דבר העורך אב תשע"ז

השבועות האחרונים הציבו בפני העם בישראל, צומת רגישה ובלתי פשוטה: כוחות הביטחון ומשטרת ישראל מול תפעולו התקין של מקום קדוש. אירועי הר הבית החלו בפיגוע רצחני של שלשה מחבלים במהלכו נרצחו שני שוטרים. הממשלה והמשטרה בתגובה הציבו אמצעי ביטחון קפדניים בכניסה להר, מה שהוביל למהומות, ולרצח נתעב נוסף של שלשת בני משפחת סלומון הי"ד בסעודת ליל השבת במושב חלמיש.

על רקע האירועים הללו המצטרפים לאלפי אירועים אחרים בשנים האחרונות, מייחד 'מעט בית מקדש' שלשה אייטמים להצטלבויות הזו שבין משטרה לדת.

שיחה עם רבה המשטרה של המשטרה הרב רמי ברכיהו ועם דוברה מר שבתי גרברצ'יק. כתבה על יוזמתו של הרב להוסיף בתפילת 'מי שבירך לחיילי' צה"ל' את שוטרי משטרת ישראל, וראיון כללי עם הרב הראשי.

הרב יצחק דורון רבו של היישוב מתן, יספר ל'מעט בית מקדש' על ביקורו המרגש של הרב הראשי, הרב דוד לאו בבית הכנסת שביישוב. הרב, ביקר ביישוב במסגרת 'מסע הקיבוצים והיישובים' שהוא עורך בשנים האחרונות עם עמותת איילת השחר שבראשותו של הרב שלמה רענן.

רואה החשבון מנחם אקרמן מבקש להסב את תשומת לב הגבאים לתקנה חדשה שיצאה מרשות המיסים [בעקבות התערבותו] אודות נותני שירות הנחשבים כעוסקי פטור, ורבי אלון חאמי בתוכחה נוקבת לגבאים המשוכנעים שהם 'אנשי חינוך' ומעירים ללא הרף לילדים ולנערים שבבית הכנסת. בית הכנסת מציע חאמי, צריך להציב איש חינוך, אולי בשכר, שיהיה מופקד על עניינים אלו.

המקהלה בבית הכנסת של מנהיג יהדות מערב אירופה נסקרה בגלון הקודם, וכעת מופיעה סקירה מרתקת נוספת על השירה והמקהלה בבתי הכנסת הרפורמים שנתקלה בהתנגדות של גדולי ישראל במאה ה-19.

בפינה ההלכתית נידונה שאלה פרקטית שאולי לא נתפסת כלל כדיון הלכתי, אך מתברר שעשרות ספרי הלכה דנו בעניין: האם מותר לחלק טבק למתפללים בשעת התפילה? נשמע מוזר, אך התשובה לכך היא שלילית. פינת החדשות ורשימתו של הגבאי מופיעים כסדרם.

בברכת גאולה שלמה, אליעזר היון, עורך.