עיצוב תיבת החזן, ברוח יהדות תוניס

שרה קונפורטי, האמנית והיוצרת המפורסמת, לא מפסיקה להפתיע. והפעם על עיצוב תיבת החזן למרכז העולמי למורשת יהדות טוניס בנתניה. חלק שני.

התיבה או תיבת החזן בנויה בכל בית כנסת לפי אופי או מוצא המתפללים. בבתי כנסת ממוצא מרוקאי או ספרדי הבימה ניצבת ליד הכותל הנגדי לכותל המזרח, בו נמצא ארון הקודש וספסלי המתפללים נמצאים משני צידי המעבר שנוצר בין הארון לתיבה. בניגוד לכך התיבה או הבימה היא באמצע בית הכנסת. התיבה היא בימת עץ מוגבהת בדרך כלל, עליו עומד החזן ושר את תפילות בית הכנסת לקהלהמתפללים. גובה ההגבהה נע בין חצי מטר לבין מטר בערך. הגבהה זו הייתה נהוגה כדי שמי שמקריא בתורה ייראה ויישמע בחלל כל האולם וכדי להאדיר את כבודה של התורה. על הבימה עומד השולחן המשמש להנחת ספר התורה בזמן קריאת התורה או התפילה. 

בראשיתן, היו התיבות ניידות ובנויות משולחן עץ. בהמשך קיבעו את התיבה, ובנו אותה לפחות בבסיסן מבטון, לבנים וכו. לאורך ההיסטוריה, המשיכו ושיכללו את בניית התיבה, על ידי הוספת עמודים,, שעוצבה מעץ או מברזל, הוסיפו מעקה דקורטיבי ופרגולות דקורטיביות מעל ראשי המתפללים, בסגנון של חופות מעוטרות ובתוספת מנורות אוריינטליות מפוארים וצבעוניים. במשך הזמן הפכה התיבה למרכז ההיכל ולמקושט ולמצועצע בין מוקדי בית הכנסת. איפיון זה ניתן לראות גם בבתי כנסת נוספים באיטליה, בארץ ישראל העותומאנית, בפולין, בגרמניה ועוד.

הבימה או התיבה בבתי כנסת ממוצא ספרדי או מרוקאי לאורך כל ההיסטוריה, נמצא במרכז אולם התפילה. גם באיטליה ובאדריכלות בתי הכנסת הספרדיים באיטליה נמצאת התיבה או הבימה בקיר המערבי, כלומר, ליד הקיר המקביל להיכל. בדרך זו החזן המקריא בתורה, פניו מופנות כלפי קהל המתפללים. במשך השנים הלכה התיבה והשתכללה. קהל המתפללים הוסיפו מדרגות, בדרך כלל לפחות 3 מדרגות מכל צד, לעלייה וכן לירידה מהצד השני, זכר לכניסות בהר הבית. בכל בית כנסת משקיעים לפי סכומי התרומות שאספו, ומשתדלים לפאר ולהאדיר את יופייה של התיבה. בדרך כלל משתמשים בעץ מלא, ובארונית במקום השולחן שהיה נהוג. בבתי כנסת שאני תכננתי את התיבה, הוספתי אריחים מצוירים בתוך מבנה התיבה, ומחוצה לה הוספתי ויטראז'ים או זכוכיות מצוירות. על מבנה השולחן בתוך התיבה הוספתי כיסוי אומנותי מפואר מבד מצויר עם אלמנטים גיאומטריים דקורטיביים בצבעים שונים, בטכניקה ייחודית אשר פיתחתי.

  

Amit, Teivat Hazan -Bamah-Art Work to Synagogue Amit, Teivat Hazan -Bamah-Art Work to Synagogue (10) Amit, Teivat Hazan -Bamah-Art Work to Synagogue (12) Amit, Teivat Hazan -Bamah-Art Work to Synagogue (41) Amit_Teivat_Hazan-Bamah-Art_Work_to_Synagogue Teivat Hazan Amit- Vitrages and Painted Tiles- New Teivat Hazan Amit- Vitrages and Painted Tiles- New (10) Teivat Hazan Amit- Vitrages and Painted Tiles- New (47) Teivat Hazan Amit- Vitrages and Painted Tiles- New (8) Wall Painting -Bama  Synagogue Amit (6)

 

בחלק מהסקיצות שהצעתי לבית הכנסת ממוצא מרוקאי, הצעתי תיבת חזן מוקפת בארבעה עמודים מכל צד, אשר יכולים גם לשמש כחופה בשעת הצורך, לשמחת המתפללים. 

 כשחלק מהאנשים שמעו שאני מתכננת להקיף את התיבה בזכוכיות, נרתעו, היססו, התנגדו, התלבטו..."תיבת חזן מזכוכית – מי שמע?...". כיום, תגובות המתפללים המגיעים למקום – "לא ראינו תיבה יפה מזו בעולם". ערוץ 24, הטלויזיה החינוכית הקדישו תכנית בת חצי שעה, אליה הוזמנתי גם אני לתאר את עשייתי ויצירתי בבית הכנסת בין שאר הצילומים שהוקדשו לעדה מופלאה זו (גם ארון הקודש שתכננתי ויצרתי אך נקדיש לכך מאמר נוסף). אנשים נוהרים למקום מכל הארץ,  מצרפת, אירופה  ומארצות הברית על מנת לבקר בבית כנסה זה.

אבקש לסיים במשהו אישי. הרבה מאמץ, עבודה ונשמה השקעתי בפרוייקט זה, אך אני מרגישה כי הותרתי עוד צעד קטן בהסטוריה האנושית. ציירתי כמה מוטיבים בתיבה לפי ציורים שמצאתי מהמאה הרביעית (טווסים, תרנגול, מזרקת מים), שצויירו בבית כנסת בטוניס. בעוד שנים, מי יודע, אולי אשמש השראה לאמן אחר, שיצייר בהשראת הציורים שלי.. אם כן, והיה זה שכרי.

 

המדור נכתב ע"י  האמנית שרה קונפורטי.

ליצירת קשר עמה ניתן לפנות לאתר בעברית http://www.sarakonforty.com/HE/

              052-3676472

098986812