דבר העורך אלול תשע"ז

השנים האחרונות העומדות בסימן שיבת יהודים רבים לכור מחצבתם, לצד התעניינות בלתי פוסקת בעולמה של היהדות והספרות התורנית המלווה אותה, הציבה בפני אותם מצטרפים חדשים אתגר בלתי פשוט: כיצד ידעו מה מוטל עליהם, בעיניים הלכתיות, לעשות מידי יום, שבת, מועד או כל סיטואציה אחרת בחיים כאשר אין להם כלל מושג ירוק בשדה ההלכתי הנראה כל כך מסובך? האם לנצח ייאלצו להקשר לרב המקומי ולשאול אותו?

הרב שלמה רענן, האיש הבלתי נדלה שעומד מאחורי עמותת איילת השחר הגה את רעיון 'בקיצור – קיצור שולחן ערוך, לומדים, נבחנים ויודעים'. המיזם, כשמו כן הוא, לימוד הספר הלכתי 'קיצור שולחן ערוך' והקמת פרויקט מבחנים טלפונים מתקדם בחינם לכל דורש.מנהלי הפרויקט החדש יספרו ל'מעט בית מקדש' על תכניותיהם הגדולות.

בחודש האחרון חשפו ארכיאולוגים ישראלים וליטאים את המקוואות שמתחת לבית הכנסת העתיק שבווילנא – בית הכנסת שנחרב בשואה ונשרף עד היסוד מיד לאחריה. מוביל הפרויקט ד"ר יוחנן זליגמן התראיין למגאזין וסיפר על הגילוי, על בית הכנסת והמקוואות, ועל התכניות בהמשך.

הסופר שאול מיזליש חבר לפרקליט ולאיש העסקים המפורסם ליאון צרני שהלך לעולמו בשנה שעברה וביחד פרסמו את הספר 'הקדיש' המספר את סיפורה המרטיט של תפילה יהודית זו. מתי היא החלה להינשא כ'צידוק הדין' על לכתו של אדם קרוב? מה היה הרקע החברתי וההיסטורי שעמד בבסיסה?

המחנך והמרצה המפורסם, המוכר מתכנית הרדיו שלו ברשת 'קול חי' – הרב חיים הורוויץ יעמוד במוקד מדור ראיון החודש. היועץ הרב אלון חאמי בטור כואב וזועק על תופעת הרבנים המזלזלים ברבנים בדרשותיהם, רק בגלל שהם אינם 'מיישרים קו' עם תפיסת עולמם.

במדור ההיסטורי מוצגת המשך הסקירה המרתקת אודות מקהלות בתי הכנסת באירופה ובגרמניה במאה ה-19. האם היו רבנים שתמכו במקהלות מן הסוג הזה? מי היו המתנגדים, מה היה טעמם? בפינה ההלכתית נידונה שאלת קיומה של אסיפה [אסיפת גבאים, אסיפת חירום והצלה ועוד] בבית הכנסת.

בברכת חודש טוב, אליעזר היון, עורך.