דבר העורך

"האם פירומן שורף בתי כנסת בירושלים?" זעקו כותרות העיתונים ואתרי החדשות. הדיווחים סביב סדרת דליקות בתי הכנסת בבירה מעלה חשש כבד כי מדובר בהצתות מכוונות.
לחשש הזה שותפים רבנים, שוטרים ובכירים בכוחות הכיבוי, שעסקו אמש (יום א') בכיבוי ההצתה השלישית בבית כנסת בשבוע אחד.
זמן קצר לאחרמכן נעצרה נערה כבת חמש עשרה שהודתה כי הציתה את ארון הקודש בבית כנסת בשכונת רוממה. הגורם למעשה הנפשע לדבריה היה הטרדה [לא מינית] של אנשים דתיים במקום מגוריה.

הצתה של בתי כנסת איננה תופעה חדשה לדאבוננו. כמעט בכל חודש אנו מדווחים כאן ב'מעט' על הצתות ונזקים שנגרמו לבתים הקדושים על ידי אנשי בליעל. ועם זאת נדמה שכאן נחצה קו אדום: אם הורגלנו בשרפות ופוגרומים לבתי כנסת ברחבי העולם, או אפילו כאן בארץ הקודש על ידי בלתי יהודיים כעת מסתבר כי גם נערה יהודייה מ'בית טוב' עשויה להעלות באש ארון קודש המכיל ספרי תורה רק מפני שאנשים חובשי כיפה 'עצבנו' אותה.

אין צורך לומר כי מקרה ה'נערה המציתה' הוא חריג ואינו מלמד על הכלל, ועם זאת המקרה החמור שלא הצליח לעורר סערה ציבורית עזה מלמד לצערנו על אדישות מסויימת כלפי הארוע, כביכול מדובר בעוד ארוע פלילי לא חמור במיוחד. מה שמוביל לתהיה כיצד היתה מתקבלת פרשייה דומה בסקטור הערבי בהצתת מסגד למשל? אחים יקרים, לפני שהמגמה וחוסר הרגישות לבתי המקדש מעט שלנו יצברו תאוצה אנו מבקשים להזכיר לכולנו כי בית הכנסת הוא מקום קדוש, הכי קדוש, ומעבר לכך, הוא גם אחד מסמלי התרבות היהודית האחרונים שעדיין נותרו לנו. בואו נשמור על קיומו.

בגליון זה נעסוק גם בענין דומה אם כי לא זהה לידיעות העצובות הנ"ל. צוי הריסה לבית הכנסת נושא שגם עשה כותרות בשבועות האחרונים. את הסוגיא ננתח, כהרגלינו, הן מהצד ההלכתי, והן מהצד המשפטי וההיסטורי. בנוסף, נזכיר את הפינה הקבועה חדשות בתי הכנסת וסיקור החודש.

חודש טוב

אליעזר היון. עורך.