סיור החודש - בית הכנסת נר רחמים

היסטוריה לוקאלית
לפני כארבע עשרה שנה החליט יהודי לא מבוגר להתחיל למסור שיעור יומי בגמרא ומוסר. היה זה בעיר נתניה. באחת משכונות הצפון. ההענות, מטבע הדברים, לא היתה רבה בתחילה, המשתתפים ישבו מסביב מספר שולחנות בצורת האות ח ושמעו דברי תורה מהרב שישב במרכז. למוסר השיעור קראו הרב משה בן משה. כיום עומד הרב בראש מוסד ענק לבעלי תשובה, ולשיעור היומי מופיעים  מאות  אנשים  מדי  ערב. 
 
 
השיעורים והמוסד העצום התגבשו להם לקהלה ייחודית ומרתקת בשם נר רחמים. הקהלה מונה מאות משפחות ומפעילה כולל אברכים גדול, ישיבה, ומדרשיה לבנות בראשה עומדת הרבנית – אשתו של הרב בן משה.
 
הרב משה הוא תלמידו של הרב גבאי מנתניה. רב מוכר העומד גם כן בראש קהילה גדולה לה יש תלמוד תורה פרטי. הרב גבאי שהניח את היסודות לתנועת התשובה בנתניה הוא גם מורה דרכו של הרב חדין, רב כריזמטי נוסף שכמו חברו הרב בן משה, הקים קהלות יפות במכמורת, בית ינאי, וכפר ויתקין.
 
 
קונספט
לכולל – ישיבה - מדרשה של הרב והרבנית בן משה יכולים כולם להתקבל. ללא הבדל מין, גזע, עדה, או צבע עור. "הרב לא יגיד מילה רעה על איש, הוא מחבק כל יהודי, כל אחד הוא נשמה הבן של ה'" מספר המזכיר הנמרץ של המוסדות. "אנו שמחים בכל מעשה טוב שכל אחד מהמתקרבים עושה ולא דורשים יותר מזה" הוא מוסיף. בישיבה ישנם מספר מסלולים: כולל לאברכים קלאסיים, כולל לבעלי בתים [המסווגים כ'מתחילים'], ומסלול ללימודי רבנות עם מבחנים ברבנות הראשית.
 
חוץ מהרב המוסר שיעורים יומיים ושבועיים, ישנם מלמדים המקוטלגים להקבצות שונות כל אחת על פי רמתה.
 
מלבד הישיבה יש מדרשיה המאכלסת מאות בנות כולם מנתניה וגלילותיה. בראשה עומדת כאמור הרבנית בן משה שמוסרת את נפשה עבור תלמידותיה. מטבע הדברים נרקמים שידוכים בפיקוח הרב והרבנית בין התלמידות לבין המתקרבים. "הרב הוא כמו אבא של כולם פה. לרבנית יש מסירות נפש אלינו" מספרים התלמידים.
 
המבנה
הישיבה שוכנת במבנה פשוט ללא כל הדר חיצוני או פנימי. מזכיר הישיבה מספר כי המקום מושכר והשיבה לא מפעילה תנאי פנימיה. חלומם הגדול הוא לבנות בנין גדול באזור בו תפעל ישיבה מסודרת לבחורים [כיום ישנם בחורים השוהים במקום במסגרת ה'כולל'] ושתכלול כמובן גם תנאי פנימיה.
 
 
פעילות
בתוך הישיבה מתנהלת פעילות רבה. אך גם מחוצה לה. מלבד הלימודים והשיעורים המושכים אליהם מאות מתושבי הסביבה, מתקיימת בישיבה מידי מוצ"ש סעודת 'מלווה מלכה'. בסעודה מופיעה להקת בעלי תשובה מתלמידי המקום והם מרכיבים תזמורת [גיטרה, מתופף, גיטרה בס, חשמלית, ואורגן] שלה כבר לחנים מוכרים ומקוריים.
המסיבה השבועית הזו מצליחה להביא אל היכלי הישיבה מאות מן המקומיים. מי שרוצה יכול להישאר ולהתקבץ מסביב לאברך תורן שמוסר שיעורים למעונינים.
 
במלחמת לבנון השניה החליט הרב ש"מעורה בפרטים, הוא מקבל דיווחים מאנשי צבא שמשתתפים בשיעורים הרבים" להפיק תקליטור לנוכח המצב בהשתתפות רבנים נוספים כמו רס"ן במילואים הרב משה קינן ובו דברי חיזוק ו'טיפים רוחניים' כיצד להתגבר על התחושות הקשות המתלוות לימים הבתי פשוטים הללו. התקליטור נקרא בשם "בידינו לשנות" והוא חולק בלמעלה מ 62000 עותקים בכל העיר על ידי צוותים שמיפו את העיר ודאגו לכיסוי מלא של האזור. בימים אלו מפיק הרב תקליטור נוסף בשם 'את יכולה להציל' על עניני צניעותה של בת ישראל.
 
האם הישיבה שייכת לש"ס? המזכיר הכללי מבהיר בהחלטיות שלא. "מרן שליט"א [הרב עובדיה יוסף. א"ה] הוא אמנם המנהיג של כולנו, אבל הישיבה היא אפוליטית ואינה שייכת לאף מפלגה. היא שייכת לכלל ישראל. מי שרוצה, רשאי להגיע.  הנה כעת, שלח הרב בחור אתיופי משלנו לקהלות האתיופיות כדי לחזקם באמונה ובתורה, אין לנו דבר מלבד זה".
 
 
קהילה
הקהלה סביב הרב בן משה מגובשת מאד. חשוב לצין כי במסגרת ה'אחדות' הרבה שיש, אין נוסח תפילה מסויים במנין התפילה של הקהלה. בליל שבת למשל, מתחילה התפילה ב'לכה דודי' ירושלמי מסורתי, וממשיכים בתפילת ערבית בנוסח תימני.
 

האחדות בין החברים בקהילה לא מתבטאת רק בתפילה כמובן. האינטגרציה של כל הגורמים מסייעת לכל הפרטים בשעות שמחה כמו גם בשעות קשות. לא מכבר איבד אחד מחברי הקהלה את רעייתו. היה זה בעת לידתה. האסון הקשה מנשא הותיר את האיש עם תינוק בן יומו אליו מצטרפים עוד כמה אחים קטנים. הקהלה כולה נרתמה לעזור. את הברית שהתנהלה בלי האם ארגנו החברים ובכל שבת התארח האלמן המיוסר בבית אחר. לאט לאט השתקם האיש, בניו ובנותיו גודלו על ידו בסיוע ידיים רחמניות אוהבות ומסייעות של החברים וכיום הוא נשוי בשנית ואברך מן המנין. "אדם אחר, היה מאבד את שפיות דעתו" מפטיר מנהל המוסד. והסיפורים לא מפסיקים לזרום. האחרון שבהם מספר על אדם שספג לא מכבר קליע רובה שפגע בו בקנה ובוושט. לאחר תהליך שיקום ארוך מסיים האיש בימים אלו, בכוחות עצמו, את אחת ממסכתות התלמוד, כאשר הוא חלק אורגני מן החברה.