דבר העורך, אדר תשע"ה

ברוכים הבאים, בשערי 'מעט בית מקדש' לחודש אדר.

בגליון  זה בחרנו לפתוח בסדרה, שאנו מקיים כי תימשך גם בגליונות הבאים ב"ה, הכוללת שיחות עם ד"ר ראובן גפני.

ד"ר גפני, נחשב היום אולי לחוקר הגדול ביותר של בתי הכנסת בארץ, ועבודת הדוקטורט שלו עסקה בבתי כנסת ולאומיות – כיצד פיתחו בתי הכנסת את היחס שלהם לציונות. הספר הראשון של גפני חקר את בתי הכנסת שבאזור רחביה, ולאחר לא מעט עבודה יוצא הספר לאור. גפני מספר שהוא הופתע לגלות, את מה אנחנו נוכחנו בו גם כן, כי קיים צימאון גדול למידע, ומחקר על בתי כנסת. התובנה הזו יצרה אצלו רצון להמשיך ולעסוק בתחום, ומאז יצאו ספרים נוספים פרי ידו העוסקים בחקר בתי הכנסת.

את סיור בית הכנסת בחרנו לקיים החודש ביישוב מרחב עם שבנגב. מדובר ביישוב דתי, קטן בן 64 משפחות, שהתפרסם בזכות ה'חאן' – בית הארחה מדברי, שהוא מפעיל. היישוב התחיל ממשפחות ספורות, ואחד התושבים הוותיקים נזכר בחיוך כיצד היתה המזכירה מתקשרת בכל יום שישי כדי להודיע מי רשאי לנסוע לשבת, ומי צריך להזמין אורחים כדי שיתקיים מניין.

לפני מספר ימים הלך לעולמו השר אורי אורבך ז"ל. לזכרו של אורבך הניעה אחייניתו, אפרת מוסקוביץ, פרוייקט מרתק בו יזרקו בבתי הכנסת סוכריות לזכרו של השר כמחווה לספרו הידוע "אולי בשבת יזרקו סוכריות בבית הכנסת'. שוחחנו עם אפרת על היוזמה ועל האיש.

לראיון החודש בחרנו לשוחח עם מר עומר בן רובי מנהל התכניות של גלי צה"ל, על בית הכנסת שלו, על תפיסתו את המקום, וגם ליד מי הוא היה רוצה לשבת בתפילה.

רבי אלון חאמי, יוצא מצרים בעצמו, סקר את בתי הכנסת שפעלו במצרים, ואת בתי הכנסת וחיי הקהלה שפועלים היום מכוחם ועל ידם של היהודים שגורשו ממצרים במהלך 65 השנים האחרונות.

הגבאי דוד דוואק עם סיפור מרתק על בית כנסת בפולין שהפך למוזיאון, ועל מפגש מיוחד בין שני מתפללים. פינת ההלכה, הכלכלה, והחדשות מופיעים כסדרם.

חודש טוב ופורים שמח

אליעזר היון. עורך.