דבר העורך, לחודש תמוז

באחד הגליונות העתיקים של כתב העת 'בית כנסת' שיצא על ידי בית הכנסת הגדול בתל אביב [1946], מצאתי מאמר של הפרופסור יוסף פטאי על בתי הכנסת בהונגריה ועל חורבנן הנורא. הפרופ' פטאי מספר על בתי כנסת גדולים שהכילו כעשרים אלף מקומות, על תפאורה מרשימה, מקהלות כבירות, וארכיטקטורה נהדרת שאבדו ונמוגו לבלי שוב בחורבן הגדול, אך בין התיאורים היפים הסתתרה לה פיסת מידע מפעימה ומרגשת עד דמעות
 
                         בית ספר מהודר בנו לבתי הספר של ילדים מוכים בסנוורים [עוורים], שמששו וקלטו את יופי הקישוטים שעל הקירות, את הפרחים היפים, ואת האותיות הבולטות בראשי אצבעותיהם.
 
בית הכנסת אינו רק מקום תפילה ופולחן, בית הכנסת הוא גם בית היוצר לגדילתו והתפתחותו של הילד היהודי. כל ילד וילדה, נער ונערה, משרטטים את בית הכנסת המשפחתי שלהם כחלק מתבנית נוף ילדותם. התפילות, המנגינות, השכנים, החברים, הרב, הגבאי, תפילתו של אבא, סבא, אמא אחות, האשה הזקנה שבפינה, התמהוני שישב מאחור וכו' הם חלק אינטגרלי מזהותו הרוחנית והיהודית של כל ילד.
 
את הגליון הנוכחי בחרנו להקדיש לנושא 'ילדים ובית כנסת'. עם תחילת העבודה על הגליון התברר כי קיים חומר רב בנושא, וניתן לדון ולעסוק בו מהיבטים וויריאציות רבות, אך גם לגליון האלקטרוני יש קצה ווירטואלי, ובפרט שמדורים קבועים ונוספים דורשים גם הם את מקומם, ועל כן נאלצנו להציג רק את חלק ממה שנאסף על ידינו. בעתיד הלא רחוק ב"ה אנו מקווים שאולי עוד נעסוק בכך בבחינת 'עוד חזו למועד'.
 
לראיון החודש בחרנו לשוחח עם ראש מכון ש"י, מר אבי רט, איש תקשורת מוכר ובר סמכא בתחום החינוך היהודי. מאמר מיוחד על התנהגותם של ילדים בבית הכנסת על ההיבטים ההלכתיים והיהודים הוכן על ידי צוות האתר. הגבאי דוד דואק יספר על חוויה משעשעת מליל יום הכיפורים, והיועץ אלון חאמי מעניק כדרכו עצות ו'טיפים' מועילים בסוגיא זו. גם פינת ההלכה עוסקת בנושא זה.
 
את סיור בית הכנסת עשינו הפעם בישיבת 'נר רחמים' שהיא אחת המוסדות הגדולים והמרשימים בעיר נתניה ומחוזותיה. האמנית דרורית כותבת לראשונה טור בגליונינו, הסופר הרב בן ציון פרץ בסקירה קצרה אודות הגהות ספרי תורה, ורואה החשבון מנחם אקרמן בטור מקצועי על בית הכנסת כעמותה.
 
חודש טוב
ובברכת 'עמלינו אלו הבנים'

אליעזר היון. עורך.