סיור החודש - בית הכנסת אהל מועד

שם בית הכנסת: אהל מועד. ידוע גם בכינוי: בית הכנסת בשד"ל 5
מיקום: תל אביב. רחוב שד"ל 5
שנת הקמה: 1928
מייסדים: שלום אהרן לוי, ושלמה יצחק כהן ז"ל.
פונקציות: אולם חתונות יוקרתי ו'נחשב'
איש קשר: שלומי 035604886
 
 
לא מעט כבר נכתב וקונן על דעיכת בתי הכנסת שבתל אביב. בתי הכנסת מתדלדלים, אין כמעט היענות מצד צעירים לדרוש את בתי הכנסת,  ומגרשים עליהם בנויים בתי כנסת ובתי מדרש נמכרים ליזמי נדל"ן זריזים. בעיר ללא הפסקה קיימים 500 בתי כנסת, רק 50 מתוכם פעילים, רק מעטים מבין אלו מקיימים פעילות אינטנסיבית.

אל מול הקונספציה העגומה הזו בולט בית כנסת אחד שבחר לא להיכנע ולהילחם בתופעה בדרך מקורית: התקת הדומיננטה של המבנה כבית תפילה והמרתו לאולם חתונות מרשים וייחודי. "אני מודע לכך שייעודו של בית הכנסת הוא מקום של תפילה, ועם זאת אני חושב שבקונסטלציה הזו זהו הצעד ההכרחי" מספר שלומי, מנהל המקום. ואמנם, מאז שהפך הבית האקזוטי הזה לאתר נישואים יוקרתי [רשימה חלקית של זוגות שנישאו שם: צביקה הדר, אקי אבני וסנדי בר, קובי אוז, ובעבר הרחוק יותר - איש הביון הישראלי אלי כהן הי"ד], גדל מספר המתפללים והכפיל את עצמו.

בנין בית הכנסת מורכב מארבעה רבעים של 7 קשתות כנגד שבעת קני המנורה. במרכז הגג ממוקמת כיפת ענק יפהפיה הבנויה במתכונת של 15 מדרגות כלפי הרקיע [הספקטרום של הכיפה] המסמלות את 15 המעלות שהיו בבית המקדש עליהם היו שרים הלויים את שיא המעלות.

כתלי הבית, ואווירתו הקסומה כמו גם ההד המסתורי העולה מן הקירות נותנות תחושה של חזרה בזמן, לימים קדומים יותר. ועם זאת בית הכנסת פועל במרחב העכשווי של העיר הגדולה. מידי בוקר ממתינים למתפללים הרבים המגיעים מהאזור וממקום עבודתם הקרוב קפה ועוגה לאחר תפילת שחרית במנין, ובאולם למטה פועלת מסעדה מסודרת הפתוחה כל יום עד שעות אחרי הצהריים המאוחרות.

הפופולאריות הבלתי שגרתית הזו הביאה את מנהל המקום להגות תכנית לקראת החגים הקרבים: בניית סוכת בית הכנסת בשדרת רוטשילד הסמוכה ובמלים אחרות הצבת סוכה בלב ליבו של המרכז התל אביבי.

"אתה לא חושש שיתנכלו לך בעירייה"?
שלומי צוחק "אני מניח שאני אקבל מכתב הדורש ממני לפנות את המבנה הבלתי חוקי בתוך שבוע" כלומר במוצאי סוכות.

לפני שאנו עוזבים את אתר התפילה והחתונות המרתק הזה, אנו נתקלים בבחורה צעירה שבאורח סימבולי מזכירה למנהל כי הם נדברו לצלם באתר את תוכנית הטלוויזיה המצליחה 'קצר משפחתי'. 

 

צילומים: אלי קובין