מכתבים למערכת

מכתבי קוראים: לאור התגובות היפות והחשובות שקיבלנו הוחלט במערכת 'מעט בית מקדש' להקדיש מדור לתגובות המעניינות והיישומיות שנשלחו. הקוראים כולם מוזמנים להגיב ולשלוח ותגובתם תפורסם גם כן בע"ה.
 
לכבוד מערכת "מעט בית מקדש"
שלום
רציתי להודות לכם על הגיליון הנפלא אותו אתם שולחים אלי כבר כמה וכמה שנים. מידי חודש מתקבל אצלי הניוזלייטר גדוש בסיפורים, דברי הלכה, אמנות יהודית, עצות, וראיונות מעניינים. רציתי לשבח במיוחד את פינת 'סיור בתי הכנסת', אותו אתם עורכים מידי חודש. התמונות מקצועיות והייתי ממליץ לכם לקבץ את כל הכתבות ולערוך אותם באלבום מהודר ולהפיצו בקהל הרחב. לדעתי יש ביקוש לאלבום מן הסוג הזה.
 
בהקשר לזה רציתי להציע לכם לערוך סיורים במקומות קדושים. כלומר לא רק בבתי כנסת אלא באתרים נידחים הקדושים ליהדות. אציין כדוגמא את קברי הצדיקים הרבים שבצפון. חלקם לא ידועים כלל. חלקם נמצאים במצב של הזנחה [אם כי חל שיפור בנושא], וסביב אתרים אלו יש סיפורים מעניינים ומרתקים. אני חושב שאם אתם עושים סיורים בלאו הכי בלווית צלם כה מוכשר, היה כדאי שתרימו את הכפפה ותעלו את נושא 'קברי הצדיקים' לסדר היום.
 
שוב תודה על הגליון הנפלא
יעקב ס. טבריה
 
 
לכבוד איגוד בתי הכנסת
קיבלתי דרך חבר את הגליון האחרון שלכם העוסק בנושא של 'עלוני השבת'. אהבתי את מה שאמר הסופר שאול מייזליש שעלוני השבת באו לתת מענה לחוסר הידע בפרשת השבוע. בכל זאת אני חושב שיש לעלוני השבת תפקיד גדול יותר ואני חושב שהמאמר של הד"ר ניסים ליאון שפורסם בגליון נוגע בו.
 
לפי דעתי, לעלוני השבת יש יכולת לאגד ציבור ולתת ביטוי לקולו בהקשרים טהורים ונקיים יותר. למה אני מתכוון? העיתונים המתפרסמים עוסקים תמיד בפוליטיקה, ובמה שמעניין ביותר. מה שיתפוס את הקוראים הרבים ביותר זה מה שיכנס לעיתון. ייתכן שזה משהו לא ערכי, ייתכן שזה לא מתאים להשקפת עולמם של הקוראים, אך עורכי העיתון יבדקו תמיד מה 'יעשה רעש' ומה ימכור יותר עיתונים. עלוני השבת לעומת זאת שמופצים - לפי מה שהבנתי מכם בלא פחות עותקים - נוגעים בדברים עמוקים יותר, רגועים יותר, והקול שם יותר נקי ופחות פופוליסטי. למשל אתן דוגמא. יש עלוני שבת שמביאים את דעתו של הרב שלמה אבינר. הרב אבינר מציג עמדה מאד ברורה בשלל נושאים הקשורים ליהדות, שלא תמיד ייכנסו לעיתון שאין בו מקום לדברים מעט עמוקים יותר. דוגמא נוספת: העלון של הרב חנן פורת. הרב פורת זצ"ל נהג לכתוב מדור בשם מדרשיר, שיר המתאים לפרשת השבוע. זה לא רק מדור נחמד, אלא יש פה משהו הרבה יותר עמוק. יש כאן ציבור שמזדהה עם הרעיון הזה. הבאתי דוגמא מהעלונים השייכים לציונות הדתית מאחר שאני מגיע משם. ראוי לדעתי לפתח את הנושא הזה אל מעבר לתחום הצר של הפרסום והמוסד אליו שייך העלון.
 
בברכה. יזהר גד ירושלים.
 
 
לכבוד 'מעט בית מקדש'
תודה על העלון. רציתי להעיר 2 הערות. אך קודם לכן אציין שישנם גבאים רבים שעדיין לא מודעים לגליון החודשי שלכם. אני חושב שכדאי היה שתעשו פרסום משום שאני חושב שחשוב היה שלגבאים כולם יהיה עלון שיאחד אותם.
 
וכעת להערות
א. מעמדם של הגבאים נמצא בשפל המדרגה. למה אין 'איגוד הגבאים' כמו שיש 'איגוד המורים'? אני יודע שזה תפקיד התנדבותי וזה שונה, אבל בכל זאת אני יכול להעיד שכגבאי שנים רבות, לא קיבלתי ולו פרוטה שחוקה עבור עבודתי, והתגובות היו בעיקר תלונות. למה כך, ומדוע זה לא מסודר, וכו' וכו'. אני לא מתלונן. אני קיבלתי על עצמי את תפקיד הגבאות ולא ביקשתי שכר. אך אני חושב שראוי היה שיהיה כלל מסודר בעניין וכל יהודי שמגיע לבית הכנסת ידע שעליו לשלם סכום מסויים לגבאי, בדיוק כמו שאדם שנכנס לספרייה מבין שהספרנית מקבלת כסף והיא איננה עובדת בחינם.
 
ב. בקשר לעלוני השבת. צר לי לומר את זה אבל היום העלונים ברובם הפכו למסע פרסום דוחה שאינו מתאים לשבת. ראיתי שנגעתם בסוגיא הזו, אך הייתי חייב לומר לכם שאני לא מסוגל לנגוע בעלון של שבת כי אני מרגיש עירוב של טומאה וחול. מצטער.
 
בכבוד רב גדעון [שם בדוי], רחובות.