השאלון, עם האמן יואל וקסברגר

יואל וקסברגר הוא מנכ"ל רשת חנויות האמנות היהודית 'מלכות וקסברגר'. לקראת חגי תשרי, והימים הנוראים ביקשנו לשוחח על 'חיי בית הכנסת' שלו.

מהו בית הכנסת בשבילך?

בשבילי בית הכנסת הוא הדבר שאני תמיד מנסה לדמיין איך ליפות ולפאר ובכל בית הכנסת. שאני נכנס אני תמיד חושב מה הייתי עושה פה בשביל לתת את מקסימום של היופי לפאר ולרומם את בית אלוקינו.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

אין לי בית כנסת מסויים, אך בהמשך לתשובתי הקודמת אומר כי בית הכנסת שמשקיע בנקיון וסדר מלבד הפאר והיופי, זהו בית הכנסת שלי.

בית הכנסת של ילדותך?

מגיל ילדות אני מתפלל בבית הכנסת מאקאווא בבני ברק ברחוב רבינו תם

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

הייתי בתפילה פעם אחת ביחד עם הרב עובדיה בשעת בוקר מוקדמת. זו היתה אחת התפילות שהשאירו בי רושם של התעלות, להיות תחת כנפיו של מרן...

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

כן בהחלט. היתי משנה דברים שאנשים לא רגילים אליהם, ועם זאת הייתי מכניס דברים שאנשים צריכים כן. למשל סטנדרים וכל מיני דברים נלוים לבתי כנסת.

אין לדבר סוף...  רק צריך להחדיר את זה לאנשים. למשל, לאחרונה עשיתי בכמה מקומות  פרוכות צבעוניות לבית הכנסת. לא רקמה. מי אמר שתמיד צריך רקמה על קטיפה? זו הוכחה לשינוי של הרגלים שאנשים במשך שנים לא מצליחים לראות שאפשר גם אחרת.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

לא משנה מה שרים בבית הכנסת.

ברגע שזה מגיע לאזניו של כל יהודי, שומעים אחדות, והניגון מתנגן לאוזנים באחידות עם כל הלב אז הנשמה ביחד שרה מתוך הלב עמוק. בכלל אם עוצמים את העינים בשעת השירה בבית הכנסת, וחושבים על שירת הלויים בבית המקדש אני יכול להגיד לכם שאני מרגיש שאני נמצא ממש במקום אחר. לא משנה עם זה בבית הכנסת ספרדי או אשכנזי. האחדות היא החשובה.

מה הניע אותך לעסוק באמנות יהודית?

התשובה לשאלה: מה שמניע אותי לעסוק באומנות פשוטה מאד: בילדותי ראיתי את הסידור עם כל הטקסטים מהם למדנו, ופשוט השתעממתי. היה חסר לי משהו שמתאים לילד, קצת צבעים, אוירה נעימה.

החלתטי במחשבתי לצייר סידור ולצבוע את הטקסטים של התפילות. וברוך השם עלה בידי בסיייעתא דשמיא לפאר ולרומם את בית ה' ועדיין לא סיימתי. וכבר עשיתי סידורים מצוירים  חומשים מגילות מצוירות והגדות מצוירות וארונות קודש מעוצבים  ורקמות ועוד ועוד. מטרתי, החזון שלי הוא לפאר את היהדות.

מה אתם מציעים באופן כללי לבתי הכנסת בתחום זה?

ישנם כמה וכמה פריטים. א. ספרי תורה מהודרים בכל הגדלים ובכל הכתבים כולל אחריות של 10 שנים. רכשנו לעצמנו נסיון רב בתחום, ולכן חלק גדול מלקוחותינו חוזרים וקונים אצלינו בגלל האמינות. האחראי בלשכה שלנו הוא הרב זאב וקסברגר אשר נותן שירות ותמיכה לכל אורך הדרך לגבאים, לרבנים, וגם ללקוחות פרטיים בארץ ובכל מקום בעולם. אגב, זכינו במכרזים של הצבא, במכרזי אל-על ואפילו באגודה השייכת לעובדי הכור האטומי.

ב. רקמות ייחודיות מעוצבות, בעיקר דברים לא סטנדרטים, אם כי אנו מציעים גם את הרקמות המסורתיות.

ג. שלטים של תפילות בעיצוב מהודר ומפואר, למשל של מודים דרבנן, קדיש, ועוד תפילות שונות.

ד. מזכרות לאירועים מיוחדים לבתי כנסת, למשל סדר הכנסת ספר תורה מפואר, ברכונים בנוסח המוזמן כולל תוספות, זמירות שבת וסידורים עם הקדשות לבתי כנסת  בפורמט ובמהדורה מיוחדת 'לעילוי נשמת'.

האם חל שינוי בתחום הזה מתקופות עבר לשנים אלו?

בודאי חל שינוי עצום והתקדמות רבה, בפרט בקניית ספרי תורה. אנשים מרשים לעצמם להקדיש ולרכוש ספר תורה פרטי ומשקיעים את כל כספם למען יקיריהם. בעבר קניית ספר תורה היתה פונקציה השייכת רק למוסדות מאורגנים.

שאלון קצר

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת?

ליד ילדי

ארק או הערינג?

גם וגם

איזה עלון שבת לא תפספס?

פנינים, ושיחת השבוע

המוצר האהוב עליך ביותר מבין המוצרים שאתם משווקים

תהילים המצויר

 

צילומים: קוקו, ישראל היום