דבר העורך, כסלו תשעג

בתפילת 'על הניסים' אנו אומרים "ופינו את היכלך, והדליקו נרות בחצרות קדשך'. ה'פינוי' של ההיכל הוא כמובן ניקיון המקדש מהאלילים והפסילים היווניים. אלא שעדיין יש להבין מפני מה יש צורך לפנות את ההיכל קודם הדלקת הנרות, האם אי אפשר להדליק נרות, ואז לפנות את המקום? מסתבר, כי כאשר מדליקים נרות במקום קדוש, בשעה שמעלים שלהבות המסמלות את הניצחון הרוחני ולאו דווקא המלחמתי שבוצע על ידי החשמונאים חובה לדאוג, כי המקום יהיה נקי מכל השפעה העלולה לפגום בקדושת הניצחון, או להעיב על ההישג הרוחני.
 
חנוכה ובתי כנסת הם אולי האינטגרציה היחידה היום בין 'הדליקו נרות' לבין 'בחצרות קדשך'. בית הכנסת, מקדש מעט, משמש חצר קדושה להדלקת הנרות גם היום. בגליון זה, העוסק בבתי כנסת ניגע כמובן בקשר האמיץ בין נרות החנוכה לבתי הכנסת.
 
בין הכתבות והמאמרים ניתן למצא סיקור אודות הדלקת הנרות הייחודית בחצרות אדמורי"ם. מנהגי קהלות לחג החנוכה. פינת ההלכה, וסיפור אחד מרטיט של הגבאי שלנו בטורו הקבוע. בנוסף נחשפנו במסגרת פרוייקט המלווה אותנו, לסיפור מחלקת 'השבת האבידה' במכון פאר, עליו שוחחנו עם הרב יוד – ראש המכון.
 
המאמרים הקבועים העוסקים בשדה הכלכלה והעמותות, סיור בתי הכנסת, וחדשות החודש האחרון מופיעים כסדרם.
חג אורים שמח
אליעזר היון. עורך.
 
עם סגירת הגליון התבשרנו על פתיחת מבצע 'עמוד ענן' הנערך במטרה למגר את ירי הטילים על תושבי הדרום. איגוד בתי הכנסת מצטרף עם כל עם ישראל ומתפלל מכל לב שה' ישמע את תפילתינו ויתן עוז ותעצומות לחיילי צה"ל, עצה וכח לראשי המדינה, ויסיר מעלינו כל גזירה רעה. במדור 'חדשות בתי הכנסת' אנו מפנים לחדשות בתי הכנסת שפורסמו בהקשר למצב בדרום.
 
יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם. הַקָּדוֹשׁבָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּלנֶגַע וּמַחְלָה וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם.