סיור החודש: ישיבת נהר שלום

רקע מקומי
גוש נחלאות שבמרכז ירושלים מורכב מ- 32 שכונות. אחת מן השכונות נקראת 'זכרון טוביה', והיא הוקמה בשנת 1891 ביוזמתו של רבי יוסף ריבלין – ראש הוועד הכללי 'כנסת ישראל'. אגב, היתה זו השכונה ה- 11 מתוך ה- 16 אותה הקים איש מופלא זה שכונה באידיש "רב יושע דער שטעטלך מאכער' – רבי יושע עושה השכונות. שמה של השכונה נקרא טוביה מפני שהרב ריבלין עצמו סירב בתוקף שהשכונות אותם בנה ישאו את שמו, ועל כן התושבים החליטו להנציחו בדרך מקורית. כזכור היתה זו השכונה מפסר 11 שהקים רבי יוסף ועל כן בחרו התושבים בשורש 'טב' העולה בגימטריה ל- 11, כדרך מקורית להנציח את האיש.
 
בשנות ה- 30 [לפני כ- 80 שנים] היתה זכרון טוביה מכונה בשם 'המכבסה הגדולה' בשל הסדינים והווילונות שתלו תושביה על חוטי הכביסה לרוחב השכונה, במטרה למנוע את תנועת כלי הרכב בה. בהמשך הידרדרה השכונה למצב של עוני ובשנת 1992 שוקמה מחדש. כיום השכונה מטופחת ויפה, ונחשבת לאחת משכיות החמדה של ירושלים. תיירים רבים פוקדים אותה כמו שכונות נוספות בגוש נחלאות וסוקרים את המבנים העתיקים שניחוח ירושלמי עתיק עולה מהם.
 
בשכונה מיוחדת זו, ממוקמת ישיבת המקובלים המפורסמת "נהר שלום".
 
 
הקמת הישיבה
הישיבה נקראת נהר שלום על שם ספרו של המקובל הידוע רבי שלום שרעבי 'הרש"ש'. רבי שלום שרעבי חי במאה ה- 18 ונחשב לגדול המקובלים האחרונים. הוא חיבר את פירוש השמ"ש על כתבי האר"י, את סידור הרש"ש, וכן את הספר נהר שלום המוזכר. הוא עמד בראש חבורת רבנים שנקראה "חברת אהבת שלום" ומבין תלמידיה היו החיד"א, המהרי"ט אלגאזי, רבי חיים דלירוזה, ורבי גרשון מקיטוב – גיסו של הבעל שם טוב. הוא היה ראש ישיבת המקובלים המפורסמת 'בית אל' שבעיר העתיקה, ואחריו מילאו את מקומו בנו ונכדו.
 
את ישיבת 'נהר שלום' ייסד הרב מרדכי שרעבי [1908-1983], שהיה אחד מגדולי המקובלים וכונה 'זקן המקובלים'. רבים היו משחרים לפתחו של הרב שנודע כפועל ישועות, כדי לקבל את ברכותיו. את הכספים שאנשים תרמו הקדיש הרב להחזקת הישיבה ובעיקר לתמיכה בנצרכים כאשר הוא וזוגתו – לאה שרעבי – חיו בצניעות רבה. הרב נפטר ללא ילדים.
 
מבין תלמידיו אפשר למנות את הרב עובדיה יוסף, הרב מאיר גץ, ואת הרב שלום שמואלי. הרב שמואלי עמד בראשות הישיבה אחר פטירתו של הרב שרעבי, וכיום ממלא את התפקיד בנו הרב בניהו שמואלי.
 
הישיבה
הישיבה ממוקמת במורד רחוב זיכרון טוביה וגובלת ברחוב שילה. לצידה של הישיבה ניצב מבנה מודרני גבוה בן שש קומות. בנין זה עומד על פי רוב ריק, וכל העסקים שנפתחו בו במהלך השנים - כשלו. בירושלים מספרים כי כאשר נבנה הבנין בשנות ה- 70 ביקש ראש הישיבה מבעליו שלא יחסמו את אור השמש, אלא שהיזמים לא נענו לבקשה, והקפדתו של הרב הובילה לכישלונו של האתר הממוקם במרכז ירושלים עד יום זה.
 
בישיבת 'נהר שלום' לומדים עשרות תלמידי חכמים את תורת הסוד והקבלה. ראש הישיבה כיום הוא הרב בניהו שמואלי הנחשב למקורבו ותלמידו של הרב עובדיה יוסף, ומוכר כמקובל בעל שם. בצעירותו הסתופף הרב בית מדרשו של המקובל הרב יצחק כדורי זצ"ל, שם למד את תורת הסוד והקבלה.
 
ברשת האינטרנט פועל אתר בשם מרכז הזוהר העולמי. מטרתו של אתר זה הינו 'הפצת תורתו של כבוד מורנו ורבנו הגאון המקובל האלקי שר בית הזוהר הרב בניהו שמואלי שליט"א ראש ישיבת המקובלים "נהר שלום" ירושלים. האתר הוקם לצורך זיכוי הרבים ולמען קירוב הגאולה, ללא מטרות מסחר' [מתוך דף הבית]. באתר ניתן למצא שיעורים מוקלטים לצפייה והאזנה, בית הוראה, תולדות המקובלים, פדיון נפש, עלונים וקונטרסים, זהר, ישועות, ועוד.