דבר העורך, לחודש אדר

חג פורים, חג פורים
חג גדול לילדים
מסכות, רעשנים
שירים וריקודים
 
פורים הוא חג של כולנו. ללא ספק. מי לא אוהב את פורים? השמחה, האחווה, הסעודה, משלוחי המנות השחוק, השיכורים, והשירים מעבירים רטט של שמחה בלב, ומאפשרים גם לאנשים הרציניים בינינו לחוש ולו ליום אחד כי אפשר גם לצחוק, לשמוח, ולהתעלות מעל לרציונל הרציני היומיומי האופף אותנו באינרצית החיים.
 
עם זאת חג פורים הוא בעיקר חגם של הילדים. כל אחד, ולא משנה מהו מוצאו, עדתו, או איכונו הגיאוגרפי, מחזיק איזו פינה קטנה בלב בתוכה נאגרים הזכרונות האישיים הפרטיים שלו מה'פורים שלו', זכרונות שמתחילים תמיד בסיפור לילדים [או לנכדים]: כשאנחנו היינו ילדים היינו מכינים לפורים...
 
מטבע הדברים, יעמוד 'פורים' במרכז גליון החודש. דוד דואק הגבאי יספר את חוויות הילדות שלו ואת החלטותיו כגבאי בעקבותיהם. אלון חאמי היועץ, יגע בשאלות הסובבות סביב ציר פורים ובית הכנסת. כך גם המדור ההלכתי והמשפטי.
 
לראיון החודש התכבדנו לשוחח עם הזמר והיוצר המפורסם אהוד בנאי, המשמש כ'סגן גבאי' בבית הכנסת הקטן שלו באזור מגוריו. בנאי סיפר על בית הכנסת, וגם העלה את זכרונותיו מבית הכנסת של הוריו.  את סיור החודש ערכנו בבית הכנסת 'חברת ש"ס' ביפו העתיקה – סיור שגלש במהירות לשאלות משפטיות סביב שאלת הבעלות על בתי הכנסת העתיקים בעיר הישנה.
 
במסגרת סקירת הנרטיב של בתי הכנסת מאז ועד היום, בחרנו להתמקד בשאלת 'קישוט של בית הכנסת'. כיצד היו נוהגים לקשט פעם את בית הכנסת, והאם יש להיבט ההלכתי מה לומר בענין. את קישוט בית הכנסת סוקרת גם אמנית הבית שלנו – שרה קונפורטי שהתמקדה הפעם בעיצובם של י"ב השבטים כמוטיב מרכזי בקישוט בתי הכנסת.
 
הרב שלמה שטיין, מארגון 'אחינו' סיפר לנו על בית הכנסת בקיבוץ קליה, ומדור 'חדשות בית הכנסת מופיע כסדרו.
 
חודש טוב, ופורים שמח
אליעזר היון. עורך.