בושאייף

למעלה מ50000 אנשים פקדו את בית הכנסת הלובי - בושאייף בל"ג בעומר ובסוכות בשנה שעברה. מה יש בבית הכנסת המיוחד הזה שרבים כל כך מבקשים ליהנות מסגולותיו? לקראת ההילולה המסורתית, מספרים מנהלי בית הכנסת על המסתורין המופלא של בית הכנסת ועל ההילולה המסורתית שתיערך גם השנה ביום ל"ג בעומר. 

כמידי שנה מתכוננים במושב זיתן במרץ לקראת ההילולה המסורתית של קהלת יהודי לוב ביום ל"ג בעומר הנערכת בבית הכנסת 'בושאייף'. ההילולה שהפכה כבר לשם דבר צפויה להיערך ביום ראשון הקרוב, יום לג בעומר החל מהשעה 3 בצהריים ועד לשעות הערב המאוחרות. בשנה שעברה השתתפו בהילולה למעלה מ 20000 אנשים שבאו להתפלל ולשטוח את בקשותיהם המיוחדות בבית הכנסת בעל הסגולות המיוחדות ולערוך את טקס החינה המסורתי. השנה, יופיעו מקהלות ילדים טריפולטאיות, פיטנים לוביים, וצפויה השתתפות של יו"ר הכנסת, שרים ונכבדים נוספים.

 

קהלת בושאייף

מיהי קהלת בושאייף, ומהם מקורותיה הקדומים? בימי בית שני היה כהן גדול שנקרא ישמעאל כהן גדול. לישמעאל היו שלש בנות. לאחר החורבן הן הפליגו באניה, כאשר באמצע הדרך, התחוללה סערה והאניה טבעה. רק אחת מן הבנות ניצלה – בושאייף. לאחר שהגיעה לחוף מבטחים, גילתה כי היא נמצאת בארץ שמוכרת היום בשם 'לוב'. היא השתכנה בכפר קטן בשם זליטן, נישאה והחלה לחיות חייה שם. אלא שלבושאייף ולבעלה לא נולדו ילדים. באחד הלילות חלמה בושאייף חלום ובו אמר לה מלאך כי כדי שתשאיר זכר ונצר בעולם - עליה להקים בית כנסת שישמר את זכרה. בושאייף הקימה את המבנה ועד מהרה הוא הפך למוקד עלייה לרגל לכל יהודי לוב.

מסביב לבית הכנסת מסתובבים סיפורים שמספריהם מוכנים להעיד על אמיתותם. מסתבר שהדלקת נרות בשמן במקום הקדוש, במה שנקרא בשפה הלובית 'קנדיל שמן' עשויה לפתור בעיות לחולל נפלאות ולסייע למעוכבי ישועה. "בשבוע שעבר התקשרה אלי אשה" מספר אבינועם מנהל בית הכנסת בושאיף "והיא מספרת כי היא חלמה חלום ובו הופיעה אשה יפה שאמרה לה כי היא אותה 'בושאייף' והא מבקשת ממנה לערוך טקס חלאקה [גזיזית שיער לילד בהגיעו לגיל 3 שנים] לבנה הפעוט. האשה מספרת כי מעולם לא ראתה את האשה הזו קודם לכן ובטח לא סיפרה או תכננה משהו אודות 'חלאקה לבנה. השבוע היא הגיעה לבית הכנסת וערכנו לבנה את טקס החלאקה".

בית הכנסת במושב זיתן שנבנה בשנת 76 מורכב משני מתחמים: המבנה הישן, וההיכל החדש. בית הכנסת החדש הוא העתק מדוייק של בית הכנסת בושאייף ששכן בלוב. בית הכנסת טעון בתחושות של רוחניות ומיסטיקה. למקום מגיעים לא רק טריפולטאים לוביים אלא מכל הספקטרום הרחב של העדות בישראל. בחגיגת סוכות האחרונה למשל יודעים המארגנים לספר על השתתפות של למעלה מ 30000 אנשים. "לפני כשבועיים ערכו אצלנו בבית הכנסת מאות יהודים יוצאי הודו את סעודת ה'ממליגה' כלומר סעודת אליהו הנביא הנערכת על ידי מי שנדר נדרים במסורת ההודית. ההודים, שהגיעו חלקם מבומביי הביאו אתם פרות מרהיבה ואף שפכו חלב ליד ארון הקודש כמנהג המסורת". 

   

22 525200860238 525200860417 DSCF1434 DSCF1445 DSCF1558 DSCF1560 DSCF1562 DSCF1578 DSCF4715 DSCF4734 DSCF4765

צילומים באדיבות אתר בית הכנסת בושאייף


ההילולה המסורתית

בהילולת ל"ג בעומר מחלקים המארגנים את בית הכנסת לשני חלקים – גברים ונשים. כאשר במפתיע, דווקא הנשים הן אלו ש'מקבלות' את השטח בו נמצא ההיכל. הסיבה לדברי המארגנים היא כי הנשים מגלות יותר רגש ודבקות בתפילה. גם הגברים לא נותרים מקופחים והגבאים מוציאים לתיבה הנמצאת בעזרת הגברים מספר ספרי תורה.

ההמונים מדליקים נרות 'קנדילים' מסוגים שונים בחדר השמן. יש קנדיל לפרנסה, קנדיל לרווקות, קנדיל רבי מאיר בעל הנס, קנדיל רבי שמעון בר יוחאי ועוד. השמן המודלק בבית הכנסת נחשב ל'שמן של סגולה' והא נקרא בשם 'השמן של בושאייף.

במהלך ההילולה נמכר גם 'קנדיל הרווקות' שהוא הדלקת נר שמן על התיבה המסוגל לפקוד נשים מעוכבות נישואין בזיווג הגון. לאחר שהאשה זוכה בהדלקת ה'קנדיל' היא מדליקה את הפתילה על התיבה כשהקהל כולו מלווה את מעשיה בשירים וזמירות מתאימים, וגבאי בית הכנסת מחלק לכלות הפוטנציאליות קופסאות 'חינה מסורתיות' חנם אין כסף. נשים רבות שהשתתפו בהילולות הקודמות מוכות להישבע כי מצוות ההדלקה הביאה להן את מזלן והן מצאו את זיווגן באותה שנה.

המארגנים מזמינים את הקהל להילולה המסורתית ומבטיחים אווירה חגיגית ושפע של רוחניות וקדושה.

 

לפרטים

בית הכנסת בושאייף מושב זיתן

אבינועם 0545246550

צחי 0504300115