השאלון, עם גד אלבז

גד אלבז, הוא זמר נשמה של מוזיקה יהודית 'רוחנית' כהגדרתו, אך הוא בעיקר זמר פורץ דרך שמפתיע בפרויקטים הנראים חסרי סיכוי, שהופכים במהירות לנחלת הכלל. הוא היה האמן הדתי הראשון שהופיע בקיסריה, הראשון שיצר שיתופי פעולה עם זמרים מחוץ לגבולות המגזר, הראשון שהחל את תופעת 'זמרי החופה' המלווים את הזוג אל החופה, וכעת הראשון עם אלבום שירי חופה ההופך ברגע אחד גם לסידור המלווה את הכלה ביום החשוב בחייה.

מהו בית הכנסת בשבילך?

אני אוהב בתי כנסת קטנים. אני מתכוון עד מאה איש, לא הרחבים והגדולים, כי כשהם גדולים אני מוצא את עצמי או מתרשם מיפיו של בית כנסת ואז אני לא מרוכז, או בגלל מי שאני כל העיניים של הקהל עלי וזה מוציא אותי מן הפוקוס של התפילה. בתי כנסת קטנים, של אנשים מבוגרים, אז אני יכול להתרכז. בשבילי זה מקום שגם אם אני לא כשר ולא ראוי להתפלל, אז התפילה שלי תעלה בכל מקרה, כי אני מצטרף לעוד כמה אנשים.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

לצערי הרב בישראל, בארץ הקודש, אין לבית הכנסת שום ערך למעט תפילה. בית כנסת כאן הוא לא קהילה כמו בחו"ל. שם לכל בית כנסת יש קהילה יש פעילות, יש בית ספר סביבו, יש לו רב קהילה משלו ואז זה מייצר ממלכתיות שלא קיימת כאן. הבית כנסת כאן נבחר על פי קירבתו לבית. הקהילה היא לא קהילה גדולה ומגובשת אלא כל אחד במקומו מונח. לעומת זאת בחו"ל בית הכנסת הוא עמותה הכי גדולה שעוזרת בכל תחום ומקרבת רחוקים, בעל פעילות ענפה -  עושים שם דינרים, וכנסים, וארועים, ומופעים שתורמים לקהילה. זה לא רק תפילה. זה הבדל מהותי בין שם לכאן.

גם מבחינה טקסית יש הבדל, בבתי כנסת בחו"ל שומרים על השקט יותר. אספר לכם דוגמא: כשהייתי בדרום אפריקה נוכחתי שכאשר יש לילד בר מצווה, הילד נעמד במשך עשר דקות, וגם הקהל עומד, והרב מרצה ומדבר ישירות לילד שעומד ביראה את אותם עשרה רגעים. אם יש שתי בר מצוות יהיו שתי דרשות. הילד עומד ביראה מול הרב ומקשיב. בברכת כהנים כולם מגיעים אל הרב הרב שם את ידיו על ראש הילדים כדי שיזכו בברכה, דברים שלא קיימים בישראל. ראיתי את זה גם בבתי כנסת אשכנזים וגם בצרפת למשל.

אני חושב שכאשר הדבר הזה חסר זה גורם לחינוך פחות טוב לילד. בחו"ל יש לילד אטרקציה לבא לבית כנסת, כי קורה משהו, יש פעילות לילדים, חשבו על הכל, ילד רוצה לבא לבית כנסת. מי שמטייל בעולם יודע שבית המקדש היה כולו טקס אחד גדול. כך גם מקדש מעט.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

בית הכנסת הנקרא 'סידנאם שול'. הוא נמצא ביוהנסבורג. בית כנסת אשכנזי שהיתה שם מקהלה כל השבת ביחד עם החזן, וכל השבת מתקיימת הרמוניה בין החזן והקהל שמשתתף. זו חוויה, אתה מוצא לפתע כי כיף להיות יהודי. אני חושב שבתרבות האשכנזית לפעמים זה פחות קיים כיוון שהיתה תחושה במשך שנים שכדאי לבא להתפלל מהר ולצאת לפני שיהרגו אותנו... זה הפך את התפילה ליותר עניינית.

בית הכנסת של ילדותך?

בית הכנסת שנקרא הרפוגרסיבים, בנס ציונה. זהו בית כנסת שניצולי שואה בנו אותו, ואני בגיל 9 חזרתי בתשובה והייתי שם עד גיל 14. הייתי פותח את בית הכנסת, מחלק סידורים, מעלה לתורה אנשים, הייתי חלק בלתי נפרד מבית הכנסת. הייתי הילד של בית הכנסת. כל המבוגרים אהבו אותי. בבר מצווה קיבלתי מתנה מכל אחד. היום זה בית כנסת של חב"ד ואף אחד מהמתפללים שהיו אז לא נשאר. גם הילדים שלהם כבר לא כאן, הם עזבו. בחגים היו 150 אנשים, בערב שבת 25 ובשחרית 40. על בית הכנסת הזה גדלתי והוא היווה לי סוג של שליחות, לגרום לכולם לבא שיהיה מנין, היה לי ילדות מדהימה.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

הרב שגיא הר שפר מנס ציונה שליח חב"ד. התכונה הייחודית שלו היא שכל מי שבא להתפלל ואינו דתי מקבל יחס אישי, וכשאני אומר יחס אישי זה אומר שהוא עולה לתורה, והוא נותן לו לקרא שורה או שתים, אותו בן אדם זוכה לליוי צמוד כדי להכיר את היהדות בצורה כיפית ובלי לחץ. אחרי שנה אתה רואה את הבן אדם עם זקן ופיאות וחוזר בתשובה. אני מכיר כמה שהפכו להיות חסידים ממש עם שטריימל הכל בזכות השליחות של הרב. אני זוכר למשל גולש בים עם קעקוע שחי חיי בוהמה, והרב שפר קירב אותו מרצון ואהבה באלגנטיות. הוא המודל שלי להערצה על אהבת ישראל שיש בו.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

הייתי משנה את מה שאמרתי לכם בהקשר לקהילתיות. אין לבית כנסת שום ארגון שוטף ופעיל שלוקח חלק בחיי האנשים. לפעמים קשה להרים טלפון לרב, הרבה פעמים הרב לא נגיש כידוע.  זו בעייה.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

אל אדון על כל המעשים ברוך ומבורך בפי כל הנשמה. את הפיוט הזה הוצאתי באלבום שנקרא 'ניגון ומזמור' אלבום שכולו תפילות מהילדות שלי. יש שם זמירות שבת של חב"ד, אנעים זמירות של דתיים לאומיים, ידיד נפש אבינו מלכינו, מכל הגוונים.

חזן ביום כיפור

השנה אני במלבורן באסטרליה ולראשונה, אולי בהיסטוריה, חזן אשכנזי וחזן בן עדות המזרח מעבירים תפילה שלמה ביום כיפור. אני משתף פעולה עם הניגונים שלו והא עם שלי. מקווה שזה יעשה נחת לבורא עולם.

 

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת?

דוד המלך

 

ארק או הערינג?

לא זה ולא זה

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

שיחת השבוע של חב"ד

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

ספרדי. אי אפשר להשוות את זה.

 

"גד אלבז" מאת יהונתן חברוני - אחי צילם. מתפרסם לפי רישיון Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 דרך ויקישיתוף -