המקהלה בבית הכנסת. פינות הכלכלה והחדשות מופיעים כסדרם.

בהזדמנות זו נבקש להודות לכותבים הקבועים, לקוראי הגיליון הנאמנים ולכל עם ישראל ברכת שנה טובה ומבורכת וגמר חתימה טובה.

אליעזר היון, עורך.