דבר העורך, כסלו תשע"ה

אבינו עשה למען טבוחים על ייחודיך

נהרות של דמעות, כאב ודם, נשפכו השבוע בקהילות בית ישראל, בארץ ובתפוצות. לב כל יהודי ויהודייה, דתי או בלתי דתי, נצבט ודמע כאשר באתו השמועה על רציחתם, טביחתם של ארבעה אנשים שבשעת תפילה פגשו את סכין הקצבים של המרצח שלא חמל ולא חסה.

לא יכולנו, אתר העוסק במשך השנה כולה בבתי הכנסת, שלא להתייחס למקרה המזעזע על אף השייכות שלו לכלל העם, ופרסמנו הודעה בתקשורת:

'איגוד בתי הכנסת העולמי' מביע זעזוע מן הטבח בבית הכנסת 'קהילת בני תורה' שבירושלים, שולח את תנחומיו למשפחות ההרוגים, ומתפלל עם כל עם ישראל לרפואתם של הפצועים.

'אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא', אומר הנביא, ומתאר את פשיטת הרגל החברתית והמוסרית של בני בליעל המסוגלים להרוג בביתו של הא-ל אדם קדוש. הטרוריסטים הערביים, לא חששו לחדור את מקום קדוש כמו בית כנסת, ולתקוף בגרזנים יהודים המעוטרים בטלית ותפילין שרק ביקשו להתייחד עם בוראם, ומצאו את עצמם מתבוססים בדמם.

'איגוד בתי הכנסת' מאמץ את ידיהם של הגבאים המוסרים את נפשם למען בית הכנסת והקהילה, שהיום מצאו את עצמם ביחד עם המתפללים, נאלצים להתמודד גם עם רוצחים שלא מהססים לרצוח יהודים במקום המקודש - בית מקדש מעט.

אנו קוראים לממשלה לחזור בה מן הכוונה לקצץ בתקציבי בית הכנסת כפי שפורסם. בתי כנסת בחו"ל, החשופים לפשעי אנטישמיות יומיומיים, שוכרים את שירותיהם של מאבטחים כדי להגן על חיי המבקרים במקום. בתי הכנסת בארץ, לצערנו, אינם שונים מן הבחינה הזו, ועל הממשלה לדאוג כי יהודים המבקשים לפקוד את המקום שלש פעמים ביום ויותר ירגישו כי הם מוגנים ובטוחים.

גם בגליון החודש עסקנו בהרחבה בנושא העצוב לצד הכתבות והטורים הקבועים. הרב וורן גולדשטיין רבה הראשי של דרום אפריקה התארח אצלנו לראיון, וביחד עם התייחסותו לפרוייקט השבת העולמית שיזם – במסגרתו שמרו מיליוני יהודים ברחבי העולם שבת אחת – התייחס גם לארוע הקשה, ובכלל לאנטישמיות סביב בתי הכנסת.

הרב יהודה ברייטקופף, רב קהילת חסדי נפתלי הסמוכה לבית הכנסת 'קהילת בני תורה' שם ארע הפיגוע, סיפק לנו את נקודת המבט היהודית, וסיפר גם על התחושות בעקבות הטבח. הרב גם ארח ועידה של אנשי דת בזירת הארוע כדי לגנות את המעשה הנורא.

את סיור בית הכנסת ערכנו בבית הכנסת 'חתם סופר' במאה שערים. בבית הכנסת העתיק פעלו במשך שנים דמויות הוד רבות, והוא משמש גם כיום כמקום תורה פעיל לאורך כל שעות היום.

בית כנסת נוסף אותו סקרנו, השייך באופן מצמרר לסדרת האירועים הקשים הפוקדים אותנו, הוא בית הכנסת בקיבוץ מעיין מרדכי, שנחנך בסיועה של עמותת 'איילת השחר', ונקרא על שמה של הגיורת הצדקת ימימה מוסקרה הי"ד, שנרצחה לפני שבועות ספורים בפיגוע הדריסה בירושלים.

ושוב בסמיכות מצמררת להרג בבית הכנסת, בגליון זה מופיעה גם כתבה על בתי הכנסת והמקומות הקדושים שנחרבו על ידי ארגון המדינה האסלאמית [דאעש]. הטרוריסטים לא בוחלים מסתבר, בפגיעה במקומות קדושים, באתרים רוחניים, גם אם הדבר נוגד את אמונתם שלהם.

המדורים הנוספים, בלוגבאי, חדשות בתי הכנסת, רואה החשבון, ופינת ההלכה מופיעים כסדרם.

בשורות טובות.

אליעזר היון. עורך.