דבר העורך, חשון תשע"ו

את דבר העורך אני כותב בצער, שעות ספורות לאחר שעוד יהודי נרצח בדם קר, סמוך לעיר קרית ארבע. היהודי הזה מצטרף לתשעה נוספים שקיפחו את חייהם בגל הטרור שפקד את רחובות ישראל, בו נפצעו מלבדם עוד עשרות בני אדם, ומאות אנשים לקו בחרדה. "צרו צעדינו מלכת ברחובותינו", אומר ירמיהו במגילת איכה ודבריו מקבלים משמעות אקטואלית: תחושת הפחד, הרדיפה, החשש מפני המטורף הבא, קנו להם שביתה בליבות רבים מאזרחי ישראל, ובכך לפחות, השיגו באופן זמני המפגעים הארורים את מטרתם. 

 

גם בגליון 'מעט בית מקדש' הסבנו את תשומת ליבנו לנושא הטרור הקשה. בראיון שערכנו עם גבאי בית כנסת גדול ביקשנו לברר כיצד, או האם כלל מוגנים המתפללים הבאים בשעריו, היועץ רבי אלון חאמי הציג ברשימתו שורת טיפים לאבטחת המקום הקדוש, כאשר אחד מן העצות המרכזיות היא לא לשכוח כי 'אם ה' לא ישמור עיר שוא שקד שומר', כך שתפילות ותחנונים לבורא העולם עשויים רק לעזור. ולבסוף, הגבאי דוד דוואק על השאלה הרגישה בדבר העסקת עובדים ערבים בבתי הכנסת והישיבות.

 

בארגון איילת השחר יזמו רעיון על רקע התמונות של נהגי רכבים העוצרים את רכבם בצד הדרך ומתפללים מנחה קודם השקיעה. מתפללים אלה, אינם מודעים לכך שביישובים רבים סמוכים, ניתן להתפלל במנין ובביטחה. כיצד ניתן ליידע אותם?

 

בנמל תל אביב קיים בית כנסת בן 80 שנים – הלא הוא בית הכנסת של הסלוניקאים על שם רבי מאיר בעל הנס. כפי שקורה לא אחת בתל אביב, גם בית כנסת זה עומד בפני איום של פינוי והריסה לטובת מגדלי מגורים ומשרדים. שוחחנו עם מתפללי בית הכנסת שדיון בעניינים עומד לעלות בבית המשפט בימים אלה.

 

לסיור בית הכנסת בחרנו את 'בית הכנסת של היזדים', המקום בו היה מוסר במשך שנים ארוכות הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל את שיעוריו. בית הכנסת בשכונת הבוכרים היה לאחד מבתי הכנסת המוכרים ביותר בירושלים בזכות שיעוריו של הראשון לציון.

 

סוגית פרשת גבעת זאב, הגיע לדאבון ליבנו לישורת האחרונה. בג"ץ דחה את ערעורו של רב בית הכנסת הרב טולדנו, ולא קיבל גם את קריאתם של הרבנים הראשיים לישראל שלא להחריב את המקום הקדוש. בעוד כשבוע וחצי, אמור בית הכנסת להיהרס. גבאי בית הכנסת אמר לתקשורת כי הוא קורא להתבצר במקום שכן 'לא ייתכן שיהרסו בית כנסת במדינת ישראל'. כאן, במעט בית מקדש' ליווינו את הפרשה, ואנו עדיין מקווים כי ממשלת ישראל תתעשת ובית הכנסת ישאר על תילו.

 

בגליון זה סקרנו גם את חידושו של בית הכנסת 'היפה' בעולם, אותו חידשה קהילת פטרבורג שברוסיה.

 

בפינת ההלכה עלתה שאלה מרתקת: האם מותר להתפלל בתפילת 'רפאינו' עבור אדם שאפסו סיכוייו בדרך הטבע לחיות? מסתבר כי התשובה האינסטינקטיבית כי תמיד עשוי להתרחש נס אינה כה פשוטה.

 

חדשות בית הכנסת, ופינת רואה החשבון מופיעים כסדרם.

 

חודש טוב ובשורות טובות.

אליעזר היון. עורך.