פינת היועץ, על מחלוקת בבית הכנסת

 באיזה בית כנסת זה לא קרה? מחלוקה עזה מפלגת את המתפללים לשתי מחנות. זה אומר כה וזה אומר בכה, והמבוכה רבה. עם סיומה של פרשת קרח עונה אלון חאמי בטור מיוחד על שאלת מחלוקות בבית כנסת ועל צעדי מניעה.

 
שאלה: צעדי מניעה: כיצד מונעים מחלוקת בבית כנסת, מהם הצעדים בהם כדאי לנקוט כדי שמחלוקת לא תפרוץ בבית כנסת
תשובה: ראשית חשוב שהמינויים  בתפקידים השונים יהיו אנשים הרצויים על כולם או לפחות על רובם. גם אם הולכים לבחירות לוועד או לכהונת רב, כבר ראינו תקדימים בכמה מקומות שבזמן הבחירות פתאום צצו להם אנשים שאולי היו פעם אחת בביהכ"נ או שבאים רק באזכרות.. וכד' - הם לא משקפים דעת הקהל, הקהל היום יומי הוא הקובע!
לא צריך להתרגש אם ישנם מהקהל יוצאים מהכלל ולא מעוניינים במינוי פלוני (גם על מרדכי היהודי נכתב לדורות רצוי לרוב אחיו - ובכל זאת הביא ישועה ועזרה לכולם גם לאלו שלא בחרו בו).
דבר נוסף חשוב לעשות לוח בכניסה לביה"ס המפרט את דו"ח הוצאות והכנסות (יתרות - לא מומלץ לפרסם יתרה, מי שרוצה שיעשה חשבון לבד -משום עינא בישא .. היתרה גם עלולה להביא למחלוקת חלילה)
מומלץ להתקין תיבת דאר פניות הקהל בעילום שם - עבור ביקורת ומשוב חיובי.
 
שאלה: במידה ופרצה מחלוקת חלילה. בין המתפללים השונים, או בין המתפלים לגבאי, או בין הגבאים לבין עצמם, או בינם לבין הרב, מה הצעדים בהם כדאי לנקוט?
תשובה: במקרה של ח"ו מחלוקת חשוב להביא את הדברים לפני הזקן בשחבורה, זה יכול להיות רב קהילה או שכונה, במידה וגם צעד זה לא עזר, חשוב מאוד לא לעשות שום פעולה! לתת לזמן שיעשה את שלו לפחות למספר חודשים. אם גם זה לא עוזר והמחלוקת נמשכת בכל שבת ואנשים מתחילים לעזוב את בית הכנסת, אין צריך להיבהל. הייתי מרחיק לכת ואומר שטוב היה לסגור את ביה"כ לכמה שבועות עד יעבור זעם. בלאו הכי תפילות של בעלי מחלוקת לא נשמעים...
 
 
שאלה: כשהסכסוך לא נפתר על אף ההצעות הנ"ל האם כדאי לפנות לגורם חיצוני, ואם כן מהו?
תשובה: לצערי הרב אני מגלה שבשנים האחרונות ישנה אופנה חדשה. גבאי ביהכ"נ ותיקים שחוששים פן יאבדו את מקומם, משתמשים לעיתים במנגנון התקפה בסגנון מכתבים מעורכי דין וכן הלאה. אני לא אוהב את הדרך הזו - היא פסולה מעיקרה. אני גם ממליץ לעו"ד לא לשתף פעולה בסכסוך (אם כי אני לא מאמין שישמעו לי, כי סוף סוף הם מתפרנסים מן המחלוקות הללו, לצערנו הרב).
עם זאת ניתן ללכת לביה"ד הרבני באזור (דין תורה) או בורר תורני רב גדול חיצוני שאין לאף אחד מהצדדים קשר אליו. במידה ולא עוזר שום דרך - מהניסיון שלי מי שיפרוש מהמחלוקת ראשון, הוא ינצח הן במימד הרוחני והן בזה הגשמי (מובטח).
 
שאלה: האם קיים מצב בו המחלוקת דווקא מבורכת, וכגון שכדאי להיפרד לשני ראשים לטובת כולם?
תשובה: ידועים הדברים שאין שני ראשים  משמשים בכתר אחד. זו הסיבה להרבה מחלוקות. אבל אני דווקא סובר ששנים שיושבים ויש בניהם אהבה ואחווה ומטרה משותפת זה יכול להיות מוצלח. בכלל כיועץ ארגוני למוסדות וארגוני אני סובר שתמיד טוב שהיו שנים. אם לאחד למשל אופי וסגנון קשה ולשני קל יותר [השוטר הטוב, והשוטר הרע], זה עשוי לפעמים להיות מיזוג טוב וארוך טווח.
 

המדור נערך על ידי אלון חאמי

יו"ר ארגון בזמן

טלפון: 5047924 03 , 5047924 03      

דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.