קריאת מגילה בקיבוצים

שלום לרב שרגא גבהרד, רכז פעילות עמותת איילת השחר, ותודה על הסכמתך להתראיין למגזין 'מעט בית מקדש'.
 
ש. מהו ארגון 'איילת השחר'?
ת. ארגון "איילת השחר" שמו כשם הכוכב הראשון שמנצנץ בשמי הבוקר המוקדמים ואורו מקדים את הבוקר, וכך גם מטרותינו להאיר ולהכיר את ההכירות הראשונית ולחבר בין חלקי האוכלוסייה בציבור היהודי ולהוריד את המתח הרב בין דתיים וחילוניים.
 
את זאת אנו עושים בכל מיני צורות ופעילויות שונות ומגוונות, כשפרוייקט הדגל שלנו הוא ארגון חברותא במסגרתו לומדים יהדות כחמש עשרה אלף חברותות באמצעות הטלפון, והמיועד הן לאוכלוסיית הגברים והן לאוכלוסיית הנשים.
 
בנוסף אנו עורכים פעילויות שמתקיימות בקיבוצים על ידי מפגשים והכרויות של אוכלוסיית הדתיים והחילוניים סביב מעגל השנה, ולמשל בימים הנוראים ראש השנה ויום הכיפורים אז מתפרסים המתנדבים שלנו בעשרות קיבוצים ומושבים ומפעילים מניינים ובתי כנסת לטובת הציבור המקומי.
 
מטרתינו העיקרית היא שלא יהיה אדם שלא מכיר את המסורת היהודית ואם הוא יהיה מעוניין להגיד קדיש או לעשות בר מצווה לבנו הוא יוכל להכנס וידע להגיד את הקדיש או לעלות לתורה במקום מגוריו ולצורך זה אנו עוזרים בבניית בתי כנסת והכנסת ספרי תורה לקיבוצים שמעוניינים לעשות את זה.
 
ש. מה התכניות שלכם לגבי פורים? מה אתם עושים?
כפי שציינתי אנו פועלים בריכוזים שונים בכל ימות השנה. אנו דואגים להביא את אור היהדות למי שמעוניין ואין לו את האמצעים במקום מגוריו. ביחס לחג הפורים הקונספט לא שונה. מטרתינו היא שתתקיים קריאת המגילה בכל מקום שמעוניינים לשמוע, ע"י שליחת אנשים/משפחות שמספרים את סיפור המגילה באוירה פורימית ושמחה תוך הסבר על מהות יום זה. אנחנו לא מכריחים איש, אנחנו כן מסייעים לכל מי שמעוניין ואין לו את האפשרות.
 
ש. על פני כמה נקודות אתם מתפרסים?
ת. מיוטבתה שבדרום ועד מטולה שבצפון בכל מקום שמעוניינים בנו אנו עומדים הכן. הזכרתי את המספר עשרות, ולא הגזמתי. המספר רק עולה משנה לשנה והצימאון כמו גם היובש בהתארגנויות תפילה - גדולים מאד.
 
ש. מה הם תגובות האנשים בקיבוצים ובשאר מקומות ההתנדבות?
ת. חשוב לי לומר דבר אחד חשוב: כשניגשים לשני ולשונה במאור פנים ובפתיחות ללא כל מטרות נסתרות הוא מקבל את זה בסבר פנים יפות כמאמר שלמה המלך ע"ה בספר משלי כ"ז י"ט "כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם". אי אפשר 'לזייף' בדברים הללו. מי שמתנדב ורוצה להשיג גמול כל שהוא או לשרת אינטרס אישי לא יצליח. הנתינה שלנו מגיעה ממקום של אהבה ורצון לעזור ולסייע, לא מכל מקום אחר. כשמגיעים בצורה הזו, התגובות תמיד חיוביות. גם התושבים המקומיים מרגישים ומתחברים.
 
ש. האם יש משהו בפורים ששונה מהפעילות במשך כל השנה?
ת. פורים הוא יום שמחה מטבעו וחג שמאוד קל  להתחבר לאופיו ולפעילויותיו. האווירה החגיגית, והססגוניות המאפיינים את היום גורמים לאנשים לרצות ליטול חלק בשמחה. נקודה נוספת השונה מחגים אחרים היא שלצורך פעילות ביום הזה לא צריך להתארגן עם לינה וארוחות למתנדבים הרבים, להבדיל מימי שבת או חגים אחרים.
 
ש. האם קיים לפעמים חוסר התאמה בין הפעילות שלכם לפעילות המקומית?
ת. כפי שציינתי אנו מתקבלים בשמחה, ועם זאת לפעמים נוצרים מצבים בהם איננו יכולים לעזור. הסיבה לכך היא שהפעילות שלנו מתקיימת בעיקר בקיבוצים לא דתיים כך שיוצא שלפעמים הם מארגנים את האירועים שלהם בימים שלא מתאימים לנו, ולדוגמא השנה חל חג פורים ביום ראשון וקריאת המגילה מתקיימת במוצאי שבת. בהרבה מאוד קיבוצים עושים את ארועי פורים בשבת בבוקר והם היו מאוד רוצים שנבוא לקרוא במגילה בשבת בסביבות השעה 12:00 בצהריים... מובן שהדבר לא יכול להתאפשר. ועם זאת, הם מבינים את הבעיה ולכן חלקם מעבירים את הפעילות למוצאי שבת, או לכל הפחות מקיימים ארוע נוסף במוצאי שבת כדי שיוכלו לשמוע את קריאת המגילה כהלכתה.
 
ש. האם אתם נתקלים בהתנגדות מצד גורמים שונים?
ת. בהתנגדות ממש, אנו לא נתקלים. קורה שאנו מגלים הסתייגות אצל חלק מהאנשים. אמנם גם הסתייגות זו מאפיינת רק את תחילת הקשר. הם עדיין לא מכירים אותנו, ומפגינים חשדנות טבעית. זמן קצר לאחר מכן, כשההיכרות מעמיקה, החשדנות או ההסתייגות מתפוררת.
 
ש. איך אפשר להתנדב אצלכם?
ת. אם יש לכם זמן ללמוד חברותא טלפונית כ 20 דק' בשבוע, אתם מוזמנים בשמחה להצטרף למשפחה הגדולה של חברותא. הלימוד לא דורש יציאה מהבית והוא מעניין ומאתגר באופן יוצא דופן. אנו דואגים להתאים עבורכם את החברותא המתאימה לכם, על פי אופייכם, השכלתכם, וסגנון החיים שלכם. אלפים רבים מתנדבים בארגון חברותא והם מספרים כי הם מלבד הלימוד אותו העבירו לבן שיחם מן הצד השני של האפרכסת למדו הם מהתלמדים לא פחות, שלא לדבר על זה שהם או הן הכירו חברים או חברות חדשות.
 
גם בתחום הפעילות הנוסף שלנו בקיבוצים ובמושבים נשמח להיעזר בכם. קיימים עוד עשרות נקודות יישוב בארץ שהיו שמחות לטעום ממעיינות היהדות ואין להם כל אפשרות פיזית לכך. אם אתם חשים שאתם רוצים ומעוניינים לתרום לנו, נשמח להסתייע בכם. הסיסמא שלנו היא ש'אין אף יהודי שהוא רחוק מידי', אנו יכולים, וחייבים להגיע לכולם. כל מי שמעוניין לשמוע או להשתתף במצוות היהדות, אנו נסייע לו.
 
ליצירת קשר אתנו חייגו:  1800-202-502
 
יישר כח
 

 
בתמונה: קריאת המגילה קיבוץ מצובה, פורים תשע"ב 2012