איך מחליטים על עיצוב במה לבית הכנסת?

איך מחליטים על עיצוב במה לבית הכנסת? ממה עשויה במה זו? סקירה היסטורית ואומנותית מהיוצרת דרורית סאן
 
לפני שמחליטים על עיצובי במה לביה"כ מחומרים עכשויים, כדאי להתבונן בעיצובים עתיקי-יומין שעוצבו עוד במאה ה16 ועדיין מתפקדים כבמות פעילות ומרשימות לא רק בגובהם.
 
הציור של מארק שגאל של במת בית-כנסת בצפת תואם עדיין למציאות של ימינו ואכן הבמות מעץ צבוע בהחלט עדיין משמשות באופן שוטף לקריאת התורה וכד/ המיקום הגבוה מעניק יתרון די נדיר בשמיעת הקריאה לעזרת הנשים הנמצאת בערך באותו הגובה של הקורא בתורה.
 
 
 
 
גם בבית כנסת אבואב שעבר תהליך שיקום ושיחזור נפלא, נותרה הבמה מעץ צבוע תכלת-בטורכיז (נגד עין הרע), כלומר גם בבית הכנסת האשכנזי של האר"י וגם באבואב הספרדי גאים בעיצוב העתיק של במות העץ הצנועות שלא יוחלפו כנראה בעתיד הקרוב באף תחליף הייטקי מלוחות זכוכית או טיטניום, כשם שנשמרו בקפדנות רבה הציורים ההיסטורים המקוריים גם בשיחזור.
 
בבית כנסת חדש שמוקם היום, האפשרויות לעיצוב הבמה הן אין-סופיות וקשה שלא להסתנוור מהעושר החומרי המגוון של שילובים מרהיבים מכל חומר וצורה שניתן לעלות על הדעת.
 
טיפים לגבאים:
 
1.  חשוב להרכיב צוות מגוון שיבחן וידון בהתאמה או חוסר ההתאמה של ההצעות השונות. צוות שכזה צריך להיות יצוגי ככל האפשר להכיל מבט של זקן השבט בצד מבט של נוער, כמובן מבט נשי כדי שלא יוחמץ טיפול בעיות של שמיעה מהבמה בעזרת הנשים וכדומה.
 
2.  חייבים לבחון את ההצעה לגבי הבמה ביחס לבית הכנסת הספציפי. לא כדאי להתלהב מבמה ענקית מסוטטת באבן כשכל בית כנסת כלל איננו בנוי מאבן או שאין פרופרציה הגיונית בין גודל ביה"כ לגודל הבמה... 
 
3. המבחר העצום עלול לבלבל לכן כדי להיות ממוקדים בחזיון וויזאלי שכבר הוסכם עליו באופן כללי לפני שעוברים לפרטים...
 
4. במת בית כנסת צריכה להיות בראש ובראשונה פונקציונאלית זקני צפת אולי ידועים ביכולות מפלאות לעלות על מדרגות תלולות, אבל כל שאר האנשים המבוגרים בבתי הכנסת השונים יעדיפו גישה יותר פרקטית לבמה.
 
 
5.  גם במה ב'גובה' הרצפה, המתוחמת באמצעות שטיח מיוחד או שינויים מתוכננים מראש בריצוף של חלל עזרת הגברים...או אפילו רק באמצעות ריהוט כמו ספסל מעוטר מיוחד לאוחזים בספרי התורה וכד' - היא במה כשרה לכל דבר ועניין. 
 
בהצלחה