דבר העורך

בתקופה האחרונה, אנו עדים, לגל של ידיעות אודות סכסוכים, בעיות ועימותים עד תביעות משפטיות סביב ענין 'בתי כנסת בדירות מגורים'. לעתים מתרחש הדבר בשכונה שאינה דתית שתושביה התחזקו וקרבו אל המסורת כמו השכונה התל אביבית – רמת אביב, ולעתים מדובר בשכונה שהיתה "חילונית" ובשנים האחרונות קלטה גל גדול של צעירים דתיים וחרדים במה שכונה בתקשורת "שכונה מתחרדת" וכדוגמת השכונה הירושלמית- קרית יובל.
 
בגליון החודשי שלנו נגענו בסוגיא המשפטית הטהורה בעזרתו האדיבה של עורך הדין שלנו י. רוב, ומכל מקום אם נתעלה לרגע מעל המישור המשפטי - הקוסטוטוציוני היבש הרי שאנחנו ניצבים בפני בעייה כאובה, רגישה, ויהודית ישראלית. היהודים שבמשך שנות גולה ארוכות מצאו את מקום התפילה שלהם במקומות משונים עד ביזאריים כמו מרתפים חשוכים, עליות גג, בתי עץ וצריפים מוצאים את עצמם נלחמים על זכות למקום תפילה בארץ ישראל, מדינת היהודים החופשית והדמוקרטית. 
 
אי אפשר להתעלם, כמובן, מתביעות של שכנים על רעש, לכלוך, וירידת שווי הנדל"ן שבאזור. ומכל מקום, פעמים רבות נדמה, כי הקונפליקטים שעשויים היו להיפתר בדרכים קלות ונינוחות יותר הופכים תחת זאת, למלחמות מיותרות, למריבות צורמות, ולמאבקי תרבות, שמקומו של בית הכנסת - הסמל היהודי בעת החדשה -  לדעת כולם כך נדמה, אינו שייך לשם.
 
בגליון הנוכחי שמרנו על הפינות הקבועות ארי בדרכים, שו"ת אדם, מבט היסטורי, ועוד. סיירנו בבית הכנסת המרשים של קהילת סלוניקי וקיימנו שיחה ארוכה עם מר דוד רקנאטי יו"ר הועד של הקהלה ובנו של שמואל רקנאטי ז"ל שהיה אחד מהדמויות המפורסמות בציבוריות הישראלית של קום המדינה.
 
חודש טוב
אליעזר היון. עורך.