בין הזמנים - טיפים

כולם יוצאים לחופש. גם בחורי הישיבה. איך זה קשור לבית הכנסת? אלון חאמי על סיועם של בחורים אלו בתפקוד בית הכנסת וגם טיפים לבית כנסת שעדיין לא הצליח לרכוש את המכשיר האלמנטרי ביותר היום.

 

תקופה זו היא גם תקופת חופש, הן לילדים בבתי הספר, והן לתלמידי הישיבות שמיד עם תום תשעה באב פותחים הם בחופשת 'ימי בין הזמנים' כלומר ימי פגרה. האם אפשר לנצל מצב זה לטובת בית הכנסת, והאם יש אפשרות לשלב ילדים בתקופת חופשתם בפעילות הקשורה לבית הכנסת?
 
אמת, תקופת 'בין הזמנים' זהו זמן יקר שמומלץ לנצלו. כיצד בתי כנסת יכולים להרוויח מחופשת הבחורים היקרים השוקדים על התורה במשך השנה ונראים רק כניצנים בימים אלו  בבתי כנסיות?
 
אחלק את תשובתי למספר חלקים: כידוע  תקופת 'בין הזמנים' של חודש אב, סמוכה לפתיחת  הימים הנוראים ועונת החגים הרבים. בתקופה זו ישנה חשיבות רבה לבדוק את ספרי התורה, לדאוג לארגון הכללי של בית הכנסת וכד'.
 
כדאי ומומלץ לנצל את בחורי הישיבה בעלי הידיעה והתואר של סופרי סת"ם בדמי כיס סמליים, כדי לבדוק ולהגיה את כל ספרי התורה (כידוע, עלותם של סופר ומגיה יקרה מאד). במצב כזה יוצאים כולם נשכרים, גם חיסכון לקופה של ביהכ"נ וגם תמיכה בבחורים.
 
דבר נוסף שניתן להיעזר בהם בלימוד והכנת ילדים לבר מצווה. ניתן לאתר למשל ילדים לפני גיל בר מצווה מהאזור – בדומה להדרכות לנרשמים לנישואים מטעם הרבנות. כמו שברבנות נוהגים הזוגות הצעירים להשתמש בשירותיו של הרב המדריך כך גם לגבי בר המצווה עשויים התלמידים לפתח קשרים עם מוריהם הצעירים, קשר שמלבד הרווח הכלכלי שבצידו [גם ל'מורים', אך גם לקופת בית הכנסת בו ייערכו חגיגות הבר מצווה וטקסי העליה לתורה] טומן בחובו גם סיוע וסיפוק רוחני עצום.  
 
ברוח העצה הקודמת ניתן גם לערוך שיעורים בתקיעת שופר... מניסיון מתברר כי יש לך ביקוש גדול אצל ילדים. 
 
ניתן לעשות קייטנה לילדים תמורת תשלום סמלי (למרות שישנם כאלה שאולי שיעדיפו שלא לבחור בעצה הזו - שלא יקלקלו את ציוד עדין בבית הכנסת).
 
ולבסוף העצה הטובה מכל, גבאים יקרים, היא  לקיים ישיבת בין הזמנים תמורת תשלום סמלי. אפשר להתחיל עם עשרה בחורים - אני מוכן להבטיח כי השגת הכסף למימון פעילות מבורכת כזו אינה פעולה מורכבת.  
 
החום בימים אלו מגיע לשיאו. בכל בית כנסת המכבד את עצמו קיימים מזגנים.
מה ניתן לייעץ לבתי כנסת שאין ידם משגת כעת לרכשו מזגנים?
כתוב "וחם השמש ונמס". בשנים האחרונות אנו עדים לתנאים לא קלים בימי הקיץ ובפרט באזור החוף שם הלחות גבוהה מאוד. המזגן הוא כלי עזר יוצא מן הכלל להפיג את החום והלחות ועם זאת יש לו גם חסרונות: יש אנשים המתקררים וסובלים מקור המזגן, עלותו ותחזוקו יקרים וכו'. 
 
היום ישנם מזגנים במחירים הרבה יותר מוזלים משנים קודמות אך עדין המחיר גבוה, בפרט כשמדובר בבית כנסת גדול הצורך חשמל רב. עם זאת קיים הפתרון של מכשיר אלקטרוני להפעלת של המזגן ע"י המתפללים. כלומר, המתפללים המעוניינים בהפעלה של המזגן משלמים עבור צריכת החשמל שלו. בתי כנסת מאורגנים יותר, מעמידים קופת צדקה מיוחדת לעניין זה, וכך אם המכשיר מתחיל לצפצף באמצע התפילה, ניתן לאסוף מספר שקלים להמשך פעולתו.
 
לבית כנסת שעדין לא הצליח לרכוש מזגנים, וגם למי שרוצה לחסוך בהוצאות התפעול אני ממליץ על הפעולות הבאות:
א.      להסיר שטיחים מהקירות והרצפות.
ב.      לפתוח את החלונות הכי גבוהים- אם מדובר בחלונות קבועים מומלץ להזמין מסגר ולשנות אותם לנפתחים.
ג.       עצים גבוהים עם ענפים מרובים סביב ביהכ"נ. העצים גורמים לצל ולצינון החום.
ד.      מומלץ לצבוע את הגג של בית הכנסת בסיד לבן- דבר המונע קליטת חום של הזפת בגג.
ה.      לשפוך מים בכניסה וברחבה של בית הכנסת.
ו.        לתלות מאווררים גדולים בארבע קצוות בית הכנסת.
ז.       הישיבה על ספסלי בית הכנסת, במידה ואפשר, תהיה במתכונת של מושב תפוס ומושב ריק – בבחינת "רווח תשימו בין עדר לעדר".  
ח.      להניח צמחים (חיים) גדולים ברחבת ביהכ"נ.     
 
בברכת קיץ נעים.
 
המדור נערך על ידי אלון חאמי
יו"ר ארגון בזמן
טלפון: 5047924 03              
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.