דבר העורך, אלול תשע"ד

חודש אלול בפתח ובתי הכנסת נכנסים לכוננות מוגברת. בעוד חודש יגיעו החגים הגדולים, וכפי שהוא מכונה על ידינו כאן באתר מידי שנה - 'חודש בתי הכנסת'. היועץ רבי אלון חאמי מדרבן בטורו את הגבאים להתחיל ולהתכונן לימים חשובים אלו.

במסגרת סקירת פעילותה של עמותת איילת השחר, שוחחנו עם רפי בן אמו, אחד מהאנשים המסייעים לפעילותו וקיומו של בית הכנסת בברור חייל. קיבוץ דרומי זה, הנמצא כעת בעין הסערה, הינו קיבוץ 'חילוני למהדרין' ולמרות זאת קיים בו בית כנסת פעיל למעלה מחמישים שנים. כעת בסיועה של 'איילת השחר' עומד המבנה לפני שיפוץ מסיבי.

לראיון החודש, לקראת חגי תשרי כאמור, הזמנו את מר יואל וקסברגר מנכ"ל ומייסד רשת חנויות האמנות היהודית 'מלכות וקסברגר' המפורסמת.

הרב קוק היה רבה הראשון של ארץ ישראל ואחד הדמויות המיתיות בהיסטוריה היהודית. השפעתו של הרב ניכרת עד היום, והוא חולל מהפכה בארץ ישראל של המאה הקודמת. לא רבים יודעים אל הרב גר והתפלל בשכונת נוה שלום [המאוחדת היום עם שכונת נוה צדק בתל אביב] ובית הכנסת 'שערי תורה' ניצב על תילו עד היום. בשנים האחרונות ניטש קרב נדלנ"י סביב המקום. בסקירה ארוכה ומפורטת מתוארת השתלשלות הארועים מעלייתו של הרב עד לתסבוכת המשפטית של השנים האחרונות.

חודש אלול הוא חודש טעון במנהגים. בסיוע לוחות מנהגים שונים העלינו את פינת 'עולם כמנהגו נוהג' השלם. המלחמה עדיין לא פסה מן הארץ, ובשעת כתיבת שורות אלו מדווח עם ישראל על הפסקת אש. מי יתן ותחזיק מעמד ויזכו תושבי הדרום לשקט וביטחון. הגבאי דוד דוואק עוסק עדיין בטורו במוראותיה של המלחמה סביב בתי הכנסת. סקירה מרתקת נוספת ערך רבי אלון חאמי על בית הכנסת לעולי משהד הראשון בבני ברק והקשר שלו עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

פינת ההלכה, החדשות, ורואה החשבון מופיעים כסדרם.

חודש טוב.

אליעזר היון. עורך.