ראיון החודש עם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי

מהו בית הכנסת בשבילך?

קודם כל בית מקדש מעט הוא מקום שהאדם יוצא אליו - הסבא מסלבודקא אמר שהשיבה היא בבחינת 'תיבת נח', שכן בחוץ הכל מבול. אני חשוב שגם בבתי הכנסת יש את האלמנט הזה. בחוץ יש את מרדף החיים את הטרדות, אבל אז מגיעים לתפילה, בה אסור לדבר אחד עם השני ומתרכזים בשיח עם הקב"ה, זהו אי של שפיות התייחדות עם הבורא.

יש בבית הכנסת כמובן השראת שכינה אך החלק המשמעותי ביותר הוא בריחה מהעולם התפל אל העולם הרוחני.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

הבית כנסת של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ששכן בביתו – רחוב הקבלן בירושלים. הייתי מתפלל שם הרבה. אני חושב שההליכה לבית המדרש שהוא מקום של השראת שכינה ובמקרה הזה גם מקום שבו נמצא גדול הדור – מותיר בך רושם מיוחד.

מי שהיה בבית הכנסת הזה מבין שאולי הוא לא מצטיין בארכיטקטורה או בפאר שלו, אבל כן יש בו את אותה דמות הוד את אותו ספר תורה חי, זהו דבר שחדר לליבי.   

בית הכנסת של ילדותך?

בית הכנסת מוסיוף שבירושלים.

אני זוכר היטיב את השיעורים הרבים של הרב עובדיה יוסף, של הרב יצחק כדורי, של הרב שלום מאשש, של הרב שלום צדקה, הרב עדס, חכם ששון לוי, חכם ששון מזרחי ועוד גדולי תורה ויראה.

כל דמויות ההוד הללו השרו בי השראת שכינה אמתית. בבית הכנסת הזה ניתן לראות את היופי של 'עמך בית ישראל' כיצד הכל מגיעים, עוזבים את כל עבודתם וניגשים לתפילה בנעימה מיוחדת במסורת ירושלמית ואז מאזינים לשיעורי התורה הרבים.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

כל דמויות ההוד שהזכרתי קודם בבית הכנסת של מוסיוף וגם הגבאים של בית הכנסת, מסירות הנפש שלהם. אני זוכר היטיב את הגבאים ביניהם את רבי אברהם כהן – הגבאי המסור של בית הכנסת מוסיוף. איש שמוסר את נפשו למען בית הכנסת מהשעה 5 לפנות בוקר ועד חצות ליל.  

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

אני חושב שגבאים בבתי בכנסת צריכים להשקיע יותר בשיעורי תורה. לקיים עוד מתכונות של 'יום שכולו תורה'.

במוצאי שבת להפיץ עוד את שיעורו של מרן הראשון לציון, דברים שמאחדים את כלל ישראל. ברוך ה', כשהייתי חבר מועצת העיר ירושלים הייתי פעיל מאד בכל הקשור לבתי הכנסת. באופן ישיר הקמתי בשכונת 'נווה יעקב' שני בתי כנסת, שהם פעילים ושוקקים תורה ותפילה בכל יום כמה וכמה מניינים. כחבר כנסת אוכל לומר שאני 'חייל' של בתי כנסת ואני ממשיך לעסוק במצווה קדושה זו.  

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

אני דווקא אוהב את הדממה של בית הכנסת. את השקט של תפילה העמידה. זוהי דממה שכולה צעקה. השקט הזה, בו כולם מתייחסים עם הקב"ה בברכות הכל כל קיומיות, אתה חונן רפאינו, שמע קולינו ושאר הברכות – זוהי למעשה הזעקה הגדולה ביותר.  

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

ליד הילדים שלי, מאחר שבימי חול לא תמיד יוצא. אילו הייתי יכול הייתי שמח לשבת ליד הרב עובדיה זצ"ל.  

 

ארק או הערינג?

שילוב של שניהם

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

מעיין השבוע ובית מרן, וגם את עלון 'כאייל תערוג' של הרב אייל עמרמי שליט"א.

 

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

ספרדי ובישיבת 'אור החיים' של חבר מועצת גדולי התורה הרב ראובן אלבז שליט"א.