דבר העורך תמוז תשעז

תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה אומר הכלל ההלכתי, אך דומה כי ניתן להוסיף כיום פסוק נוסף: תפילה ללא ניגון כגוף ללא חיות. מנייני קרליבך, ובכלל תופעת השירה והחזנות בתפילה הפכו כמעט לתופעה גורפת שזוכה מחד לעידוד רב, אך גם לביקורת לא מעטה. האם התפילה צריכה להיראות יפה? אסתטית? האם היא אינה מצווה שיש לעשותה בצורתה, ללא אלמנטים חיצוניים שאינם חלק מגוף התפילה?

 

ובכן מסתבר כי הרש"ר הירש מגדולי מנהיגי היהדות במאה ה-19 החזיק חזן ומקהלה בבית הכנסת שלו, וראה בהם אלמנט חיוני. בצד זאת הוא הציב כללים ברורים כיצד אמורה להיראות תפילה ומה הוא תפקידו של החזן. במדור ההיסטוריה הועלתה חלקה הראשון של הסדרה על השירה והניגון בבית הכנסת של מנהיג יהדות מערב אירופה בעידן הרפורמה וההשכלה.

 

בעיר שדרות הוקם לפני כמעט 70 שנים בית כנסת, הראשון בעיר. בית כנסת נוסד על ידי יהודים יקרים שעלו זה עתה מכורדיסטן ומצאו עצמם באישון ליל בעיר הדרומית. פעולתם הראשונה הייתה מציאת צריף והקמת מניין לתפילה. כיום, עשרות שנים אחר כך מנסה משה יוסף, הדור השני לעולי כורדיסטן להחיות את המוסד הייחודי הזה מחדש.

 

בני הזוג יוני ונינה, או כפי שהם מכונים 'יונינה', מוכרים כך נדמה, לכל מי שחשוף לרשת היוטיוב ומחבב מוזיקה יהודית אלטרנטיבית. החיוך החם, האינטונציה הביישנית והנוגעת של בני הזוג החביבים הללו הפכו אותם להצלחה. בשיחה עם יוני וגם עם נינה שמענו על בית הכנסת שלהם.

 

במתחם הבבא סאלי – אותו פוקדים מידי שנה 600 אלף מבקרים - מנסים לבנות דגש חדיש בסגנון מרוקאי. זהו פרויקט עצום שהיקפו עומד על עשרות מיליוני שקלים. מנכ"ל המוסדות גואל ועקנין יספר עליו ל'מעט'.

 

ארגון 'איילת השחר' בראשותו של הרב שלמה רענן ממשיך בבניית בתי כנסת, הכנסות ספר תורה, והפצת יהדות למי שרק מעוניין. בחודש האחרון ביקר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א בקרית טבעון ונשא שם דברים לפני מאות מן התושבים. כיצד הפכה הקריה האדומה [מאד] לאתר בו פועל מרכז רוחני הכולל קהילת אברכים ו-350 משתתפים? הרב שלום ג'רבי שליט"א מ'איילת השחר' בשיחה מרתקת על כרונולוגיית האירועים. 

 

רואה החשבון מנחם אקרמן משיב לפונות שביקשו לדעת מה הם הצעדים הראשונים בהקמת עמותה לבית הכנסת, ורבי אלון חאמי מפציר בגבאי ובמתפללים לשמור על קור רוח בבית הכנסת גם בימי הקיץ החמים.

 

בפינה ההלכתית נידונת שאלה רגישה אודות אדם שאינו שולט על יציאותיו ומבקש לבא לבית הכנסת, והגבאי דווק בחלקה האחרון של הסדרה ההומוריסטית על 'אנשי השטיבלאך'.

 

בברכת קיץ בריא, אליעזר היון, עורך.