סיכום כנס הגבאים

להתראות בשנה הבאה. איגוד בתי הכנסת, וארגון איילת השחר, מסכמים את כנסי הגבאים שנערכו השנה לראשונה לקראת יום כיפור בחסות רהיטי לביא

 

אולם הכנסים שבמלון לביא ראה כינוסים רבים בימי חייו, אך בכינוס כמו זה שנערך על ידי עמותת איילת השחר ואיגוד בתי הכנסת בעשרת ימי תשובה, כך נדמה, עוד לא חזה.
 
 
באולם הדחוס הצטופפו עשרות אנשים שהמשותף לכולם היה עובדת היותם גבאים ופרנסי קהילות. הם הגיעו בהמוניהם מכל פינה בארץ - ליתר דיוק מלמעלה מחמשים יישובים. הם הוזמנו כאמור על ידי העמותה לקירוב ערכי היהדות איילת השחר, ואיגוד בתי הכנסת - האתר שבמסגרתו מתפרסמת כתבה זו. איילת השחר הינה עמותה שמבקשת להגביר את התודעה הקוסמו-ישראלית לערכים יהודיים [כך למשל, ארגון 'חברותא' המוכר המאפשר לימודי יהדות באמצעות הטלפון בין עשרות אלפי ישראלים, גברים ונשים, הוא חלק מפעילויותיה של 'איילת השחר']. במסגרת העמותה יוצאים עשרות מתנדבים מידי שנה בחגי תשרי - ראש השנה ויום כיפור לעשרות מושבים וקיבוצים החפצים לארגן מנין תפילה בימים המקודשים במסורת היהודית. כחלק מן הארגון השנתי החליטה 'איילת השחר', בשיתוף עם איגוד בתי הכנסת העולמי, לארגן כנסי גבאים חד שנתיים קבועים בכדי להעלות את המודעות להתנהגות נכונה עם אותם אלפי יהודים הפוקדים את בתי הכנסת לעתים נדירות.
 
את הכנס – שנערך בחסותו של המפעל המוכר 'רהיטי לביא' - פקדו מספר רבנים חשובים שאף נאמו ונשאו דברים, ביניהם הרב אליהו ביטון רבה של מרום הגליל, והרב שמעון ועקנין הרב האזורי של מבואות החרמון שציינו את חשיבות פתיחת שערי בית הכנסת לאנשים שבאים להתפלל, ואת הרגישות הנדרשת ביחס אליהם. הרב אמיר כץ רבו של היישוב שדה אליעזר הסביר בדרשתו כי סיפור בתי הכנסת דומה למשכן שילה.
בני עלי כידוע הרגישו שהמשכן הינו 'נחלתם הפרטית', תחושה זו מנעה בעקיפין את ביקורם של יהודים רבים במשכן. לעומתם אלקנה, אביו של שמואל, שידל בענווה יהודים רבים לעלות לרגל, וכך שנה אחר שנה נוספו עוד ועוד יהודים עד שבזכותו הגיע קהל רב למשכן. בית הכנסת אינו נחלתו הפרטית של איש. הגבאים המסורים אמנם עושים רבות למען רווחתם של המתפללים אך בימים אלו נדרש מהם עוד מעט, להעלות עוד ועוד יהודים למשכן ולקרב אותם ברגישות, בחיוך, ובמאור פנים.
 
הרב גם נתן עצה פרקטית לפיה כדאי שהמתפללים הקבועים יביאו אתם סידורים מהבית, כך שסידורי בית הכנסת ישמשו את אותם מבקרים חד פעמיים. מתפלל קבוע ללא סידור ידע להסתדר הסביר הרב, אך מבקר שלו זו הפעם הראשונה לא ימצא את ידיו ורגליו ללא סידור מתאים.
 
אחד מן האנשים הבולטים באותו ארוע היה מר מוסה פלד, איש רב פעלים וחבר כנסת לשעבר. הוא סיפר את סיפורו האישי כיצד הצליח לבנות את בית הכנסת שלו בקיבוצו - בית השיטה וכיצד צלח את כל המכשולים הרבים שצצו בדרכו. את דבריו סיים בהכרזה כי דברים רבים הוא עשה בחייו, ולהישגים רבים הוא הגיע, אולם בתואר שבו הוא גאה ביותר הוא תואר ה'גבאי'.  
 
במהלך הכנס התוודעו הגבאים לסיפורים אישיים מעניינים. כזה היה סיפורו של י. שתיאר כיצד הוא בונה את בית הכנסת שלו ליום כיפור כאשר עד מהרה התברר כי מדובר באוהל שאותו הוא בכל שנה מחדש לכבוד היום הקדוש. בקיבוץ נאות מרדכי נשרף בית הכנסת לפני כמה שנים. כעת הצליחו אנשי הקיבוץ להקימו מחדש. לכבוד ההקמה החדשה הוכנס ספר תורה, והוא נמסר לידי הגבאים בסיומו של הכנס. השמחה היתה רבה והנוכחים פרצו בריקודים לכבוד שמחתה של תורה. אחד ממארגני הכנס סיכם את הארוע הזה בחיוך כי רק באולם הכנסים של מלון לביא חגגו את שמחת תורה עוד קודם יום כיפור.
 
 חשוב לציין כי הכנס כולו נערך בחסותו של המפעל המוכר 'רהיטי לביא'. מנכ"ל השיווק מר שלום אשכנזי שכובד לשאת דברים הצליח לרגש את קהל המשתתפים, כאשר סיפר להם על החשיבות שהם, במפעל, מייחסים לתרומה לבתי כנסת ולקהילת הגבאים, מתוך ראיה כללית ולאו דוקא שיווקית.  
 
מלבד הכנס הגדול בקיבוץ לביא נערך כנס גבאים נוסף בקיבוץ גבעת השלשה. בכנס זה השתתפו הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, והרב שמחה קוק רבה של העיר רחובות. הרב קוק ריגש את הקהל בדבריו ואף שר עמם בצוותא משירי הימים הנוראים. הרב מצגר כובד לשאת את המשא שינעל את הארוע כשבדבריו הוא מתמקד על החוויה היהודית, שעשויה ליטע שרשים בלבו של כל יהודי גם אם הוא רחוק כעת מקיום המצוות. הרב סיפר את סיפורו האישי כיצד ניצל הוא עצמו ביום כיפור ממוות בטוח. היה זה בשנת 1973 כאשר שירת ביחד עם חיילים דתיים נוספים במוצב החרמון. כאשר נקרא הוא להתייצב במוצב החרמון שבראש ההר, ביקש ממנו אחד החיילים הדתיים שהוצב במוצב שבתחתית ההר, להתחלף מאחר שהוא מבקש ללמוד בחברותא ביום כיפור עם חייל אחר שהוצב גם כן בראש ההר. הרב מצגר ניאות, והוא הוצב כעת בתחתית ההר. באותו יום כיפור פרצה במפתיע המלחמה, מבלי שאיש התכונן או ידע עליה מראש, והחייל שביקש להתחלף ושהה כעת בראש ההר סמוך לגבול הסורי ספג את המטח הסורי הראשון ונהרג.
 
עוד סיפר הרב מצגר על יהודי ששכח כמעט לחלוטין את עובדת היותו בן לעם ישראל עד שבאחד הימים נעצר על ידי שוטר שחור עור ששאל אותו בתדהמה: יום כיפור היום, כיצד אתה נוסע ביום הקדוש ליהודים, האינך יהודי? הנוסע ההמום פנה משם ישירות לבית כנסת וכיום הוא אחד הפעילים הבולטים בארגון איילת השחר.
 
בסיומם של הכנסים שאותם הנחה באופן מרתק הרב שלמה רענן [יו"ר תנועת איילת השחר] חילקו המתנדבים שלטי ברוכים הבאים אותם יתלו הגבאים בפתח בתי הכנסת, והבטיחו לארגן כנסים דומים, לא פחות מוצלחים, גם בשנה הבאה.