דבר העורך, לחודש טבת

"אמור לי מי המונצחים על קיר הזיכרון שלך, ואוכל לומר לך מהו אופי בית הכנסת". האבחנה הזו, המגיעה מפיו של חוקר בתי הכנסת ד"ר ראובן גפני, ומתפרסמת בשיחה החודשית אתו בגליון הנוכחי, מתארת יותר מכל את אפיו הייחודי של המוסד הקדוש הזה בעם היהודי.

להבדיל ממוסדות נוספים המשרתים את הציבור, בית הכנסת אינו רק נותן שירותים, בית הכנסת הוא מקום תרבות, שמחה, והרגשת הלב, ומכאן שכל אדם מוצא את בית הכנסת שלו. מרואיין החודש, השחקן והזמר המוכר גולן אזולאי, מספר בשיחה שקיימנו אתו על הזכרונות של הבשמים ואפילו של האפטייר-שייב של הגברים בבית הכנסת שלו בקרית שמונה... הבשמים הללו למשל, לא נמצאים בבית הכנסת של יוצאי השואה ברמת גן, בהם הוא מתפלל היום 'כדי להתחזק באמונה מאותם קשישים מייסדי בית הכנסת שעברו את התופת'.

בגליון החודש סקרנו שתי פרשיות חשובות סביב כבודו של בית הכנסת.

בדרום תל אביב- מתפתחת עיר תחתית, הארלם ישראלית, המתנהלת כשכונת פשע לכל דבר. התופעה הזו כך נדמה, ידועה לכל, אך לאיש לא אכפת, או לפחות לא אכפת מספיק כדי לייצר שינוי. אלא שהתרבות האריתראית שהיתה לדומיננטית באזור הזה החלה לפגוע גם בבתי כנסת במקום. משיחות עם העיתונאי חנן גרינווד, מנכ"ל העיר העברית מאי גולן, וגורמים במועצה הדתית, עלתה תמונה מטרידה במיוחד: פגיעה בחיי התושבים וסיכון חייהם ברמה הפיסית ממש, אך גם חילול הקודש כמו קיום חתונות נוצריות באולמות בתי הכנסת, והפיכתם לפאבים הנמצאים במקום הקוטבי ביותר לבתי כנסת.

ארגון איילת השחר, מעורב היה באופן חלקי בסוגייה המשפטית של בית הכנסת החבד"י 'ממעל ממש'. בית כנסת תל אביבי זה המקיים ארועים במתחם שמסביבו זוכה להנחה חלקית בארנונה, ומופלה אל מול מבני ציבור ובתי כנסת בכלל. גורמים שונים נרתמו לסייע לבית הכנסת במישור המשפטי, אך בית המשפט דחה את פניית המוסד. בגליון החודש סקרנו פרשייה חשובה זו, העשויה להוות לאבטיפוס לתביעות נוספות מן הסוג הזה, כאשר הקונספט המרכזי העולה מן התביעה הוא כי בית כנסת כאמור, אינו רק בית תפילה, הוא גם מרכז תרבות יהודי, רוחני וחוויתי.

הגבאי דוד דוואק מעלה את סוגיית גיוס הכספים, או בשפה המוכרת יותר 'שנור' לבתי הכנסת, והיועץ הארגוני רבי אלון חאמי בטור על טיפים ראשונים לבניית בית כנסת. בגליון זה הובאה גם סקירה קצרה אודות בית כנסת המצוי בתהליך בנייה, בקיבוץ 'מעיין צבי', אליו שותפה גם עמותת 'איילת השחר'.

הפינה ההלכתית עוסקת בשאלה מרתקת, וגם אקטואלית: האם נכון למנות גבאי – נער שרק הגיע לעול מצוות, האם אין בכך פגיעה בכבודו של הציבור? ומה דעת ההלכה כאשר הדבר נעשה לטובתו של הנער, ולמשל חיזוק הדימוי העצמי שלו?

מדורי החדשות, ורואה החשבון מופיעים כסדרם.

חודש טוב.

אליעזר היון. עורך.