דבר העורך, אלול תשע"ה

האומנם נראה שוב מחזות של חורבן והריסה של מקדש מעט בתוככי ציון קריה נאמנה?

את הקריאה הכואבת הזו, זורק בגליון זה לחלל האוויר עורך הדין קורינלדי, על רקע הדיווחים וההתדיינויות סביב בית הכנסת בגבעת זאב.

פינוי בית הכנסת בגבעת זאב, מגיע כעשור לאחר ההתנתקות, בה נחרבו עשרות בתי כנסת, על ידי הפלסטינים שנכנסו לעזה, ושרפו במהירות ובחדווה את בתי הכנסת. שופטי בג"ץ וממשלת ישראל, התחבטו בשאלה כיצד יש לטפל בבתי הכנסת. האם להחריבם קודם הוצאת פקודת הפינוי, או להותיר אותם על מכונם בבחינת 'ידינו לא תהיה במעל הזה'.

עורך הדין קורינלדי המוזכר, ליווה את ההליך וייצג את 'בתי הכנסת', ובגליון זה, זכינו לחשיפה ראשונה של מכתבו המופלא של הרב ליכטנשטיין בכתב יד, אותו העניק לקורינלדי בעניין. 

בית כנסת מעניין מאד שוכן בקיבוץ בארי בראשותה של גבאית מופלאה בשם הגברת רחל פריקר. בעבר שוחחנו עם האשה המרתקת הזו, וכעת, לקראת שיפוץ בית הכנסת נפגשנו אתה לראיון נוסף, ולא פחות מעניין.

את סיור בית הכנסת עשינו בבית הכנסת הגדול בתל-אביב.

בית הכנסת חוגג בימים אלו 90 שנים, וגם במקרה זה זכינו לחשיפה ראשונה של מסמך שחובר על ידי רב בית הכנסת – הרב יצחק בר זאב.

בית  הכנסת עומד גם לפני ארוע מרשים של הכנסת 4 ספרי תורה, שנים מהם שרדו את השואה, ותוקנו בעשרות אלפי שקלים. ראשי בית הכנסת מסבירים כי הכנסת ספרי תורה חדשים עם ישנים עומדים בסימן התנהלותו של בית הכנסת שמבקש לשלב 'חדש בישן, לפתוח את שעריו לקהלים חדשים וצעירים, אך לשמור על האותנטיות של המקום'.

ר' אלון חאמי איבד בחודש האחרון את אביו רבי סעד יצחק חאמי זצ"ל, ובטורו המרגש מספר על יחסו של אבא לבית הכנסת, ועל הזהירות שלו בכבודו של בית המקדש הקטן. משפחת 'מעט בית מקדש' שולחת תנחומים לר' אלון ומשפחתו – המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד.

הגבאי דוד דוואק בסיפור, כמעט 'מותח' על תפילין שנפסלו, ועל יהודי קשיש שלא ידע מכל ההמולה שהתרחשה תחת אפו.

פינות ההלכה, החדשות, והכלכלה מופיעות כסדרן.

חודש טוב, אליעזר היון. עורך.