דבר העורך

הביטוי השחוק משהו - 'מזרח תיכון חדש', מקבל חדשה בחודשים האחרונים משמעות אופרטיבית מצמררת. מעצמות ערביות קורסות כחיילי דומינו, באחרות מתנהלות עדיין מלחמות אזרחים, ואלו השקטות בינתיים מחכות בחשש לבאות. בשעת פרסום גליון זה מתרחשת ההפיכה התורנית בלוב הגדולה. בין חייליו של הדיקטטור המקומי קדאפי ובין האזרחים המורדים מתנהל קרב של ממש. עשרות אלפים מן הלוחמים בשני הצדדים מתים נפצעים ונלקחים בשבי. בתוך כל האנדרלמוסיה הזו נפגשנו לשיחה עם פדהצור בנעטיה יו"ר מורשת יהדות לוב בארץ ישראל וניסינו לדלות מפיו פרטים אודות יהדות לוב, מנהגיהם, הימצאותם או אי הימצאותם עדיין במדינה ולבסוף, כמובן, סיפורים ועובדות אודות בתי הכנסת של הקהלה בחו"ל, ובעיקר כאן - בארץ.
 
אנו שמחים לבשר כי לצוות הכותבים מצטרפים החל מחודש זה שני בעלי טורים מוכשרים ומיוחדים: שרה קונפורטי, יוצרת ואמנית מהמובילות בארץ. טורה של שרה יעסוק בצד האמנותי, האסטטי, והיפה של בתי הכנסת בבחינת 'זה אלי ואנוהו'. השני, אלון חאמי, יו"ר 'ארגון בזמן' המתמחה בניהול וייעוץ אירגוני של מוסדות חינוך למוכר ואינו רשמי. אלון, יעסוק בצד האדמיניסטרטיבי הסבוך [המוכר לכל גבאי] הנוגע לניהולו של בית כנסת, הן מן הצד הארגוני והן ברמת ההתנהלות של המוסד אל מול גורמים ומשרדים ממשלתיים וכן הלאה. 
 
כחלק מפעילות 'איגוד בתי הכנסת' לתיעוד בתי הכנסת בארץ, מוצגת כעת תערוכה באוניברסיטת חיפה הכוללת עשרות תמונות של בתי כנסת ייחודיים ברחבי הארץ. התערוכה היא שיתוף פעולה ייחודי שלנו, 'איגוד בתי הכנסת', עם הפרופ' עוז אלמוג ורעייתו ד"ר תמר מאוניברסיטת חיפה. כתבה שהתפרסמה במעריב אודות המיזם המיוחד הזה.
 
גליון החודש יספר, מלבד כל הנ"ל, גם את סיפורו של בית הכנסת 'תורה ויראה' השוכן במעמקיה של שכונת מאה שערים. קהלה זו השייכת לא פחות לקבוצה המוכרת בשם 'נטורי קרתא' קיבלה אותנו, צריך לומר, בספר פנים יפות, עובדה שסודקת קצת את הסטריאוטיפ השלילי שכה נקשר לראשה.  הפינות הקבועות: בלוגבאי, חדשות בתי הכנסת, הפינה ההלכתית והמשפטית, יופיעו כסדרם.
 
חודש טוב
אליעזר היון עורך.