סיור החודש: אהל מועד

נתונים כלליים
שם בית הכנסת: אהל מועד. ידוע גם בכינוי: בית הכנסת בשד"ל 5
מיקום: תל אביב. רחוב שד"ל 5
שנת הקמה: 1920
מייסדים: שלום אהרן לוי, ושלמה יצחק כהן ז"ל.
פונקציות: אולם חתונות יוקרתי ו'נחשב'
 
 
רקע היסטורי
בשנת 1920 לערך, החליטו שני נכבדים מקהילה העדנית להקים בית כנסת מפואר בארץ הקדושה אליה היו מועדות פניהם. השנים, שלום אהרן לוי ושלמה יצחק כהן, רכשו את האתר עליו נבנה הבית כששהו בפורט סעיד שבמצרים, כלומר קודם כניסתם בשערי הארץ. תכנון בית הכנסת נעשה על ידי האדריכל המפורסם יוסף ברלין. את צורת הבנין בנה ברלין מארבעה רבעים של 7 קשתות כנגד שבעת קני המנורה, ובמרכז הגג מיקם כיפת ענק יפהפיה הבנויה במתכונת של 15 מדרגות כלפי הרקיע [הספקטרום של הכיפה] המסמלות את 15 המעלות שהיו בבית המקדש עליהם היו שרים הלויים את שיא המעלות.
 
רקע לוקאלי
בית הכנסת שוכן ברחוב שד"ל הסמוך מאד לרחוב רוטשילד שבמרכז תל אביב. מטבע הדברים, המתפללים הרבים הגודשים את הבית בימות החול הם אנשי עסקים ופועלים שמקום פרנסתם מאוכן באזור זה. תושבי השכונה, פוקדים את המקום בעיקר בשבתות אם כי ההזדקנות [בפרט זו הדתית] המאפיינת את העיר בשנים האחרונות נותנת את אותותיה גם באוכלוסית המתפללים.
 
 
בעלי תפקידים
מנהל, ומפיק ארועים במקום: שלומי בובליל.
טלפון: 035604886
 
פעילות שוטפת
בימי חול ובשבת נערכות תפילות מסודרות באולם בית הכנסת. זמני התפילות: שחרית, בשעה 8:00 מנחה וערבית בזמנם. כתלי הבית, ואווירתו הקסומה כמו גם ההד המסתורי העולה מן הקירות נותנות תחושה של חזרה בזמן, לימים קדומים יותר. ועם זאת בית הכנסת פועל במרחב העכשווי של העיר הגדולה, כך שמידי יום למשל, לאחר תפילת שחרית ממתינים למתפללים עוגה וקפה חם.
גולת הכותרת של 'שד"ל 5' היא ההחלטה האסטרטגית של מנהלי המקום בדבר השמתו של המקום לאתר נישואים יוקרתי. לדברי מנהל המקום שלומי בובליל מדובר היה בצעד הכרחי: "אני מודע לכך שייעודו של בית הכנסת הוא מקום של תפילה, ועם זאת אני חושב שבקונסטלציה הזו, בה אנו חוזים בדעיכתם של בתי הכנסת בתל אביב במקרה הטוב, ומכירתם ליזמי נדל"ן זריזים במקרה הפחות טוב - זהו צעד כמעט מתבקש". ואמנם, ההחלטה התבררה כהצלחה גדולה ובית הכנסת הקסום בעל היופי העתיק, הפך לאתר נישואים פופולארי ולטרנד מבוקש.
 
מוסדות נלווים
בצדו של היכל בית הכנסת ממוקם אולם ארועים. בקומת התחתונה פועלת מסעדה מסודרת הפתוחה כל יום עד שעות אחרי הצהריים המאוחרות. סוג הכשרות: רבנות תל אביב.
 
פיקנטריה

בהיכל המפואר כאמור, נערכים כמעט מידי יום טקסי נישואים, אקט שהפך לטרנד פופולארי לזוגות שמבקשים את מסיבת החתונה שלהם קצת שונה. בין הלקוחות המרוצים הרבים אפשר למצא את צביקה הדר, אקי אבני וסנדי בר, קובי אוז, רותם אבוהב, ובעבר הרחוק יותר - איש הביון הישראלי אלי כהן הי"ד. בימים אלו מצלמת הפקת התכנית 'קשר משפחתי' תכנית שתצולם כולה באולם הארועים שבקומה התחתונה.