דבר העורך, טבת תשע"ג

חודש טבת הוא זמן ששמחה ועצב משמשים בו בערבוביה. חג החנוכה, חג האורות השמח שפולש אל תוך תחילת החודש, מתחלף לאחר ימים ספורים ביום עשרה בטבת שהוא יום צום לזכר חורבן בית המקדש שהמצור עליו החל ביום זה. עשרה בטבת נקבע במדינת ישראל גם כיום ה'קדיש הכללי' לזכר חללי ונרצחי השואה שזמן מותם לא נודע. בהקשר זה ראוי לציון תיאורו של הגבאי דוד דואק סביב בית כנסת אחד בעיירה נראל שבפולין. תיאור קצר זה מלמד כי כמו בית כנסת זה, עוד מאות קהילות, מוסדות ובתי כנסת נעלמו בתהום הנשיה ואין מי שיספר את סיפורם. גם היועץ אלון חאמי מתייחס במדורו ליום עשרה בטבת ולאינטראקציה שלו עם חג החנוכה.
 
לראיון החודש התכבדנו לשוחח עם שר הדתות של מדינת ישראל, הרב יעקב מרגי, שמסיים כעת קדנציה של 4 שנים בתפקיד. אנו מאחלים לו הצלחה בבחירות הקרובות ובהמשך דרכו.
 
יוסף מירזייב הוא איש תקשורת יוצא העדה הבוכרית שהחליט לתעד את חיי קהילתו במצלמת וידאו לאורך עשרות ארועים ומועדים במשך השנה. חלק מן הפרוייקט הייחודי שלו יוצג בגליון זה וילווה בכתבה אודות מיזמן המרתק.  את סיור בית הכנסת החודשי ערכנו בבית הכנסת האר"י האשכנזי שבצפת, ובפינת האמנות - האמנית דרורית סן, בטור קצר סביב הקשר בין חנוכה, אמנות יהודית, ופרסום שיווקי. 
 
רשימתו של רואה החשבון אודות בית הכנסת כעמותה, חדשות בתי הכנסת, והפינה ההלכתית מופיעים כסדרם.
 
המשך חג שמח
אליעזר היון. עורך.