דבר העורך, לחודש ניסן

למעלה מ- 3300 שנים, חוגג העם היהודי את חג הפסח. בכל דור -במהלך 3300 השנים האלו, ללא כל חריגות-  קמים עלינו, אם לצטט את בעל ההגדה, 'לכלותינו', אבל 'תמיד, תמיד, הקדוש ברוך הוא מצילינו מידם'. מנבירה בארכיונים ישנים [היום בעידן האינטרנט הכל קל יותר] מבתרר כי עלונים וכתבי עת שיצאו לפני חג הפסח התחילו פעמים רבות במשפטים מעין אלו. הרקע והתפאורה היו תמיד שונים אך המסקנא הקצרה והחדה המוצגת לעיל הופיעה אצל כולם בסוף הטקסט. פעם היה זה מיד אחרי דור השואה ומוראותיה, שנים לא רבות אחר כך הוזכרו פרעות הערבים אחרי קום המדינה, תקופה ארוכה שלט בתפקיד צורר היהודים התורן האויב הרוסי שדיכא תחת מסף ברזל את היהודים בני ארצו שחפצו לעלות לארץ ישראל, והיום, על רקע תמונות הזוועה מנרצחי טולוז בצרפת, ודבוריו המתלהמים של נשיא איראן, אנו פותחים גליון נוסף של 'מעט בית מקדש' עם אותה קריאה ואותה מסקנא: בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם. 

 

הגליון הנוכחי יוקדש מטבע הדברים ברובו לעניני הפסח. לראיון החודש התכבדנו לשוחח עם הרב הראשי לישראל הגאון הרב יונה מצגר שליט"א ולקבל את ברכתו לקראת החג הקרב ובא. את סיור החודש ערכנו ב'שטיבל' החסידי 'בית הלל' שבבני ברק. 'שטיבל' זה שייך לחסידות ויז'ניץ שבימים האחרונים איבדה את מנהיגה האדמו"ר מויזניץ זצ"ל. עמותת טבע עברי המקדמת את נושא איכות הסביבה ממבט יהודי שלחה לנו מאמר מיוחד לקראת החג סביב 'עולם ירוק ובית כנסת', והיועצים הארגוניים אלון חאמי, ודרור כהן, מגישים מבחר עצות ו'טיפים' לקידום עניני בית הכנסת במסגרת ימים אלו.

 

דוד דואק הגבאי, רואה החשבון מנחם אקרמן, והאמנית שרה קונפורטי, מגישים את טוריהם המצויינים כרגיל, והפינה ההלכתית כמו גם חדשות בתי הכנסת, ופרק נוסף בסדרת 'בית הכנסת הסיפור' מופיעם כסדרם.

 

פסח כשר ושמח. 

אליעזר היון. עורך.