דבר העורך

במרכזו של מגאזין 'מעט בית מקדש' עומדת פרשיית בית הכנסת במרחביה. ולמי שהצליח לא להיתקל בכותרות ובמאמרי הפובלציסטיקה הרי הפרשייה בקצרה: במרחביה אחד ממעוזי "הקיבוץ הארצי" לשעבר, שלא מכבר חגג שמונים שנה להיווסדו, התפתח עימות חריף בין התושבים במקום והאוכלוסיה השלווה נחצתה לשני מחנות.

הרקע לסכסוך הוא רצונם של חלק מתושבי הקיבוץ השוכנים בשכונת ההרחבה [שכונה חדשה השייכת לקיבוץ והחולקת עמו ועד משותף] להקים בית כנסת במקום. הם ניסחו עצומה עליה חתמו מאה איש והגישו אותה אל הועד בבקשה לדאוג למקום תפילה מסודר וקבוע. הועד, אישר עקרונית את הבקשה אלא שאז נתקל בהתנגדות עזה מצד חלק מתושבי הקיבוץ הוותיקים. לדבריהם אופיו החילוני של הקיבוץ עלול להיפגע אם יקום מבנה תפילה או בית כנסת.  מאידך טוענים המבקשים, כי הקיבוץ פתוח לכל המגזרים וככאלה מגיע להם בדין מבנה קבע עבור בית הכנסת.

הפרשייה שהתפרסמה ב ynet עוררה הדים רבים וגררה מאמרי דעה ומאות תגובות.

'איגוד בתי הכנסת', מטבע הדברים, מוצא עצמו בצד תומכי בניית בית הכנסת, ועם זאת לא נמנענו לעסוק בנושא בספקטרום רחב של זוויות ודעות . בנוסף הבאנו מאמרים  שהתפרסמו במקומות שונים, והצגנו סקירה קצרה  של ד"ר אבינועם רוזנק על ההיסטוריה הרחוקה של האינטראקציה בין הקיבוץ והדת.

נקודה נוספת בה עוסק הגליון היא שריפתו המצערת של בית הכנסת ביישוב טל אל לצד ארוע מופלא שהתרחש במקום. המדורים הקבועים, חדשות בתי הכנסת, משפט [שיעסוק בענין בית הכנסת במרחביה], מתפרסמים כסדרם.

חודש טוב
אליעזר היון. עורך.