דבר העורך, לחודש ניסן

למנייני קרליבך, התופעה המדהימה – אין כל דרך אחרת להגדיר זאת – שצמחה בישראל ובעולם בעשר השנים האחרונות, אנו רוצים להקדיש ב"ה גליון נושא בעתיד. העובדה שכמעט כל בית כנסת שר מניגוניו של 'הרבי המרקד', ורבים אחרים רואים את עצמם ממשיכי דרכו ראוייה לסדרת כתבות ומאמרים. למרות זאת, כדי לא להפסיד את 'המומנטום', בחרנו בגליון החודש לערוך ראיון עם הסופר והבמאי שאול מייזליש, שבימים אלו מוקרן סרטו 'עוד אבינו חי' על מסע חייו של האיש הכל כך מיוחד הזה.

במהלך הסרט, מספר מייזליש על התרשמותו מתופעת המניינים, ועל פשר הצלחתם הפונמינלית.

במסגרת השיחות עם ד"ר ראובן גפני, הושלמה הסדרה בת שני הפרקים על בית כנסת החורבה. בשיחה הנוכחית מביע המומחה את דעתו המפתיעה על בנייתו החדשה של בית הכנסת, וטוען כי אולי ראויה היה להותיר את המקום בחרבונו.

דוד דוואק, הגבאי מעלה את סוגית בתי הכנסת במקלטים – תופעה שלהשלכותיה שונות, דתיות, חברתיות, ומשפטיות, נדרש גליון בפני עצמו. היועץ רבי אלון חאמי כותב על חומרת איסור לשון הרע ורכילות בבית הכנסת – מקום בו עבירות אלו מקבלו פריחה לא בריאה כידוע.

את סיור בית הכנסת ערכנו בבית הכנסת אבוהב שבצפת. סקירה על פעילותה של עמותת 'איילת השחר' התמקדה החודש בקיבוץ גונן, שם מוקם בימים אלה בית כנסת במקום בו לא היה בית תפילה מעולם. האיש שפנה ל'איילת השחר' – הרב יצחק בן שימול, מספר על מקום של קדושה שצמח יש מאין.

בקיבוץ שדה נחמיה גם לא היה בית כנסת מעולם. תושב הקיבוץ, גדעון שלח, המעיד על עצמו שאינו איש דתי, בחר ליזום בית כנסת מפואר במקום, אלא שהבנייה נתקלה במחסום תקציבי העלול לאיים על המשך הפרוייקט. שוחחנו עם האיש המיוחד הזה, שחיבר בעבר את המאמר היפה 'שנורר בסנדלים' שאף פורסם בגליון זה.

בפינת ההלכה עלתה שאלה ביחס למעמדו של הגבאי בבית הכנסת כלפי הפועלים. האם נחשב הוא ל'בעל הבית' כך שהוא מחוייב לשלם את שכרם כבר באותו יום כפי שמחייבת התורה בהוראה 'ביומו תיתן שכרו'.

פינת היועץ הכלכלי, והחדשות מופיעים כסדרם.

חודש טוב ופסח כשר ושמח.

אליעזר היון. עורך.