מוטיבים ישראליים באמנות בתי הכנסת

האם הסמלים מתחילים להשתנות?
 
האם חיינו בארץ ישראל לאחר קום המדינה מתחילה להשפיע עלינו בבחירת סמלים חדשים לעומת הסמלים בגולה ובעבר?
 
לפני שאכתוב את דעתי האישית, אפתח בהקדמה: לפני כשנה, בהיותי בחו"ל, קיבלתי מייל מיוחד מהקרן למורשת הכותל המערבי אשר כללה בקשה להציע יצירת אמנות בנישה האפשרית הסמוכה ביותר לקודש הקודשים במנהרות הכותל.
 
וכך נאמר: "לאחר שנים של עבודות חפירה וחשיפה, נפתחו מנהרות הכותל לקהל הרחב. המנהרות מאפשרות הצצה אל עברו המפואר של העם היהודי לכל מבקר. שיאו של הסיור בהגעה לנקודה בכותל המערבי - הסמוכה ביותר אל קודש הקודשים. במקום זה בחרה הקרן למורשת הכותל להציב יצירת אמנות.
 
מטרתה של פנייה זו הייתה על מנת לקבל הצעות בדבר יצירת האמנות לחלל המדובר. עבודת אמנות שנתבקשתי להציע - יצירת אמנות בנישה האפשרית הסמוכה ביותר לקודש הקודשים.
 
מטרת הקרן להפוך את הכותל המערבי – שריד בית המקדש לאבן שואבת להמוני בני ישראל, להעמיק את הקשר אליו, ולבססו כמנוף אשר יחזיר עטרה ליושנה תוך כדי גיבוש צביונו הרוחני, המוסרי והלאומי של עם ישראל.  יצירת האמנות תוצב במנהרה בהגעה לנקודה בכותל המערבי – הסמוכה ביותר אל קודש הקודשים.
 
מטרת היצירה
לציין את הקשר ההדוק והרציף בין שורשיו של העם היהודי, ירושלים ומדינת ישראל. היצירה תבטא את היסטוריית העם היהודי, את זיקתו לירושלים כאשר יסוד האור הוא חלק מהותי ממנה. ביצירה וכחלק ממנה יודלקו 6 נרות שמן
 
הצעתי מספר הצעות לקרן מורשת הכותל:
 
הצעה ראשונה: עץ החיים וירושלים
רעיון ומהות העבודה
בחרתי בצורת העץ כדי לבטא את הקשר של העם לאדמה ולטבע, מצד אחד, ומן הצד השני אל השמיים והרוח.
עץ החיים הוא גם עץ המשפחה, עץ השושלת, עץ הציוויליזציה.
הוא העץ המנץ, צומח, פורח, מעניק מצילו ומתבואתו, הוא המחסה והמקלט, הוא מרכז החיים וגם האידיאה שלהם, ולכן יהיה מואר בעבודתי כנר התמיד שאורו מייצג את יסוד הרוח, הדעת והחוכמה, את נצחון הטוב על הרע ואת חובתנו כעם לזכור את יקירינו. 
 
יתר על כן, העץ מגלם את השיבה מהגלות של העם היהודי לאדמת ישראל וההינטעות שלנו בתוכה, כנאמר "כי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ...מאכל " (ד"ר מיכל אורן).
 
ביקשתי לחבר בין הממשיות של העץ לבין תכניו המטפוריים וכך נולד עץ החיים שגזעו משמש כנר התמיד וירושלים המוארת מקיפה אותו סביב סביב במעגל שלם, המסמל את הגאולה, התקווה, את שיבת ציון, את הזיקה לעבר והקשר להווה, למדינת ישראל.
 
הצעה שנייה: 6 נרות עשויים משכבות זכוכית
הקבוצה הפיסולית הזו מסמלת את העבר וההיסטוריה של העם היהודי. כל "נר" מסמל אלף שנים של חיים יהודיים והוא מזכיר את רעיון "אש התמיד". האור  מייצג את יסוד הרוח, הדעת והחוכמה, את החיות והעמידה של העם היהודי.
 
כדי לבטא את הזיקה לשורשי העם היהודי, הוספתי כיתוב סביב שכבות הזכוכית. כל שכבת זכוכית עגולה  ביטאה עבורי מעגל שלם, עולם שלם, דור ועוד דור. המילים שבחרתי לכתוב היו, בדרך כלל, מילים שמבטאות את נושא החנוכה וחשיבות ירושלים.
 
כל אחד מעמודי הזכוכית עשוי שונה באופי הזכוכיות והחומר שהוא מכיל, בגודלו ובקוטרו. צינור זכוכית שקוף יכיל זכוכיות פיוזינג חלקות בצבעים בהירים כמו  טורקיז- המסמל מים,  נר שלישי – יכיל זכוכית וקרמיקה יחד, חומים – צבעי אדמה, ומעט תכלת,  קבוצה נוספת יכולה להכיל זכוכיות פיוזינג עליהן יתווסף כיתוב אותיות, נר נוסף יכיל שכבות זכוכיות שקופות לפני שריפה, נר חמישי- יכיל זכוכיות בתוספת כיתוב סביב הזכוכיות והקרמיקה, נר שישי – יהיה מגוון מכל הקבוצות יחד.
 
הנר הגבוה ביותר יסמל את השמש או  את נר התמיד, ושאר הנרות סביבו.
 
סיפרתי והדגשתי הקדמה זו על מנת להעלות שאלות בהקשר לנושאים ומוטיבים בתרבות היהודית הקשורה למקדש מעט במימד הזמן, בעבר והיום.
 
האם הסמלים מתחילים להשתנות?
 
האם חיינו בארץ ישראל לאחר קום המדינה מתחילה להשפיע עלינו בבחירת סמלים חדשים לעומת הסמלים בגולה  ובעבר?
 
נושא עקידת יצחק היה במשך דורות רבים נושא הקשור לחג פסח, להר ציון שעליו עתיד בית המקדש להיבנות. מאוחר יותר העבירו את  המועד לראש השנה, ולהר המוריה.
 
יותר ויותר מוחלף נושא עקידת יצחק בנושא השואה לזכר 6 מיליוני היהודים שנרצחו. נושא מועלה בשנים האחרונות בבתי כנסת, הן במילים, בלוחות כתב, והן בסמלים ציוריים כמו בבית הכנסת בעכו וכן במנהרות הכותל.
 
השינויים שחלו בהווה לעומת זיכרון העבר באים לידי ביטוי בבחירת מוטיבים ונושאים חדשים המחליפים את המוטיבים הישנים.
 
המנורה ועץ הזית היא סימלה של מדינת ישראל ושל היהודים. המנורה מופיעה במקומות שונים בתנך, ומוטיב מרכזי בכל בית כנסת. מתוך מאות בתי כנסת שביקרתי ובחלק גדול אף יצרתי עבודות אמנות, אני נתקלת יותר ויותר בנושאים חדשים שלא היו קיימים קודם.
 
כמה דוגמאות מעבודותיי:
בבית הכנסת הטוניסאי בעכו, יצרתי 10 ויטראזים חדשים לפי בקשתם. הנושאים שיצרתי (ראו תמונות) היו: מערת המכפלה, הכנסת, בית הכנסת בטוניס, סמל צהל, בית כנסת החורבה וכן את ויטראז' דגל ישראל.
  
בבית הכנסת בסגנון מרוקו בירושלים ביקשו שאוסיף את התפילה למען חיילי ישראל על ארון הקודש (ראה תמונה)
 
בבית כנסת במיתר, עץ החיים או עץ הזית
 
לסיום, ציטוט מתוך ויקיפדיה "בשנים האחרונות, עם החשיפה של היהדות הדתית לאומית לאמנות, קולנוע ווידאו ארט, ועם הקמת מגמות אמנות דתיות-אמוניות-אמנותיות, נוצרה אמנות יהודית חדשה המבקשת את האל והרוחניות דרך היצירה האמנותית, אמנות המפרשת מדרשים ופסוקים וכן אמנות המבקשת למצוא את הרוחניות שמאחרי החומר."
 
כמובן שכתבה זו חלקית בלבד, ואינה מכסה כלל את הנושא. אפשר להקדיש לו שבועות וחודשים של מחקר, כתיבה, תיעוד, וצילומי תמונות חדשים הקשורים לנושא, בהיבטים שונים.  
 
אשמח לתגובותיכם ולהערותיכם
חודש מבורך, בשורות טובות
שרה קונפורטי 
 
 
הנחה מובטחת לפונים דרך 'איגוד בתי הכנסת.'
   052-3676472 או This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 
 
שרה קונפורטי
אמנית זכוכית