סיור החודש - סליחות

 בימים אלו של חודש אלול מתמלאת שכונת נחלאות, בהמוני סיירים. הסיבה: נחלאות, השכונה הוותיקה על בתי הכנסת הנדירים והחינניים שבה, נחשבת למקום האטרקטיבי ביותר לסיורים ייחודיים אלו. אחד מהמדריכים הוותיקים והמוכרים בתחום הוא אלי לינקר שמצרף אותנו אליו לסיור סליחות וירטואלי.

 

הצונאמי האיום שהכה את חופי יפן שטף למוות עשרות אלפי בני אדם. בבעלי החיים לעומת זאת הוא לא פגע. הסיבה לתופעה נעוצה בעובדה שבעלי החיים ניחנו בחושים מיוחדים המאפשרים להם לזהות סימנים המעידים על הופעתו של גל ענק כזה והם מיהרו וטיפסו לראשי ההרים מבעוד מועד, וכך ניצלו מהאסון. במשל הזה, מבקש אלי לינקר, מדריך סיורים, וסיורי סליחות ותיק מירושלים, להסביר את התופעה - הטרנד הישראלי שמתפתח וצובר תאוצה בשנים האחרונות: סיורי הסליחות בבתי הכנסת המיוחדים של עיר הקודש בכלל ובאזור שכונות נחלאות בפרט. הימים הנוראים שמתקרבים לדבריו, מעוררים בלבו של כל יהודי, ויהיה רחוק ככל שיהיה, איזושהיא נקודה פנימית המייצרת אצלו את הרצון להתקדם ולעלות על הר גבוה, פיסי ורוחני, ושם לחוש בטוח יותר, וקרוב יותר אל ה'. זו הסיבה שיהודים רבים נוהגים לעלות בחגים אל ירושלים ומבקשים לפקוד את המקומות הקדושים. החגים הם ה'טריגר' שמפעיל אצלם את אותו 'כפתור' רוחני שחבוי בקרבם ומתעורר כאשר מישהו לוחץ עליו ומפעיל אותו.
 
מזה כעשור שנים עורך לינקר סיורים בירושלים ובסביבותיה. "במשך שנים הייתי עוסק בתחום קירוב הלבבות. במסגרת זו הזדמן לי לא פעם לקחת קבוצות של יהודים חילוניים לסיור שכונות חרדיות, וכך גיליתי עד כמה הסקרנות גדולה, ועד כמה החוויות שנחשבות כמעט טריוויאליות עבור שומרי המצוות, הן כל כך נדירות, מפעימות ומרתקות אנשים שלא מכירים ובאים מרחוק, תרתי משמע". 
 
מה יצר לדעתך את המגמה החדשה יחסית הזו, של התחברות לתפילה היהודית? 
"השילוב של געגוע לחוויה רוחנית שחלק מהאנשים חוו בילדותם, ושאיפה לחוויה דתית יהודית של אנשים שהיו רוצים לחוות חוויה כזו ועדיין לא חוו הוא זה שמייצר בשנים האחרונות את החיפוש הרוחני שמוצא ביטוי ביצירות תרבותיות, מוזיקה, ספרים, וגם סיורים ללב התפילה היהודית העתיקה. צריך לזכור כי רבים, גם אם לא יודו בכך, חשים כי עלייה לרגל לירושלים היא, כפי שכבר ציינתי, הכנה מצויינת לימים הנוראים - ימי הדין והרחמים, ואמצעי חשוב לחיזוק הקשר לבורא עולם ולצבירת זכויות". 
 
בימים אלו של חודש אלול מתמלאת שכונת נחלאות, בה מתגורר גם לינקר עצמו, בהמוני סיירים. הסיבה: נחלאות, השכונה הוותיקה על בתי הכנסת הנדירים והחינניים שבה, היא המקום האטרקטיבי ביותר לסיורים ייחודיים אלו.  מי מופיע לסיורים? לינקר מספר שכווולם. חילוניים, מסורתיים, קיבוצניקים ועירוניים, אשכנזים ספרדיים, חרדים ודתיים לאומיים. כולם רוצים לטעום את הטעם המיוחד הזה של פיוטים ומנגינות בבתי הכנסת העתיקים בשעות הלילה המאוחרות. אלי מדריך אנשי צבא בכירים, קבוצות סטודנטים, קבוצות ויחידים מכל גוני האוכלוסיה. הסיורים מיועדים לדבריו, לכל יהודי ויהודיה. כולם ימצאו בהם ענין.
 
האם הסליחות נערכות בבתי כנסת מעדות מסויימות?
"בחודש אלול נוהגים הספרדים לקיים את תפילת הסליחות מידי יום. האשכנזים מתחילים בכך רק לקראת סופו של החודש. רוב הסיורים נערכים בבתי הכנסת הספרדים. הסיבה לכך היא שהסליחות הספרדיות נגישות יותר למבקר הישראלי שלא תמיד מצליח להבין את המלים הקשות המרכיבות את הנוסח האשכנזי. כמו כן המנגינות המתרוננות והקליטות, האווירה המיוחדת, והמבחר הגדול יותר של בתי הכנסת, נותן את הבכורה לקהילה הספרדית. למרות שהספרדים מורכבים מעדות שונות, צריך להודות כי קהלות ה'חלבים', ה'אורפלים', ו'הפרסים' לא בהכרח הגיעו הישר ממקומות אלו אם כי יש קומץ מהם בכל מקום. הנוסח בכל בתי הכנסת מאד דומה והוא מוכר בשם 'הנוסח הירושלמי'. הוא הופץ בעולם על ידי שדרי"ם [שלוחי דרבנן] מירושלים. אגב, המנגינה האהובה ביותר על המבקרים היא 'אדון הסליחות' כמובן שבמקורה היא בכלל נעימה תורכית".
עם זאת, אני נוהג לעתים לבקר עם קבוצותיי גם בבתי כנסת אשכנזים שם הם חווים את אווירתו הטעונה של יום הדין הקרב ובא, והמנגינה הנוגה, המלווה בתחושה של מתח רוחני ממשי [המכונה בעגה הישיבתית 'פלצות אלול'] מותירה רושם חזק על המבקרים".
 
אז לטובת אלו שעדיין לא השתתפו מימיהם בסיור כזה, אנו מבקשים לשרטט בעזרת אלי, 'מסלול סליחות' מקורי.    
 
לפני הסיור. השעה 3:00
הסיורים מלווים בסיפורים מעוררי השראה על אנשי ירושלים של מעלה, ועל מקומות ואתרים בהם פעלו דמויות הוד. לא נוכל במסגרת זו להעביר את כל הסיפורים, המעשיות, ובעיקר את האווירה הקסומה והמיוחדת אותה אפשר להרגיש רק שם, בירושלים. ננסה לגעת בהם על קצה המזלג.
בשכונת נחלאות פעלו אנשים גדולי עולם כמו רבי אריה לוין, רבי איסר זמן מלצר, רבי שלום הדאיה. חייהם והשפעתם של דמויות מיתיות אלו, הם חלק אורגני של האווירה הקסומה של נחלאות. אנו מזכירים גם את השר משה מונטיפיורי, שהתחזק ביהדותו והפך למעורב בכל מצוקה יהודית ברחבי העולם ובפרט בהתיישבות הארץ ישראלית, ושעל שמו קרויים חמש שכונות באזור נחלאות. בעזרת סיפורים אלו  -הכוללים גם אגדות ומעשיות מרתקות על נשים צדקניות שפעלו באזור - אני מייצר את האווירה המיוחדת שעתידה ללוות אותנו במהלך הסיור.
 
בשלב זה אנחנו עושים אתנחתא בפינה שקטה וחשוכה, שבה אנחנו נכנסים לתוך כעין מדיטציה של חשבון נפש, והתבוננות פנימית. מהרהרים על הקורות אותנו בשנה החולפת. לעתים אנחנו גם עושים אתחנחתא רוחנית מוזיקלית בליווי נגן באולם ערבי עתיק, עם תאורה מיוחדת שבמהלכה אנחנו שרים ומספרים על על הנשמה היהודית ועל הצורך שלה בסליחה ותפילה לקראת הימים הנוראים הממשמשים ובאים. 
 
 
בית הכנסת 'בתי גורל'. השעה: 3:30
בית כנסת זה שייך לקהלה תימנית. קהילה זו מקיימת את תפילת הסליחות בשעה המוקדמת ביותר, כאמור בסביבות השעה שלש וחצי. בבית כנסת עתיק זה יש בו קומץ של שרידי הקהלה התימנית שהיתה פעם באיזור וביקור במקום קמאי זה הוא חזרה לימים קדומים יותר. אגב, בית כנסת זה צמוד לביתו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין.
 
בית הכנסת של יוצאי העיר העתיקה – חסד ורחמים. השעה: 4:00
בית כנסת זה נמצא בשכונת מזכרת משה [שנקראה על שם משה מונטיפיורי]. קהילה זו נחשבת לאתר פופולארי לקבוצות הסיורים, ופעמים רבות המקום עמוס, שכן היכן עוד ניתן למצא אנשים שותים כוס קפה או כוס עראק ומכים על חטא כששמחה יהודית אמיתית שורה על פניהם. תמונה זו נחקקת בעיניו של כל מי שפוגש מחזה זה לראשונה.  
 
 
יוצאי יוון, גן התות. השעה 4:15
משם אנחנו ממשיכים לשכונת אהל משה, דרך גן התות של יוסי בנאי [גן המוכר דרך שיריו של הזמר יוסי בנאי כמו בשיר אני וסימון ומואיז הקטן], ומבקרים את בית כנסת של יוצאי יוון שמשמר את הנוסח הייחודי מתקופת הביזנטיון. חשוב לציין כי יהודים יוצאי יוון כמעט ולא נמצאים שם, אך הנוסח הייחודי מכל מקום, נשמר.
 
הצעירים של עולי פרס, שכבר לא כל כך צעירים. השעה 4:15
אם יש זמן, אנו נכנסים לקהילה של הצעירים של עולי פרס, שאגב, כבר אינם צעירים מזה זמן. בית כנסת זה נמצא ברחוב אגריפס. במקום זה אני נוהג לספר על מנהגיה היפים של קהילה זו, כיצד לכל אחד מבני הקהילה יש 'חזקה' פרטית שלו על פיוט מסויים. ולצורך הענין, יעיש מזמר את 'עננו', וגברי את 'מרום ממרומים'. בבית כנסת זה גם רואים את החיבור הבין דורי בין הזקנים לדור הצעיר כשהראשונים דוחפים את האחרונים להגיע אל בית הכנסת והתפילה, והם ישובים משפחות משפחות. 
 
 
בית הכנסת של משפחת בנאי, בית יצחק. השעה 4:30
ממשיכים ועוברים ליד בית הכנסת של משפחת בנאי 'אוהבי ציון', בדרכנו לבית כנסת של הפרסים 'בית יצחק' שבשכונת נוה שלום. התחלת התפילה  היא בשעה 4:30. אגב, בית כנסת זה הוא שקירב אל המסורת את משפחת האמנים המפורסמת בני משפחת רזאל. הפרסים החביבים של בית יצחק שיתפו בתפילות שהתגוררה בשכנות לבית הכנסת, ובזכותם כולנו נהנים היום מהמוזיקה היהודית של בניה המקדישים את רוב עיתותיהם לתורה. בכניסה לבית הכנסת מצויה מדרגת אבן גדולה שלאחר הטיפוס עליה, מוכרח הנכנס לכופץ את ראשו אל מול ארון הקודש. אצל הגבאי הצדיק רבי משה קיהלי אפשר לשמוע את סיפורו של בית הכנסת אותו בנו אנשים לפני שנים רבות בעשר אצבעותיהם, כאשר הם שבו עייפים ורצוצים מעבודת יומם. 
 
בית הכנסת של החלבים – עדס. השעה: 5:00
בשעה 5:00 מגיעים לשכונת נחלת ציון לבית הכנסת המפואר של החלבים - עדס. ב'עדס' פועלים פייטנים מיוחדים ושירת הבקשות המפורסמת שבה בלילי שבתות החורף מושכת אנשים מכל רחבי העיר. בבית הכנסת עדס יש ציורי אומנות מעבודת יד דמשקאית של אומן מפורסם מבצלאל, וגילוף בעץ ושילוב של צדפות מהים האדום וביצי יען. בארון תצוגה שבקיר הדרומי מוצג העתק פקסימיליה של כתר ארם צובה, שעליו גאוות הקהילה. הכתר הוא כתב היד העתיק ביותר של התנ''ך הקיים כמעט בשלמותו, ונכתב בראשית המאה העשירית על ידי הסופר שלמה בן בויאעא.
 
החצר של בית הכנסת הומה מבקרים וזו גם נקודה מוצלחת המנוצלת לעצירה לשירותים. 
 
 
אורפלים, הכותל. השעה:5:30
אם יש זמן אנו ממשיכים לקהילה של האורפלים, שזה בעצם קהילה טורקית אחת מני שלשה הקיימות באותו אזור, ויש הרואים באורפא - עיר מוצאם - כ'אור כשדים' של אברהם אבינו. בית כנסת זה נמצא מעבר לכביש של רחוב בצלאל. 
המעונינים ממשיכם אתנו לכיוון הכותל ומתפללים את תפילת השחרית כוותיקין. לאחר התפילה אנו נכנסים אל תוך הרובע היהודי שותים קפה וטועמים משהו. 
 
מתי כדאי להגיע?
"הגודש הגדול הוא בימי חמישי, כלומר בלילי שישי. מומלץ לבא במהלך השבוע, אז העומס קטן ואפשר לצפות ולהשתתף בנחת בתפילות הנהדרות. אפשרות אחרת היא לערוך סיור שמתחיל בשעות הערב המודקמות יותר ומסתיים בסליחות של חצות. סיורים אלו נקראים, "סיורים באווירה של סליחות". בסיורים אלו לא מסתובים בבתי כנסת רבים אלא מתמקדים בעיקר בשני אתרים: סליחות בכותל או סליחות הנערכים בישיבת אור החיים בהובלתו של ראש הישיבה הרב ראובן אלבז. בישיבה קיים אולם ענק ויש בו תמיד מקום לכולם. הסליחות בהיכל הישיבה, מתאפיינות ברגש רב, והמון עם [כאיש אחד, בלב אחד, בניגוד לכותל שם המנינים הרבים מפוזרים על פני הרחבה] כשהרב מוביל את התפילה ונושא גם דרשה, בה הוא מברך את קהל האורחים ומתייחס אליהם בנועם ובחיבה.
 
תיאומים לסיורי סליחות, בהסדר מיוחד לאיגוד בתי הכנסת
אלי לינקר
0547921419