דבר העורך, לחודש טבת

כמו כל חג יהודי, גם חג החנוכה, מקבל את הפומביות שלו בבתי הכנסת. מלבד התפילות, ההלל, וקריאת התורה המיוחדת, נהוג בכל בתי הכנסת כי בשעת שקיעת החמה או צאת הכוכבים מודלקת חנוכיה גם בבית הכנסת. בחצרות החסידים מתלווה למנהג זה התרגשות והכנה רבה. מכל הארץ נוהגים החסידים המשתייכים לאותה חצר, להגיע אל בית המדרש של האדמו"ר ולזכות ולהשתתף ב'הדלקה'. פרסום הנס, מקבל את המשמעות הגדולה ביותר, כך נראה במקומות אלו.

האינטראקציה בין הדלקת נרות החנוכה ובית הכנסת מקבלת ביטוי הלכתי נוסף: כאשר מתקיים שיעור תורה קבוע בשעות ההדלקה, וקיים החשש הטבעי כי המשתתפים שמיהרו לביתם להדליק את הנרות כבר לא ישובו לבית הכנסת מאוחר יותר, האם יש מקום לקיים את השיעור ולדחות את ההדלקה על אף שבכך אנו מאחרים את זמנה? בשאלה רלוונטית זו,  מטפל המדור ההלכתי שבגליון החודש.

האמנית שרה קונפורטי מציגה תמונות וטקסט מרהיבים סביב אמנות החנוכיה, והיועץ אלון חאמי, בהדרכה ועצה לקראת החג. 

מנחם אקרמן רואה החשבון, והרב ישראל יוד, מציגים פרקים נוספים בסדרות המקצועיות אותם הם מגישים. את סיור בית הכנסת בחרנו הפעם לערוך בבית הכנסת העתיק של 'מזכרת בתיה' – וסיפורה של הקהלה הוותיקה  אל מול זו המתחדשת במקום. בנוסף ערנו ראיון עם איציק בן אבו, שביחד עם חבריו מקימים קהילת 'ברסלב' מקורית ומרתקת ביישוב כפר יונה.
 

בנוסף מופעים המדורים הקבועים: דוד דואק עם בלוגבאי והפעם משעשע במיוחד, חדשות בתי הכנסת, ופרק נוסף בסדרה 'בית הכנסת הסיפור'.

 

חנוכה וחג אורים שמח

אליעזר היון. עורך.