ראיון החודש: הרב יצחק פנגר

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת בשבילי הוא מקום המפגש עם הקדוש ברוך הוא. הוא כמו החדר הפרטי של אלוקים. אני מדבר עם אלוקים כל הזמן, מתפלל אליו, אבל בית הכנסת זה הבית שלו, בית המקדש שלו לא לחינם אומרים חז"ל שבית כנסת הוא 'בית מקדש מעט'. 

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

בית כנסת יכול להיות גם קהילה, מקום מרכזי שבו האנשים מתרכזים. אנשים צריכים קהילה, לחוש תחושת שייכות. אוהד ספורט מספר לך שהוא 'אוהד הפועל באר שבע', מה אכפת לך מהפועל באר שבע? תחושת השייכות הזו מקננת בכל בן אדם. הצורך להשתייך למשהו גדול. גם יהודי צריך קהילה, הקב"ה גזר באמצעות חכמים שהאדם צריך להתפלל במנין. נכון, כל אחד יכול להתפלל בעצמו, אולם לקבוצה יש כח, יש כח ב'רבים'.

בית כנסת יכול להיות הבית השני שלי. להבדיל כמו הקאנטרי קלאב של אנשים הרחוקים מתורה ומצוות. כל מה שמעניין אותנו יכול להיות בבית כנסת, מקווה, פעילות לילדים, הרב, אירועים בשבת. זה נפוץ יותר בחו"ל אבל גם בארץ זה עשוי להתקיים.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

אני מתגעגע לבית הכנסת הראשון שלי, זה שהתקרבתי דרכו. יש בו משהו פשוט. היום אני מתפלל עם בני תורה בעיר קרית ספר שם אני מתגורר, אבל אני מתגעגע לבית הכנסת העממי, לאנשים הפשוטים, לפתח אליהו.

הרב, אתה אשכנזי לא?

נכון, אבל חזרתי בתשובה אני לא מכיר חוזר בתשובה שלא חזר דרך הספרדים... בבית הכנסת בהרצליה חזרתי בתשובה דרך הספרדים והייתי מתפלל במשך שנים עם סידור ספרדי.

בכלל אני מתרגש מכל בית כנסת, בתי כנסת בחו"ל, בארץ, בתי כנסת היסטוריים שיש בהם קדושה מיוחדת כמו בתי הכנסת בצפת וכדומה.

בית הכנסת של ילדותך?

היה את בית הכנסת הגדול בהרצליה, שם עליתי לתורה. כואב הלב כשאני חושב ונזכר בו. יש בו 700 מקומות. מקום ענק אבל מת, לא שוקק חיים.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

מאד אוהב את הגבאים הזקנים הללו שדואגים לקפה ונענע. הם פותחים את בית הכנסת בבוקר ובלילה. כל זאת בתנאי שהם נחמדים. אם הם לא נחמדים זה לא נעים.

אם הם מאירי פנים – אין דבר גדול מזה. לגבאי של בית הכנסת תפקיד מאד קריטי. יש הרבה יהודים שרוצים להתקרב, לבא לבית הכנסת אך הם אינם יודעים מימינם ומשמאלם. הם מסוגלים לבא לבית הכנסת ולשמוע אמירות כמו: כאן הבן שלי יושב, כאן אח שלי כאן סבתא שלי. בא לך, כשאתה שומע דברים אלו, ללכת הביתה. אם היה לך בכל מקום אדם אכפתי, גבאי שמראה לך היכן לשבת, מגיש לך סידור, מאיר לך פנים זו יכולה הייתה להיות מהפכה. להבדיל כמו שבכל מטוס יש דיילת שעוזרת לך כך בבית הכנסת כאשר אדם מגיע בגלל אזכרה, בגלל שאביו ביקש ממנו או סתם כי בא לו להתקרב, היחס שלו היה אחר לגמרי אילו הייתה דמות כזו שמקבלת את פניו.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

אחלק את התשובה לשנים: באזורים דתיים וחרדים הייתי דואג לעזרת נשים טובה. משום מה במקומות רבים מן הסוג הזה אין עזרת נשים או שהיא מוזנחת. אם אישה רוצה להתפלל אין לה את תחושת השבת והחג... הייתי גם דואג לקהילתיות, לחזן טוב, לא כזה 'שיתקע' אותי שעתיים אבל שייתן אווירה נעימה, רוחנית.

באזורים חילוניים גם הייתי דואג לחזן חמוד שיתכתב כל העת עם המתפללים. היכן אנו אוחזים, הסבר קצר קודם התפילה וכן הלאה. כמו כן הייתי דואג לסוג של 'אמרגן' אדם שיקבל את הבאים כמו רב מלצרים, מארח, שנותן למבקר תחושה נעימה ונינוחה. כך אנו מרוויחים גם את חיי העולם הבא אך גם את חיי העולם הזה.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

קבלות שבת של קרליבך מאד אהובות עלי. גם בימים הנוראים כשמכניסים מנגינות ושירים בתפילה הדבר חביב עלי. מאחר שאני משמש כמשגיח בישיבת בעלי תשובה של ספרדים בעיקר אני מייקר את תפילת 'אל נורא עלילה' שחיבר רבי יהודה הלוי אותה מתפללים לפני נעילה.

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת?

לבד, בלי מישהו שישב לידי. אבל עם כל אחד מגדולי הדור הנוכחי או הקודמים היה יושב לידי, הייתי רואה בכך זכות גדולה.

 

ארק או הערינג?

הערינג.

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

לא כל כך קורא עלוני שבת, חוץ מ'באר הפרשה' הכולל את דברי התורה של רבי אלימלך בידרמן.

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

יש יתרונות לכאן ולכאן... אשכנזים קצר יותר, וגם הנוסח משתנה. קל יותר לכוון כשזה תמציתי. אצל הספרדים יותר ארוך והנוסח זהה. מצד שני המנגינות מרגשות.