עיצוב חלונות בית הכנסת

חלונות ויטראז' צבעוניים הם אחד הסמלים היפים של בתי הכנסת במאה האחרונה, כל בית כנסת משתדל להתהדר בעבודות זכוכית יפהפיות אלו. איך כדאי לצייר על החלונות, מהי הזכוכית המועדפת, ומה רמתה של 'טכניקת המדבקות'? שרה קונפורטי, אמנית ויוצרת, עונה על שאלות הגולשים 
 
שלום לכם חברים יקרים
הפעם אחרוג ממנהגי, ואשתדל לענות על שאלות שהצטברו, הן של מתפללים, הן של גבאים, והן של הנהלות בתי כנסת:
אילו טכניקות ישנן ליצירת עבודת אמנות של זכוכית אמנותית על גבי זכוכית לקישוט בית הכנסת: חלונות, עזרת נשים, ארון הקודש או תיבת חזן?
 
שאלה זו חוזרת לעיתים קרובות, ובעצם נפוצה מאד.
 
 אין תשובה חד משמעית על השאלה מכיוון שישנן טכניקות שונות ליצור חלון אמנותי.
לדוגמה: 
ניתן ליצור חלון בשיטת וויטראז' אמנותי קלאסי לפי המסורת הישנה, על ידי חיבור זכוכיות מוכנות באמצעות מתכות שונות, בדיל לדוגמה ועל ידי הלחמתן.
יצירת זכוכיות פיוזינג צבעוניות עבודת יד או בתוספת ציור ושילוב כמה זכוכיות יחד, או בתוספת של ציור בזהב אמיתי.
ניתן לצייר על זכוכית החלון ולשלב זכוכיות פיוזינג.
ניתן לצייר על זכוכית
ישנה טכניקה של התזת חול
ישנה טכניקה של הדבקת מדבקות.
 
פירטתי כאן את מגוון הטכניקות של שדרוג החלון או הזכוכית, אשר יכולה להתאים לכל מקום רצוי. 
 
הטכניקה הראשונה היא היקרה ביותר, וכל טכניקה שפירטתי, עלותה הולכת ופוחתת.
כאשר יש תקציב בשפע (גם זה קורה לפעמים, אם כי זה די נדיר) אפשרי לבחור בטכניקה הראשונה או השנייה. הויטראז הקלאסי הוא היקר ביותר, בגלל העלות הגדולה של רכישת הזכוכיות, חומרי המתכת, והעבודה הרבה אותה צריך להשקיע. כאשר הזכוכיות פונים לכיוון השמש, והשמש יוקדת לכיוון החלון, פשוט אין ברירה וחייבים לבחור בשיטת הויטראז הקלאסי. 
 
גם זכוכיות הפיוזינג עמידות לטמפרטורה גבוהה, לשריטות או למפגעים אחרים והן החזקות מכולן גם מבחינת עמידות לשבר.
 
אני מעדיפה לבחור את הטכניקה של ציור על זכוכית החלון ושלוב של זכוכיות פיוזינג. טכניקה זו מאפשרת חופש אמנותי וייחוד בעבודה המתוכננת והמתבצעת. במקום לרכוש זכוכיות מוכנות בצבעים נתונים אפשר ליצור מגוון של צבעים אדיר, וליצור ציורים מדהימים, זאת כי בטכניקת הויטראז הקלאסי אנו מוגבלים ביכולת ההבעה, בשל הזכוכיות החתוכות שצריך כל הזמן לחברן עם בדיל.
 
טכניקת הציור על זכוכית  גם הרבה יותר זולה. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון את צפיפות הציור, וכן אם יש בו פרטים רבים, אם הוא מצויר על שטח גדול, או שטח קטן. זאת משום שבוודאי ציור על שטח קטן ממטר לפעמים לוקח זמן ועלות כמו של מטר שלם. 
 
שיטה זו אינה מתאימה כאשר ישנה שמש חזקה על החלון, או על כל שטח זכוכית המקבלת במשך היום קרני שמש יוקדות ישירות.
 
את טכניקת התזת חול איני אוהבת באופן אישי. היא זולה למדי, אך לדעתי אין בה עשייה אמנותית או יופי מושך את העין כלל. התזת חול נעשית בשיטה תעשייתית מכנית, אין בה עבודת יד. בדרך כלל העבודה אינה צבעונית ונראית בעיני סתמית לחלוטין. אינני חושבת ששיטה זו מכבדת את כתלי בית הכנסת. גם כשמוסיפים לה צבע, קשה לראות בה עבודה המוגדרת כיצירה אמנותית עבודת יד ייחודית.
 
טכניקת המדבקות היא פסולה בעיני לגמרי. היא גם הזולה ביותר, אך יוצאת בסופו של דבר היקרה ביותר, מכיוון שתוך זמן לא רב צריכים להחליף את הזכוכית הנעשית שחורה לגמרי בגלל קרני השמש, או מתבלה לגמרי.
 
אני מצרפת כאן דוגמאות ויזואליות של סוגים שונים של עבודת הזכוכית שיצרתי בבתי כנסת שונים, להמחשת הסבריי:
א.      ויטראז קלאסי עבור חלון חזית של בית כנסת חדש בניו יורק בסגנון מרוקו של הרב    חיים פינטו במרכז מנהטן. גובה החלון כ-2 מטר על מטר בערך.
ב.      זכוכיות פיוזינג – ניתן לראות דוגמה זו בזכוכיות פיוזינג שיצרתי בתוספת ציור זהב אמיתי, עבור ארון הקודש החדש שהקימו השנה (2011) בעיריית תל אביב
 
ג.       זכוכיות פיוזינג בתוספת ציור על זכוכית – יצרתי בחלון רוזטה בית כנסת שמש ומגן, בית כנסת ליהדות מרוקו, 3.3 מטר על 3 מטר, מעל ארון הקודש, רמות, ירושלים
 
ד.      זכוכיות פיוזינג בתוספת ציור על זכוכית – יצרתי בדלתות ארון הקודש של בית כנסת שמש ומגן ליהדות מרוקו, רמות, ירושלים
 
ה.     ציור על זכוכית, זכוכית עגולה מצוירת עבור ארון הקודש בראשון לציון
 
ו.        ציור על זכוכית על מעקה עזרת נשים, בית כנסת ליהדות הודו, ירוחם

 

 

 

והנה קישורים לדוגמאות של עבודות אמנות בשיטות של ויטראז קלאסי, זכוכית מצוירת, זכוכיות פיוזינג
 
תודה לכם, וחודש טוב
אשמח לתגובותיכם
וכן  אשמח לענות לשאלות נוספות.
לנוחיותכם אתם מוזמנים להגיב הן בסוף המאמר מעל דפי האתר או במייל הפרטי,
שרה קונפורטי
052-3676472
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.